اکثریت جوانان یونانی امروز از جهت گیری به سمت اروپا و ادغام هرچه بیشتر به این اتحادیه، حمایت می کنند. ۶۷.۷٪ جوانان ۱۷ تا ۲۶ و ۵۷٪ جوانان ۲۵ تا ۳۹ سال از حضور یونان در اتحادیه اروپا احساس رضایت دارند.  همچنین بیش از نیمی از شرکت کنندگان در این پایش، حضور یونان در این اتحادیه را سبب پیشرفت کشور و ادامه حضور در این اتحادیه را برای کشور لازم ارزیابی می کنند.

دیدگاه جوانان یونان  نسبت به مسائل مختلف چگونه است؟(بخش اول)

تهیه شده توسط دکتر پانوس کولیاستاسیس

دارای دکترای علوم سیاسی از دانشگاه Queen Mary University of London و پست دکترا در بخش علوم سیاسی و مدیریت دولتی دانشگاه آتن.

تاریخ انتشار مقاله: آپریل ۲۰۲۲

ترجمه: رایزنی فرهنگی سفارت ج.ا.ایران در یونان

لینک مقاله:

https://www.dianeosis.org/wp-content/uploads/2022/05/Koliastasis_essay_neoi_final_040522.pdf

مقدمه:

باور جوانان یونانی امروز چگونه است؟ درک این جوانان نسبت به موضوعات مختلف چگونه و بر چه مبنایی است؟ تفاوتشان نسبت به نسلهای قبلی در چیست؟ این مقاله درصدد است تا در سه بخش کلی به این سوالات در موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی، بهداشت و سلامت و موضوعات اجتماعی پاسخ علمی و مبتنی بر داده های به دست آمده ارائه کند. این تحقیق بر روی دو گروه سنی (جوان) ۱۷ تا ۲۴ و ۲۵ تا ۳۹ سال به عمل آمده است. موضوع جوانان یکی از بحث های رایج در محافل عمومی و دانشگاهی یونان است و این موضوع صرفا محصور به یونان نیست بلکه در غرب نیز این موضوع به یکی از موضوعات کلیدی بدل شده. علائق، نیازها و مشکلاتشان در جایگاه اول دستور کار سیاسیون قرار دارد. اما در یونان طی ۱۳ سال اخیر ما تقریبا با بحران هایی مواجه بوده‌ایم و این بحران ها شرایط زندگی یونانیان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. از این رو مورد بررسی قرار دادن این نسل - درک و فهمشان نسبت به موضوعات مختلف - از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بررسی دیدگاه جوانان نسبت به مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی، بهداشتی - درمانی و اجتماعی، جنگ در اوکراین؛ همه و همه جزو مواردی است که در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین چه عواملی در شکل دادن این دیدگاه ها موثر است؟ تفاوت های فهمی و درکی این نسل با نسل قبل در چیست؟

بخش اول: اروپا و تفاهم نامه های اقتصادی

اکثریت جوانان یونانی امروز از جهت گیری به سمت اروپا و ادغام هرچه بیشتر به این اتحادیه، حمایت می کنند. ۶۷.۷٪ جوانان ۱۷ تا ۲۶ و ۵۷٪ جوانان ۲۵ تا ۳۹ سال از حضور یونان در اتحادیه اروپا احساس رضایت دارند.  همچنین بیش از نیمی از شرکت کنندگان در این پایش، حضور یونان در این اتحادیه را سبب پیشرفت کشور و ادامه حضور در این اتحادیه را برای کشور لازم ارزیابی می کنند.

بر خلاف اقلیتی که در جهت مخالف این دیدگاه هستند. آنها معتقدند که: اتحادیه اروپا ساختارهایی دارد و منافعی را بیان می کند که در خدمت یونان نیست و کشور ما باید این ساختار ها را ترک کند. همچنین، طبق نظرسنجی ماه مارچ 2022 توسط موسسه علمی - تحقیقاتی دیانوسیس، درصد حمایت یونانیان از ماندن در اتحادیه اروپا بالاست. %78.8 از جوانان 17 تا 24 ساله و 69.4 % از افراد 25 تا 39 سال معتقدند یونان باید در حوزه یورو باقی بماند.

دیدگاه جوانان یونان نسبت به اتحادیه اروپا

در عین حال، آن دسته از جوانانی که از ماندن یونان در اروپا حمایت می کنند و بازگشت به واحد پولی دراخمار –واحد پولی پیشین در یونان -  را رد می کنند، نسبت به همین نظرسنجی انجام شده در ژانویه 2018 افزایش قابل توجهی داشته اند.

به ­طور خاص: این موضوع هم در گروه سنی 17-24 سال و هم در گروه سنی 25 تا 39 سال به ترتیب 16 و 17 واحد افزایش داشته است. افزایش این حمایت تحت تاثیر عوامل و علل مختلفی است. یکی از این عوامل؛ اجماع نخبگان سیاسی کشور در جهت گیری به سوی اتحادیه اروپا است. یکی دیگر از این عوامل به ارزیابی شهروندان از هزینه یا منافع اقتصادی احتمالی که برای آنها و کشورشان از مشارکت و ادغام با اتحادیه اروپا به وجود می آید، مرتبط است؛ چیزی که بر اساس سه معیار تعیین می شود:

  • از شاخصه های عینی اقتصادی (objective economic indicators ) شاخص های تولید ناخالص داخلی، بیکاری و تورم.
  •  ارزیابی ذهنی شهروندان(subjective evaluation ) در مورد وضعیت اقتصاد چه در سطح ملی و چه به صورت فردی.
  •  پیامدهای اقتصادی ناشی از سیاست های ادغام در اتحادیه اروپا (مانند تفاهم نامه ها، صندوق بازیابی و غیره).

از این منظر تئوریک، به نظر می رسد که تقویت اروپاگرایی در یونان اولا ناشی از اجماع نیروهای اصلی سیاسی در کشور باشد. همچنین یک عامل بسیار مهم بهبود اقتصاد یونان در مقایسه با دهه رکود عمیق در این کشور است. بازگشت به نرخ رشد مثبت اقتصادی و کاهش تدریجی بیکاری - علیرغم مشکلات جدی ناشی از بیماری همه گیر کرونا و جنگ اوکراین - احتمالاً به نگرش مثبت نسبت به اتحادیه اروپا در میان جوانان کمک کرده است. همچنین پایان یافتن برنامه های ریاضت  و اصلاحات اقتصادی این اتحادیه در یونان سبب افزایش حس اعتماد به این اتحادیه در بین جوانان یونانی شده است.

در همه پرسی که در 5 جولای 2015 که به درخواست نخست وزیر وقت الکسیس چیپراس برگزار شد و به همه پرسی نه معرفی شد، - این همه پرسی در خصوص پیش نویس توافق سه نهاد، کمیسیون اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول در خصوص یونان بود و این کشور می بایست این توافق را در خصوص اصلاحات اقتصادی جدید می پذیرفت - جوانان از گزینه نه در سطح بسیار بالایی حمایت کردند. بر اساس نظرسنجی مترون آنالیز، 78 % از شهروندان 18 تا 34 ساله  از گزینه نه حمایت کردند، در حالی که 62 % از افراد 35 تا 54 ساله و 48 %  افراد بالای 55 بودند.

درصد بالایی از جوانان یونانی امروز بسیار واقع گرایانه با موضوعات مختلف برخورد می کنند. 65.4% شهروندان بین 17 تا 24 سال و 52،2% افراد 25 تا 39 سال معتقدند که اصلاحات اقتصادی و ریاضت اقتصادی با وجود صدمات زیاد؛ برای اقتصاد بد این کشور ضروری بوده است. همچنین 78،6% و 87،1% به ترتیب معتقدند که ریاضت اقتصادی سبب شد تا ما اصلاحاتی را در حوزه اقتصاد انجام دهیم که هیچ گاه اگر این اجبار بر ما نبود انجام نمی دادیم.

در همین حال اما جوانانی نتایج این ریاضت و اصلاحات اقتصادی را منفی ارزیابی می کنند.

بطور خاص:

  • 74،7% جوانان بین 17 تا 24 سال و 79،2% شرکت کنندگان 25 تا  39 سال معتقدند که نهایتا این اصلاحات اقتصادی تاثیر مثبتی بر عملکرد اقتصاد یونان نداشته است.
  • تقریبا از هر 8 یونانی 10 نفر معتقد است که این اصلاحات سبب تاثیرات منفی بر پیشرفت کشور می­شود تا تاثیرات مثبت.
  • همچنین، جوانان در مورد سهم خود در جلوگیری از ورشکستگی کشورشان و خروج از اتحادیه اروپا اختلاف نظر دارند. 46،8% درصد گروه سنی 17 تا 25 سال و 51،3% گروه سنی 25 تا 39 سال، مخالف این موضوع هستند که به کشورمان برای خروج از ورشستگی و خروج از اتحادیه اروپا کمک کردند و در مقابل 48،6% و 46،9% به ترتیب موافق این موضوع هستند. در جهت عکس اکثریت افراد شرکت کننده در این نظر سنجی (بالای 55%) بر نقش این قرار دادها و اصلاحات اقتصادی صورت گرفته برای زنده ماندن اقتصاد کشورشان در حوزه یورو صحه گذاشته اند.  
  • آنها همچنین در مورد وجود راه حل جایگزین برای مقابله با بحران اقتصادی اختلاف نظر دارند. از یک سو بیشتر افراد در گروه سنی 17 تا 24 سال (57،8%) مخالف این نظر هستند که می توانستیم به تنهایی بدون ریاضت اقتصادی و اصلاحات و با تکیه بر توانایی های خود این بحران را پشت سر بگذاریم و در مقابل 42،3% موافق این نظر هستند.
  • از سوی دیگر، بیشتر افراد 25 تا 39 سال (57%) معتقدند که می توانستیم خودمان از پس این مشکلات اقتصادی برآییم و با نظر مسن­ تر های جامعه همسو هستند.
  • بر اساس داده های به دست آمده فوق؛ بسیار عجیب نیست که بسیاری از شهروندان یونانی فارق از بحث سن (بالای 70%) با این نظریه همراهی می کنند که تفاهم نامه و اصلاحات اقتصادی اعمال شده بر یونان ساخته و پرداخته اروپایی ها بوده و برای بهره بردن از کشورشان طراحی شده است.

دیدگاه جوانان یونان نسبت به اتحادیه اروپا

همزمان اما به نظر می‌رسد که با وجود پایان بحران اقتصادی در این کشور، میزان خودآگاهی ملی نسبت به گذشته تغییر محسوسی نداشته است. بیشتر جوانان ( مثل اکثریت جامعه ) با وجود اینکه به طور کلی به سمت اروپا گرایش دارد، شک ها و نارضایتی هایی را هم به صورت پنهان در دل خود نگه داشته است. البته پاندمی کرونا می توانست با گره خوردن به یک بحران اقتصادی مداوم در این اتحادیه سبب تشدید این شک ها و نارضایتی ها شود که البته تا به امروز این اتفاق نیفتاده است و از بروز پدیده های مشابه جلوگیری شد. همچنین باید دید که در آینده؛ آیا صندوق بازیابی و تاب آوری با سرمایه گذاری و در عین حال منطق اصلاحی حاکم بر آن، سهم تعیین کننده ای در دستیابی به رشد پایدار خواهد داشت یا خیر. بخصوص زمانی که اثرات ژئوپلیتیکی و اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین، یونان و اروپا را در برابر نوع جدیدی از چالش‌ها، مانند بحران تورم و عدم اطمینان عمومی قرار می‌دهد.

کد خبر 13869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =