فیلم هردبشت در بیروت با حضور جمعی هنرمندان از طایفه های مختلف و گرایش های گوناگون اجتماعی و سیاسی و نقاد سینما و تلویزیون، رونمایی شد.

فیلم" هردبشت": ما یجری فی الضاحیة الجنوبیة "تحت عینک یا کامیرا"...  تحرکوا قبل فوات الاوان!

با کارگردانی و نویسندگی محمد دایخ:

تصویر یک جوان شیعه ساکن منظقه شیعه نشین ضاحیه جنوب شهر بیروت، در فیلم "هردبشت" (به معنی هرج و مرج). این فیلم در بیروت و با حضور جمعی هنرمندان از طایفه های مختلف و گرایش های گوناگون اجتماعی و سیاسی و نقاد سینما و تلویزیون، رونمایی شد.

این فیلم اولین تجربه سینمایی دایخ محسوب می شود، ضمن اینکه سابقه قبلی وی در تلویزیون با اعتراضات گسترده مخاطبان، به خصوص شیعه لبنان، مواجه شده، وسریال وی متوقف شد. موضوعات دایخ در فضای انتقاد تمسخر آمیز از طایفه شیعه، به خصوص ضاحیه نشینان که جامعه مذهبی مقاومت هستند، میچرخد. واقعیتی که منجر به خشم و ناراحتی مخاطبین شیعه و افرادی دیگر در فضای مجازی شد. 

موضوع این فیلم بر رویدادهای خشن و شخصیت های خشونت آمیز که نشان دهنده محیط اجتماعی و مکانی است که در آن زندگی می کنند، تمرکز دارد. دو شخصیت شیعه به همراه مادرشان "ام حسین" و برادرشان "محمد" در محله های فقیرنشین "اوزاعی" زندگی می کنند و در قاچاق مواد مخدر فعالیت می کنند. قرار بود این صحنه ها در ضاحیه جنوبی بیروت فیلمبرداری شود، اما فیلمبرداری در نهایت در "اوزاعی" انجام شد، زیرا طبق آنچه کارگردان بیان کرد، شرایط فیلمبرداری در آنجا پیچیدگی کمتری دارد.

یکی از نقادان سینما در این خصوص نوشته: "تنها چیزی که وقتی «هردبشت» را تمام می کنیم برایمان باقی می ماند سروصدا، فریاد، سیلی و دردی است که هیچ معنایی ندارد. با سر و صدایی بی مورد و اغراق که چیزهای از دست رفته را جبران نمی کند از فیلم بیرون می آییم.

فیلم محمد دایخ با نام خاص «هردبشت» به معنای فردی است که متعلق به محیط اجتماعی پر از آفت است. دایخ اینگونه با فیلم برخورد کرد، بدون توجه به آنچه در دستانش بود، یا در بدترین حالت، بدون اطلاع از رسانه ای که از آن استفاده می کند "تلویزیون".

بین تلویزیون و سینما، بین سادگی سینما و پوچی در تلویزیون و بین رئالیسم سینمایی و واقعیت واقعی تفاوت زیادی وجود دارد. فیلم ساختگی، دروغین، پرمدعا، با داستانی ضعیف و همچنین شخصیت ها و انگیزه های آنهاست. فیلمی که خیلی تلاش می کند چیزی باشد، اما فایده ای ندارد".

رونمایی "هردبشت"؛ فیلمی توهین آمیز به جامعه شیعه لبنان

«هردبشت» محمد دایخ: مرآة الواقع الموجِعة

فیلم" هردبشت": ما یجری فی الضاحیة الجنوبیة "تحت عینک یا کامیرا"... تحرکوا قبل فوات الاوان!

«هردبشت» محمد دایخ: بورنوغرافیا العنف والواقع المزیّف

کد خبر 15885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =