برخی از سنت های مخصوص سال نو در گرجستان

جشن سال نو یک سنت قدیمی در گرجستان است. سال نو در تمام نقاط گرجستان با شادی و شور همراه است. این جشن فقط برای تحویل سال نو نیست بلکه بهانه ‏ای است برای شادمانی و دورهم نشینی‏های خانوادگی و دوستانه. از قرن چهاردهم، محاسبه سال جدید بر طبع تقویم اروپایی یعنی از ماه ژانویه صورت می‏گیرد.

برخی از سنت های مخصوص سال نو در گرجستان

جشن سال نو یک سنت قدیمی در گرجستان است. سال نو در تمام نقاط گرجستان  با شادی و شور همراه است. این جشن فقط برای تحویل سال نو نیست بلکه بهانه ‏ای است برای شادمانی و دورهم نشینی‏های خانوادگی و دوستانه. از قرن چهاردهم، محاسبه سال جدید بر طبع تقویم اروپایی یعنی از ماه ژانویه صورت می‏گیرد. عادات و رسوم جشن‏ سال نو معمولا در طول قرون شکل گرفته و هر جای دنیا حالت سنتی خودش را با  اندکی تغییرات حفظ  کرده است. خیلی از عادات  و سنتهای این قبیل جشن ها در خرافات ریشه دارند ولی  مردم سعی  می کنند آنان را حفظ کنند و از دست ندهند. یکی از مهم‏ترین سنت‏هایی که در رابطه با سال نو به یاد می آوریم سفره  است.  از نظر غذاها، سفره مخصوص سال نوی گرجی بسیار متنوع است. این سفره حتما باید شامل چند عنوان غذا  باشد که "ساتْسیوی" از همه مهم‏تر است. میز سال نوی گرجی ها بدون "ساتسیوی" خوشمزه غیر قابل تصوراست و کامل تلقی نمی شود. ساتسیوی با گوشت بوقلمون، سیر، پیاز ادویه گوناگون و مغز گردو درست می شود.

"گُـزیناقی" از تنقلات مخصوص سال نو است که فقط در آیام عید سال نو پخته می‏شود و جزو جدایی ناپذیری از سفره این جشن هست. این دسر خوشمزه با مغز گرد و و عسل تهیه میشود و ‏به صورت خاصی بُرِش می‏دهند. چورچخلا  نیز خوردنی با مغز گردو یا فندق یا بادام و شیره انگور درست می شود.

برخی از نمادها و سنت‏های سال نو که از دوران قدیم باقی مانده  مخصوص گرجستان هستند. از جمله: مِکوْله،  بِدوُبا و چیچیلکی.

"مِکْوله"  شخصیتی است خیلی مهم در سال نو گرجی که قدمش ‏را مبارک و خیرآور می‏پندارند؛  "مکوله"  به اولین کسی گفته می ‌ﺷﻮﺩ  که بعد  از تحویل سال پا به درون منزل میگذرد. 

 "بِدُوبا" یک روز تعیین سرنوشت برای سال جدید است. به روز دوم سال جدید یعنی ۲ ژانویه روز "بدوبا" می‏گویند. مردم معتقد هستند، هرچه در آن روز اتفاق بیفتد بر تمام سال جدید تاثیر خواهد گذشت.

"چیچیلکی"  یک درخت مخصوص گرجی برای سال نو است. در قدیم گرجی ها بجای درخت کاج چیچیلکی می گذاشتند و تزیین می کردند. چیچیلکی  ترکه تراش‏خورده درخت گردو یا فندق  است. ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ چیپیلاکی ﺍﺯ ۲۰ ﺳﺎﻧﺘﯽ‌ﻣﺘﺮ گرفته ﺗﺎ ۳ ﻣﺘﺮ اﺳﺖ. چیچیلکی درخت شادی و نشاط است که  در روز ۱۹ ژانویه یعنی روز غسل تعمید عیسی مسیح سوزانده میشود.  با این کار مردم غم  و مشکلات سال گذشته را می سوزانند و سال پر از شادی و بدون غم و اندوه را شروع می کنند.

منبع:مجله ایبریا

تاریخ:ژانویه 2023

https://iberiamagazine.com/481

کد خبر 14418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =