معرفی جشنواره «لوی کراتونگ» در تایلند

لوی کراتونگ یکی از زیباترین و محبوب‌ترین جشن‌های تایلند است که هر ساله همزمان با کامل شدن ماه در دوازدهمین ماه تقویم قمری تایلند برگزار می‌شود. این روز در تقویم میلادی معمولا مصادف با یکی از روزهای ماه نوامبر است.

لوی» به معنای شناور کردن و «کراتونگ» به معنای قایقی به شکل نیلوفر آبی و ساخته شده از برگ موز است. در این مراسم، قایق‌هایی که از گندم درست شده‌اند و بر روی آنها شمع، عود و گل قرار داده شده است بر روی رودخانه‌ها شناور می‌شوند. این مراسم در سراسر کشور و به طور خاص در شهر سوخوتای (Sukhothai)، پایتخت سابق تایلند برگزار می‌شود.در سحرگاه روز جشن، بسیاری از مردم به رودخانه نزدیک محل سکونت خود می‌روند تا قایق‌های خود را که شمع و عود روی آن را روشن کرده‌اند، برای ادای احترام و تشکر از الهه آب‌ها، در رود رها کرده و تمام کینه‌ها، خشم و پلیدی‌ها را از خود دور کنند. مردم هم چنین ناخن و موی خود را کوتاه کرده و آن را همراه با قایق خود رها می‌کنند تا ناپاکی‌ها را از وجود خود پاک کنند. آنها بر این باورند که این کار برای آنها خوش شانسی می‌آورد و گناه و بدی را دور می کند. تایلندی‌ها معمولا هنگام رها کردن قایق خود در آب آرزویی می کنند و بسیاری باور دارند که اگر شمع آنها تا زمانی که از نظر پنهان نشده است، روشن بماند، آرزوی آنها برآورده خواهد شد.

این جشن به طور همزمان با تایلند در کشورهایی همچون لائوس و برمه و مالزی نیز برپا میشود معنی اسم این جشن “سبد شناور در آب “میباشدکه برگرفته از سنت های قدیمی میباشد در این جشن شمع به معنی احترام به بودا برای روشنایی و آگاهی بخش به مردم و همچنین سبد شناور بر روی آب نیز به معنی گذشت و فداکاری و بخشش دیگران میباشد ، این جشن از زمان پادشاه سوخوتای توسط خانمی با نام Nopphamat پایه گذاری شده است و مصادف با دوازدهمین ماه تقویم تایلند میباشد که در تقویم میلادی مصادف با ماه نوامبر و در تقویم شمسی مصادف با آبان ماه میباشد ، مردم تایلند در این شب آرزوهای خود را بر روی کاغذی نوشته و همراه باسبدی از گل به آب میسپارند که مقصود از سپردن به آب ارائه آرزوهای خود به “خدای آب ” میباشد .همزمان با این جشن مراسم دیگری نیز با عنوان “Yi Peng” برگزار میشود که در این مراسم مردم آرزوهای خود را بر روی بالون های کوچک پارچه ای نوشته و آن را همراه با فانوس کوچکی که به بالون وصل شده و گرمای تولید شده توسط این فانوس بالون را به پرواز در می آورد و آرزوهای این افراد به ” خدای هوا ” ارائه میشود .در بخش های شمالی کشور که خاستگاه اصلی این جشن ها بوده است این جشن بصورت آویزان کردن شمع از درختان و جلوی درب منازل برگزار میشود .

منبع:

https://www.thailandfoundation.or.th/culture_heritage/loy-krathong-festival-all-you-need-to-know/

کد خبر 17637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =