۱۷ دسامبر روز بزرگداشت "باربارا مقدس" در گرجستان

بارباروبا مقدس (میانه سده سوم – اواخر سده سوم تا اویل سده چهارم میلادی) یک قدیس مسیحی بود. او در کلیسای ارتدوکس شرقی به باربارای بزرگ شهید معروف است. باربارا مقدس یک مسیحی و نخستین قدیس و شهید بود. باربارا مقدس به دلیل ایمانش در قرن چهارم شهید شد او توسط پدر خود، شاهزاده بت پرست دیوسکوروس سر بریده شد. بقاع مقدس قدیس باربارا در کلیسای جامع ولادیمیر در کیف مدفون است.

باربارا مقدس (میانه سده سوم ، اواخر سده سوم تا اویل سده چهارم میلادی) یک قدیس مسیحی بود. او در کلیسای ارتدوکس شرقی به باربارای بزرگ شهید معروف است. باربارا مقدس یک مسیحی و نخستین قدیس و شهید بود. باربارا مقدس به دلیل ایمانش در قرن چهارم شهید شد او توسط پدر خود، شاهزاده بت پرست دیوسکوروس سر بریده شد. بقاع مقدس قدیس باربارا در کلیسای جامع ولادیمیر در کیف مدفون است.

باربارا قدیس به عنوان حامی کودکان در نظر گرفته می شود، علاوه بر این، این قدیس برای شفای کودکان، باروری و محافظت از مرگ نابهنگام ناگهانی دعا می کنند.

باربارا قدیس به ویژه در گرجستان محبوب است. در رابطه با این روز، یک سنت عامیانه شکل گرفت: پختن غذای مخسوس لوبیانی (لوبیا در خمیر) و پذیرای "مِکْوله"  در خانه (مِکْوله یک شخصیتی است خیلی مهم که قدمش ‏را مبارک و خیرآور می‏پندارند). این سنت از کجا می آید و آیا ربطی به مسیحیت دارد؟

لازم به ذکر است که جشن "بارباروبا" در گرجستان شامل مفهومات پیش از مسیحیت نیز می شود. گرجی های قدیم خدای محلی خورشید پیش از مسیحیت را به همان نام "باربولی"، "باربلاشی" (در سوانتی) و "بارباله" می پرستیدند. گرجی ها او را به عنوان یک الهه اختری، حامی زنان، گاو ماده و نیروهای مادری باروری طبیعت به طور کلی معرفی می کردند. این جشن بعنوان جشن خوریستان زمستانی یا انقلاب زمستانی می دانستند. ویژگی های الهه بارباله اجسام گرد بود - دایره های شاخه های آهنی یا چوبی،  تاج ها و غیره. به افتخار این الهه، کیک هایی گرد به شکل خورشیدی می پختند.

پس از ورود مسیحیت، به دلیل شباهت زیاد - جنسیت مؤنث و نام، بین بخش خاصی از مؤمنان این دو شخصیت - شهید بزرگ باربارا و الله بارباله یکسان ومعادله شد. به همین دلیل در جشن بارباروبا - روز باربارای مقدس، کیک های دایره ای پخته می شد. از آنجایی که بزرگداشت باربارای قدیس در روزه کریسمس جشن گرفته می شود، کیک نیز برای روزه داری پخته می شد، اما بدیهی است که با اضافه لوبیا نیست. لوبیا تنها در قرن شانزدهم در اروپا و گرجستان ظاهر شد و لوبیا از آن زمان به ویژه در روزه داری رایج شد.

پس با اطمینان می توان گفت که پخت "لوبیانی" در روز بزرگداشت باربارا قدیس، یک سنت بت پرستی است و ربطی به دین مسیحیت ندارد.

منبع:پایگاه خبری جورجیان تایمز

تاریخ:2023/12/16

https://geotimes.ge/ratom-atskhoben-barbarobas-lobians-ra-vitsith-am-dghesastsaulis-shesakheb/

کد خبر 17837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =