تکنولوژی و فناوری در خدمات شهری ژاپن

پراتور راه‌آهن Keio Corp در حال راه‌اندازی خدمات اجاره شارژر باتری قابل حمل در ۳۲ ایستگاه قطار خود در غرب توکیو است که از فضای باقی‌مانده دستگاه‌های بلیط استفاده می‌کند. این سرویس که ChargeSPOT نام دارد به افراد اجازه می دهد تا باتری هایی را اجاره کنند تا دستگاه های خود را در حال حرکت شارژ کند. شرکت راه آهن با Inforich Inc مستقر در Shibuya در پایتخت، که این خدمات را ارائه و از طریق ۳۴ ماشین در ۳۲ ایستگاه در خطوط Keio و Inokashira در اختیار مسافران قرار میدهد. یک برنامه همراه که در آن کاربران روش های پرداخت و سایر اطلاعات خود را از قبل ثبت می کنند، به آنها امکان می دهد، مکان ماشین ها را پیدا کنند. هر دستگاه شامل ۲۰ شارژر قابل حمل است و کاربران می توانند شارژرها را به هر مکانی برگردانند. همچنین در صورت وقوع زلزله‌ای با بزرگی ۶ ریشتر یا بیشتر در مقیاس شدت لرزه‌ای ۷ درجه‌ای ژاپن، شارژرها به مدت ۴۸ ساعت رایگان خواهند بود. در صورت وقوع زلزله بسیار شدید با شدت ۷ شارژرها برای مدت نامحدود رایگان خواهند بود.

ژاپن یکه تاز حوزه فناوری است و در حوزه علم رباتیک حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. به عنوان مثال این کشور مدتی پیش 3 ربات انسان نمای اندرویدی را معرفی کرد که براحتی می‌توانند با انسان ارتباط برقرار کنند. دونمونه آن Otonaroid و Kodomoroid، یک مادر و فرزند هستند که از سیلیکونی ویژه تهیه شده و کاملاً شبیه انسان هستند، عضلات مصنوعی دارند و می‌توانند بدن خود را حرکت دهند و خوشامدگویی کنند.

حالا دیگر فناوری آنقدر در تار و پود زندگی مردم رخنه کرده است که بسیاری، نمی‌توانند زندگی بدون آن را تصور کنند. از سوی دیگر به دلیل اینکه توسعه فناوری رابطه‌ای مستقیم با میزان درآمد و ثروت یک کشور و همچنین نگاه و دیدگاه جهان نسبت به آن دارد، این حوزه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. اهمیت این موضوع تا جایی است که بسیاری معتقدند فناوری در عصر حاضر یکی از بزرگ‌ترین اسلحه‌هایی است که یک کشور می‌تواند در اختیار داشته باشد، چون به یک حکومت قدرت می‌بخشد و زندگی مردم با رفاه بیشتری توأم می‌شود.(حبرانلاین)

با توجه به سودمندی، محبوبیت و راه اندازی به ظاهر کم هزینه  فناوریهای مختلف، تصور اینکه این فناوری در آینده در سراسر ژاپن و شاید حتی فراتر از آن گسترش پیدا کند، دور از انتظار نخواهد بود. 

اجاره شارژر تلفن در ایستگاه های قطار توکیو

اپراتور راه‌آهن Keio Corp در حال راه‌اندازی خدمات اجاره شارژر باتری قابل حمل در ۳۲ ایستگاه قطار خود در غرب توکیو است که از فضای باقی‌مانده دستگاه‌های بلیط استفاده می‌کند.
این سرویس که
ChargeSPOT نام دارد به افراد اجازه می دهد تا باتری هایی را اجاره کنند تا دستگاه های خود را در حال حرکت شارژ کند. شرکت راه آهن با Inforich Inc مستقر در Shibuya در پایتخت، که این خدمات را ارائه و از طریق ۳۴ ماشین در ۳۲ ایستگاه در خطوط Keio و Inokashira در اختیار مسافران قرار میدهد. یک برنامه همراه که در آن کاربران روش های پرداخت و سایر اطلاعات خود را از قبل ثبت می کنند، به آنها امکان می دهد، مکان ماشین ها را پیدا کنند. هر دستگاه شامل ۲۰ شارژر قابل حمل است و کاربران می توانند شارژرها را به هر مکانی برگردانند. همچنین در صورت وقوع زلزله‌ای با بزرگی ۶ ریشتر یا بیشتر در مقیاس شدت لرزه‌ای ۷ درجه‌ای ژاپن، شارژرها به مدت ۴۸ ساعت رایگان خواهند بود. در صورت وقوع زلزله بسیار شدید با شدت ۷ شارژرها برای مدت نامحدود رایگان خواهند بود. به گفته Keio، استفاده گسترده ۹۵ درصد از مسافران از کارت های آی سی، برخی از دستگاه های بلیط را غیر ضروری کرده است و این شرکت می خواهد از فضای آنها برای بهبود خدمات برای کاربران استفاده کند. این شرکت قصد دارد تا مارس ۲۰۲۳ ماشین‌های ChargeSPOT را در تمام ۶۹ ایستگاه در امتداد دو خط فوق‌الذکر نصب کند.

 

علائم جدید ایستگاه اوئنو برای ناشنوایان

ایستگاه‌های قطار در ژاپن می‌توانند مکان‌های پر هرج و مرج و مملو از ماشین‌آلات، زنگ‌ها، و جریانی مداوم از اعلامیه‌ها باشند. در هیچ شهری این موضوع بیشتر از کلان شهر توکیو صادق نیست، جایی که رفت و آمد می تواند به ویژه برای افراد دارای ناتوانی های مختلف شهر مانند افراد ناشنوا و کم شنوا ترسناک باشد. غول فناوری اطلاعات فوجیتسو برای اینکه زندگی را کمی برای آنها آسان تر کند، Ekimatopeia را ارائه کرده است.

اکیمانوپیا شامل یک صفحه نمایش بزرگ است که بر روی سکوی سوار شدن ایستگاه قطار نصب شده است که برخی صداها به سبک مانگا روی آن نمایش داده می شود. این صداها در واقع نشان دهنده آن چیزی است که هوش مصنوعی از طریق میکروفون می گیرد و در زمان واقعی تفسیر می کند.

بنابراین، مثلا اگر قطاری به سکو نزدیک شود، صدای تلق گاچان-گاچان-گاچان روی صفحه پخش می‌شود.  همچنین صدای توافق قطار، عبور اکسپرس، زنگ خطر را با کلمات روی صفحه نمایش می‌دهد.

علاوه بر این، اعلامیه های کارکنان ایستگاه روی صفحه نمایش داده می شود و در مورد پیام های از پیش ضبط شده، مترجم زبان اشاره نیز نشان داده می شود.  نام "اکیماتوپیا" از کلمه ژاپنی ایستگاه، eki و چند هجا از کلمه انگلیسی onomatopoeia" " گرفته شده است.

فوجیتسو این ایده را از دانش‌آموزان مدرسه‌ای برای افراد ناشنوا گرفت که در مورد احساسشان هنگام رفت‌وآمد به مدرسه با قطار صحبت کردند. برخی گفته بودند که می‌ترسند زیرا همیشه هنگام نزدیک شدن قطار متوجه قطار نمی‌شوند و با راهنمایی به زبان اشاره، پیمایش در ایستگاه‌ها آسان‌تر خواهد بود.

مدیر پروژه آقای تاتسویا هوندا اذعان داشت که می خواستند چیزی بسازند که نه تنها به این مشکلات رسیدگی کند، بلکه برای افراد با انواع شنوایی سرگرم کننده باشد.  هوندا گفت: "خوشحال می شوم اگر مردم به این فکر کنند که افراد ناشنوا با چه نوع مشکلاتی روبرو هستند."
در حال حاضر،
Ekimatopeia تنها بر روی پلت فرمKeihin-Tohoku Line/Yamanote Line ایستگاه JR Ueno در توکیو نصب شده است، اما هوندا امیدوار است که به طور گسترده‌تر این اپلیکیشن مورد استفاده قرار گیرد به خصوص برای استفاده در فرودگاه‌ها.

بنظر می‌رسد با توجه به سودمندی، محبوبیت و راه اندازی به ظاهر کم هزینه این فناوری، تصور اینکه این فناوری در آینده در سراسر ژاپن و شاید حتی فراتر از آن گسترش پیدا کند، دور از انتظار نخواهد بود. ربات دیگری «قصه های عامیانه را بازگو می کند اما گاهی کلمات مهم را فراموش می کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، بچه‌ها مشتاقانه به او کمک می‌کنند تا قسمت گمشده را به خاطر بیاورد.» اوکادا می‌گوید "اگر ربات به سادگی داستان را تعریف می کرد، کودکان فقط می نشستند و منفعلانه گوش می دادند.  با این حال، با جلب کمک آنها، تجربه ای غنی ایجاد می کند."
اوکادا همچنین «روبات‌های ضعیف» را نقش مهمی در کمک به کودکانی که در برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارند، می‌داند. او می گوید: «آنها می توانند به عنوان یک پل عمل کنند. به عنوان مثال، کودکی که در طیف اوتیسم قرار دارد، می‌تواند رباتی داشته باشد که به راحتی در جیب پیراهن قرار می‌گیرد، مقاله‌اش را در مورد کارهایی که در تعطیلات تابستانی انجام داده‌اند، بخواند، کاری که برای انجام آن به تنهایی تلاش می‌کند. تشویقی که از طرف همکلاسی های خود در پایان سخنرانی دریافت می کند به افزایش اعتماد به نفس کودک کمک می کند.
او به شواهد فزاینده ای از اثربخشی ربات ها در توانبخشی کودکان مبتلا به اوتیسم و
​​سایر ناتوانی ها اشاره می کند. او به مطالعه‌ای اشاره می‌کند که در آن یک جفت کودک اوتیستیک که قبلاً هرگز رفتار مشارکتی نشان نداده‌اند، توانستند دست‌های خود را همزمان بالا ببرند تا رباتی را تحریک کنند تا کارهای آنها را تقلید کند. در مورد دیگری، کودک مبتلا به سندرم داون نقش معلمی را برای ربات ایفا کرد و به او آنچه را که در مدرسه آموخته است، آموزش داد.
وسایل نقلیه سطح ۳، مجهز به دوربین ها و حسگرهایی که از هوش مصنوعی استفاده می کنند هستند و می توانند محیط اطراف خود را تشخیص دهند. اگر شخص یا شیئی در مسیرشان باشد، سرعت خود را کم کرده یا می ایستند و با هشدار شفاهی به عابران پیاده اطلاع می دهند که در حال نزدیک شدن هستند. هنگامی که به انتهای مسیر خود می رسند، به طور خودکار یک دور برگشته و متوقف می شوند. این شهر در سال ۲۰۱۶ به ابتکار دولت مرکزی برای تشویق مناطق ژاپن به آزمایش وسایل نقلیه خودران پاسخ داد و امیدوار بود از آنها به عنوان وسیله ای امن تر برای حمل و نقل مردم محلی استفاده کند.
  آنها برای ساکنان مسن که احتمال بیشتری برای تصادفات رانندگی دارند، مفید است.
دولت هدف خود را برای راه اندازی خدمات حمل و نقل خودکار سطح ۴ در بیش از ۴۰ منطقه در سراسر کشور تا سال مالی ۲۰۲۵ تعیین کرده است. چالش های پیش رو برای این فناوری جدید پوشش هزینه های تعمیر و نگهداری خودرو و ارتباطات با حمایت دولت و نیازهای تکنولوژیکی بیشتر برای پاسخ به حرکت خودروها و موتورسیکلت ها است.

 

کاهش جذابیت موقعیت های مدیریتی برای کارمندان ژاپنی

به نظر می رسد دورانی که اکثر کارمندان شرکتها رویای رسیدن به یک موقعیت مدیریتی را در سر می پروراندند به پایان رسیده است. درعوض، تعداد فزاینده‌ای از مردم به دنبال یک تعادل خوب بین کار و زندگی هستند که در آن حجم کاری متوسط ​​باشد تا بتوانند زندگی شخصی خوبی داشته باشند.

یک نظرسنجی سراسری از ۳۰۰ کارمند شرکت در دهه‌های بیست تا پنجاه سالگی، که توسط شرکت مشاوره مدیریت و سازمانی شیکیگاکو مستقر در توکیو انجام شد، نشان داد که ۷۲ درصد از پاسخ‌دهندگان نمی‌خواهند سمت مدیریتی داشته باشند. تنها ۴ درصد از افراد مورد بررسی به طور قطع علاقه مند به مدیر شدن بودند.

شایع ترین دلیل ارائه شده برای عدم تمایل به مدیر شدن، عدم علاقه به پیشرفت (50.9٪) و به دنبال آن نگرانی در مورد مسئولیت اضافه (50.0٪) و افزایش بار کاری (42.6٪) بود. برخی از دلایل خاص ذکر شده توسط پاسخ دهندگان شامل این ایده بود که ترفیع «عمدتاً مسئولیت‌ها را افزایش می‌دهد بدون اینکه فواید زیادی به همراه داشته باشد» و مشاهده این که » بیش از ۸۰ ساعت اضافه کاری در ماه زندگی شخصی و جسمی من را خراب می‌کند. چرا که بسیاری از سرپرستان از کار بیش از حد خسته شده اند. »

راه اندازی اولین مزرعه بادی فراساحلی در آکیتا

ژاپن با شروع یک مزرعه بادی فراساحلی جدید در بندر نوشیرو در استان آکیتا، پیشرفت به سمت انتقال انرژی سبز خود را نشان می‌دهد. ۲۰ توربین این مزرعه بادی در دسامبر ۲۰۲۲ به صورت آنلاین راه اندازی شد که اولین تاسیسات در مقیاس بزرگ در کشور بود که شروع به تولید برق تجاری کرد. این مزرعه که توسط شرکت بادی فراساحلی آکیتا با حمایت خانه تجاری بزرگ ژاپنی Marubeni و دیگران اداره می شود، بخشی از یک پروژه بزرگتر است که شامل ۱۳ توربین دیگر در بندر آکیتا است که قرار است در ژانویه ۲۰۲۳ شروع به کار کنند.

این توربین‌ها قادر به تولید برق پایدار در شرایط آب و هوایی متفاوت هستند. هر واحد می تواند ۴۲۰۰ کیلووات برق تولید کند و در مجموع تا ۱۴۰ مگاوات برق تولید می کند که برای تامین برق حدود ۱۳۰ هزار خانوار ژاپنی کافی است. برق حاصل از توربین ها به شبکه برق محلی منتقل می شود. بر اساس یک قرارداد خرید نیرو، شرکت برق توهوکو برق تولیدی مزرعه را به مدت ۲۰ سال با قیمت ۳۶ ین در هر کیلووات ساعت بر اساس برنامه تعرفه ای برای انرژی های تجدیدپذیر به فروش می رساند.


دست رباتیک با قابلیت های انسانی

شرکت بریجستون از تخصص خود در مواد لاستیکی و فناوری لاستیک برای توسعه یک دست روباتی نرم با مهارت و انعطاف پذیری انسان استفاده می کند، با این امید که این دستگاه به کاهش کمبود نیروی کار در صنعت لجستیک کمک کند. این دست رباتیک که به فناوری هوش مصنوعی برای تشخیص اشیا مجهز شده است، می‌تواند اشیاء شکننده مانند تخم‌مرغ خام را در جعبه‌ها بسته‌بندی کند و اجازه می‌دهد به طور مستقل در کنار کارگران در کارخانه‌ها و فروشگاه‌ها کار کند. این شرکت قصد دارد دست ربات را در سال ۲۰۲۴ به صورت تجاری عرضه کند. برای گرفتن اجسام با اشکال، سختی و وزن مختلف با قدرت مناسب، "انگشتان" دست ربات از محرک های لاستیکی مبتنی بر فناوری تایر و شلنگ هیدرولیک استفاده می کند.

این شرکت به رهبری Ken Kutaragi که در سطح بین المللی به عنوان پدر سری کنسول های بازی پلی استیشن شناخته می شود، در تاریخ یکم فوریه اعلام کرد که یک اتحاد سرمایه و تجاری با بریجستون برای تحقق این دست ربات هوشمند صورت گرفته است.

 

استفاده از تاکسی های پرنده در نمایشگاه جهانی ۲۰۲۵ ژاپن

شرکت هلدینگ ANA، شرکت هواپیمایی JAL و شرکت هواپیمایی Nippon Airways و چندین شرکت دیگر؛ برای ارائه خدمات تاکسی هوایی در طول نمایشگاه جهانی ۲۰۲۵ که در اوساکا برگزار خواهد شد، انتخاب شده‌اند.

کشور ژاپن می‌خواهد «ماشین‌های پرنده» یکی از جاذبه‌های اصلی این نمایشگاه باشد. این خودروهای پرنده که هر کدام دو تا پنج نفر را حمل می کنند، سه منطقه محل برگزاری نمایشگاه در یومه شیما، شهر مرکزی اوساکا و فرودگاه بین المللی کانسای را به هم متصل می کنند. قرار است مسیرهای پرواز، مناطق فرود و برخاست آنها به زودی مشخص شود. نمایشگاه جهانی ۲۰۲۵ از ۱۳ آوریل تا ۱۳ اکتبر با موضوع "طراحی جامعه آینده برای زندگی ما" برگزار خواهد شد.

اجاره ی کوله پشتی های مدارس در ژاپن

سال تحصیلی ژاپنی در بهار شروع می‌شود و طولی نمی‌کشد که دسته جدید کلاس اولی‌ها در حالی که کوله‌پشتی‌های چرمی جعبه‌ای randoseru خود را حمل می‌کنند به مدرسه می‌روند. با توجه به دپارتمان صنعت راندوسرو انجمن کیف ژاپن، در سال ۲۰۲۲ میانگین هزینه یک راندوسرو ۵۶۰۰۰ ین بود که افزایشی نزدیک به ۲۰۰۰۰ ین نسبت به ۱۰ سال پیش داشته است و احتمالاً قیمت‌ها برای سال ۲۰۲۳ همچنان روند صعودی خواهند داشت زیرا تورم و ضعیف بودن ین در افزایش هزینه‌های مواد، به‌ویژه برای اتصالات چرمی و فلزی به افزایش قیمت می انجامد. تقریباً همه دانش‌آموزان دبستانی در ژاپن باید کتاب‌های خود را با یک راندوسر به مدرسه ببرند، بنابراین کیف‌، هزینه‌ تحصیلی اصلی برای خانواده ها محسوب می‌شود. به همین منظور شرکت توزیع‌کننده randoseru مستقر در اوساکا، Kokuho، اولین سرویس اجاره/اشتراک randoseru ژاپن را معرفی کرده است که آن را RandS می‌نامد.

این سرویس به کاربران اجازه می دهد تا از بین تقریبا ۲۵۰ طرح مختلف randoseru انتخاب کنند. ماه اول رایگان است و برنامه های ماهانه از ۹۹۰ ین یک ماه پس از آن شروع می شود. والدین باید یک راندوسرو را برای ۱۲ ماه در سال کرایه کنند که با پایین‌ترین قیمت، ۱۱۸۰۰ ین هزینه خواهد داشت، و با توجه به اینکه مدرسه ابتدایی ژاپنی شش سال طول می‌کشد، به نظر می‌رسد که کل آن به پایان برسد به ۷۱۲۸۰، اندکی ۱۵۲۸۰ ین بیشتر از میانگین قیمت خرید randoseru در سال ۲۰۲۲ است. اگر به استفاده از RandS، با همان برنامه، به مدت سه سال ادامه دهید، هر کیفی که در آن زمان استفاده می‌کنید متعلق به شماست. به عبارت دیگر، اساساً می توانید یک کیف را به قیمت ۳۵۶۴۰ ین خریداری کنید که ۲۰۳۶۰ ین کمتر از میانگین قیمت خرید است که به صورت اقساط ماهانه پرداخت می‌شود. مزیت دیگر سرویس اشتراک RandS این است که می توانید به صورت دوره ای کیفی را که استفاده می کنید تغییر دهید. در طرحی با کمترین قیمت، می‌توانید هر سه ماه یک بار کیف‌ها را عوض کنید و طبقات با قیمت بالاتر امکان تعویض مکرر را فراهم می‌کند.

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در توکیو

کد خبر 14848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =