رهبران مسلمان و مسیحی پاکستان خواستار دادگاه های ویژه برای مجازات عاملان خشونت جرانوالا هستند

یک سازمان برجسته مسلمان پاکستانی متشکل از علما، اعضای یک نهاد قانون اساسی اسلامی و رهبران مسیحی دست به دست هم دادند و از دولت خواستند دادگاه های ویژه ای را برای مجازات سریع عاملان حملات اوباش در هفته گذشته علیه مسیحیان در شرق پاکستان تشکیل دهد.

یک سازمان برجسته مسلمان پاکستانی متشکل از علما، اعضای یک نهاد قانون اساسی اسلامی و رهبران مسیحی روز چهارشنبه دست به دست هم دادند و از دولت خواستند دادگاه های ویژه ای را برای مجازات سریع عاملان حملات اوباش در هفته گذشته علیه مسیحیان در شرق پاکستان تشکیل دهد.

چندین کلیسا و خانه مسیحیان در شهر جرانوالا در شرق پاکستان چهارشنبه گذشته توسط یک جمعیت خشمگین مسلمان به اتهام هتک حرمت دو برادر مسیحی به قرآن به آتش کشیده شد.

پلیس از آن زمان تاکنون بیش از 100 مظنون را دستگیر کرده است که بنا به گزارش ها در خط مقدم یکی از شدیدترین حوادث خشونت ضد مسیحی در تاریخ کشور قرار داشته اند و طبق سوابق شاهدان عینی به خانه های مسیحیان مسلح با چوب و چاقو حمله کرده اند. دولت موقت پاکستان قول داده است که از جامعه مسیحی حمایت کند و علیه مجرمان دخیل در خشونت اوباش اقدام جدی انجام دهد.

دکتر قبله ایاز، رئیس شورای قانون اساسی ایدئولوژی اسلامی (CII) طی سمیناری گفت: من در شگفتم که چرا دادگاه ویژه ای برای رسیدگی و مجازات سریع عاملان حادثه جرانوالا ایجاد نشده است.

ایاز گفت: «خواست ما این است که فوراً دادگاه ویژه ای تشکیل شود تا شبانه روز بدون وقفه به این پرونده رسیدگی کند. او خواستار اعمال مجازات های سنگین برای کسانی شد که در این خشونت ها مقصر شناخته می شوند تا اطمینان حاصل شود که خسارات مالی وارد شده به جامعه مسیحی نه از خزانه عمومی بلکه از جانب کسانی که در این حمله دست داشته اند، جبران می شود.

طاهر محمود اشرفی، رئیس شورای علمای پاکستان (PUC) خواستار محاکمه سریع افراد درگیر در خشونت شد و گفت که بی احترامی به هر دینی غیرقابل قبول است.

اشرفی گفت: ما تقاضا داریم همه افراد دست اندرکار در این جنایت هولناک در دادگاه ویژه محاکمه سریع شوند و گزارش تحقیقات باید علنی شود.

او از مقامات خواست تا هرگونه توطئه ای را که در پس این قسمت وجود دارد، از جمله دست احتمالی نهادهای خارجی در این حمله را کشف کنند.

اشرفی خاطرنشان کرد که انوار الحق کاکر، نخست وزیر موقت، برای ابراز همبستگی با مسیحیان از جرانوالا بازدید کرده و چک های غرامت را به قربانیان تحویل داده است.

وی افزود: ما به آنها محبت خواهیم کرد و از مسلمانان می خواهم که به برادران مسیحی خود آنقدر محبت کنند تا درد ناشی از این حادثه هولناک را فراموش کنند.

پس از خشونت، PUC کمیته 24 نفره ای متشکل از رهبران مسیحی و مسلمان تشکیل داد تا هماهنگی بین ادیان بین دو جامعه را ترویج کند.

اشرفی گفت:کمیته 24 عضوی ما به طور روزانه از نزدیک بر تحولات نظارت خواهد کرد و کنفرانس‌هایی را در سراسر کشور برای افزایش آگاهی عمومی و تقویت هماهنگی بین ادیان برگزار خواهد کرد.

دکتر جوزف ارشد، اسقف شهرهای دوقلوی اسلام آباد و راولپندی، از اعضای جامعه مسلمانان به خاطر محبت به مسیحیان پس از خشونت در جرانوالا تشکر کرد.

ارشد گفت: ما به دنبال عدالت سریع و شفاف هستیم که به عنوان یک عامل بازدارنده عمل می کند و تضمین می کند که هیچ کس جرات تکرار چنین حادثه ای در آینده را نخواهد داشت.

رهبران مسلمان و مسیحی پاکستان خواستار دادگاه های ویژه برای مجازات عاملان خشونت جرانوالا هستند

منبع:

https://www.dawn.com/news/1765752/footprints-the-two-faces-of-modern-iran

کد خبر 16822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =