ارج نهادن به هویت آفریقایی در گالری Art@Africa در کیپ تاون

روسری‌ها و مدل‌های مختلف مو یکی از ویژگی‌های جدایی‌ناپذیر تاریخ سیاه‌پوستان بوده است - از سبک‌های قبیله‌ای آفریقایی گرفته تا مدل‌های موی آفریقایی - جوامع باستانی آفریقایی موهای خود را بر اساس چیزی بیشتر از تنها سبکی خاص، درست می‌کردند.

روسری‌ها و مدل‌های مختلف مو یکی از ویژگی‌های جدایی‌ناپذیر تاریخ سیاه‌پوستان بوده است - از سبک‌های قبیله‌ای آفریقایی گرفته تا مدل‌های موی آفریقایی - جوامع باستانی آفریقایی موهای خود را بر اساس چیزی بیشتر از تنها سبکی خاص، درست می‌کردند. مو یک نماد فرهنگی و معنوی مقدس بود. روسری و مدل مو نه تنها باعث افزایش زیبایی می‌شود، بلکه اغلب دانش و نگرش‌های شخصی و فرهنگی را در مورد تجربیات انسان منتقل می‌کند.

تا به امروز، بیان زیبایی از طریق مدل مو، نشانه دیرینه فرهنگ سیاه‌پوستان بوده است. زنان سیاه‌پوست از مدل موی خود برای نشان دادن شخصیت خود استفاده می‌کنند. این مدل درست کردن مو همچنین بینشی در مورد تحول فرهنگ سیاهان در طول زمان ارائه می‌دهد؛ تحولی که ما را به زمانی رسانده است که زنان سیاه‌پوست بیشتری زیبایی طبیعی موهای خود و تعابیر پوشش سنتی سر را می‌پذیرند. آن چه واضح است، جنبش رو به رشد توانمندسازی زنان - توسط زنان، و برای زنان است. "تاج" استعاره‌ای از این توانمندی زنانه است.

تاج نه تنها نماد نهایی قدرت و شجاعت است، بلکه نشان‌دهنده کسی است که با فداکاری، دیپلماسی و اراده به مردم خود خدمت می‌کند.

وقتی دیرک دورنز[1] از Art@Africa، یک گالری هنری مستقر در کیپ تاون، با ویویو اویییا[2] ملاقات کرد، او مجذوب سرپوش عظیم ویویو یا به قول خودش "دوئک[3]" شد. بعد از اینکه ویویو تعبیر خود را از دوئک توضیح داد، دیرک به ویویو گفت: "شما هنر زنده‌ای دارید" و به این ترتیب، این ایده مطرح شد که دوئک او را به مجسمه‌های دائمی تبدیل کند.

یک سال بعد، اولین مجسمه دوئک در استودیوهای Kunye Colab ساخته و در گالری Art@Africa به نمایش گذاشته شد، جایی که تقریباً بلافاصله توسط یک کلکسیونر هنری اروپایی خریداری شد. این شروع یک همکاری عالی بین ویویو و Kunye Colab بود.

Kunye حاصل همکاری بین هنرمندان جوان نوظهور تحت هدایت دیرک دورنز[4]، خیال‌پرداز و مدیر گروه بلژیکی‌الاصل اهل کیپ تاون، است که - در آخرین مرحله از حرفه خود - تصمیم گرفت 38 سال تجربه بین‌المللی و دانش خود را به ساخت و ساز، سرگرمی و هنر با مضمون به هنرمندان جوان و نوظهور منتقل کند.

https://arttimes.co.za/new_site/wp-content/uploads/2023/10/0000-The-Crown-Shakra-at-VA-Waterfront.jpg

کاتلین پینکت[5]، همسر و شریک تجاری دیرک، می‌گوید: "خریدن بوم و نقاشی برای یک هنرمند آسان است. برای مجسمه‌ها و آثار سه بعدی، موانع بسیار دشواتر هستند. اغلب، مجسمه‌سازان نوظهور به مواد و تجهیزات گران‌قیمت مورد نیاز برای ساخت مجسمه دسترسی ندارند. به همین دلیل است که ما به مجسمه‌سازان جوان و آینده‌دار کمک می‌کنیم تا با ارائه یک استودیوی مجهز از طریق بورسیه تحصیلی، اقامت و برنامه‌های آموزشی، شغلی برای خود فراهم کنند. ما اغلب در تولید و ریخته‌گری برنز سرمایه‌گذاری می‌کنیم."

دیرک از دوران کودکی در یک بیوتوپ هنری بسیار متنوع غوطه‌ور بود. پدربزرگش یک مجسمه‌ساز کلاسیک بود، پدرش یک نوازنده جاز با آموزش کلاسیک و ارکستر، و مادرش یک نقاش ابریشم و هنرمند گلساز بود. دیرک در ساخت و ساز موضوعی برای موزه ها-، مراکز علمی، آموزشی، تفریحی و هنری در 27 کشور شرکت داشت و سرانجام در سال 1996 در آفریقای جنوبی ساکن شد، جایی که او در بسیاری از پروژه های پیشگامانه همکاری کرد که برای اجرای آنها، بیش از 500 هنرمند و بیش از 800 صنعتگر را استخدام کرده و راهنمایی نمود.

دیرک می‌گوید: "ما عقیده داریم که استعداد در آن سوی اقیانوس نیست، بلکه درست در حیاط خلوت ما نهفته است. با توجه به این موضوع، ما به فضای گالری به شکل مکعب سفید که فقط برای عده معدودی قابل هضم است، اعتقاد نداریم، بلکه معتقدیم که هنر باید برای همه لذت‌بخش باشد." او افزود: "ما در یکی از متنوع ترین کشورهای جهان زندگی می‌کنیم، و Kunye Colab، نماد رنگارنگ و بدون جنسیت ما، نشان می‌دهد که چگونه هنر ما را متحد می‌کند. زمان آن فرا رسیده است که به کشوری برگردم که فرصت های خلاقانه زیادی به من داده است."

https://arttimes.co.za/new_site/wp-content/uploads/2023/10/6-Unveiling-of-Crown-Shakra-during-Womans-Day-picture-by-Kiss-media-production-40.jpg

هنگامی که دیرک به V&A Waterfront آمد تا مجسمه‌ای به یاد ماندنی که هویت آفریقایی را ارج می‌نهد، به آثار هنری عمومی خود بیافزاید، آنها این فرصت را به دست آوردند که بازدیدکنندگان و هنردوستان را به طور یکسان در یک کمپین چند منظوره درگیر کنند که هدف آن قابل درک کردن هنر برای همه با اجرای فعالیت‌های نمایشی و "ملاقات و احوالپرسی" با هنرمندان بود.

ساخت این مجسمه با ارتفاع 3 متر، 3 ماه طول کشید. مطابق با ارزش‌های Art@Africa و V&A Waterfront، این مجسمه از EcoStone ساخته شده است، یک کامپوزیت پایدار مبتنی بر آب، که برای اولین بار توسط شرکت Dirk برای ساخت و ساز موضوعی Canal Walk استفاده شده است.  تیم قدرتمند V&A Marketing، به سرپرستی تینیکو ماگزا[6]، کمپین عظیمی را برای بازگشایی در ماه آگوست با شعار "من تاج خود را اینگونه بر سر می گذارم" آماده کردند که از روز زن آغاز شد. در طول ماه آگوست، بیش از 400,000 نفر در این کمپین شرکت کردند.

کارلا د لا بات[7]، هماهنگ‌کننده مکان‌سازی در V&A Waterfront اظهار داشت: "V&A Waterfront محبوب‌ترین مقصد گردشگری آفریقا است که سالانه بیش از 25 میلیون بازدیدکننده دارد. ما می دانیم که هنر عمومی ابزاری قدرتمند برای انتقال پیام‌های مهم و بخش مهمی از ویژگی‌های فضاهای عمومی ما است. نصب چاکرای تاج، که اثری دوست‌داشتنی در گالری رایگان و در دسترس ما است، گواه این است که چگونه می‌توان پیام‌های مهم را به روش‌های سرگرم‌کننده و جایگزین به اشتراک گذاشت."

منبع:

https://arttimes.co.za/at-feature-a-celebration-of-african-identity-at-artafrica-gallery-ct/


[1] Dirk Durnez

[2] Vuyo Oyiya

[3] Doek

[4] Dirk Durnez

[5] Katlijn Pynket

[6] Tinyiko Mageza

[7] Karla de la Bat

کد خبر 17275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =