۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳

آمارهای منتشره در «یورو استات» در خصوص امید به زندگی و نرخ طول عمر نشان می دهد که «زنان» با طول عمر طول ۸۳ سال در کشورهایی همچون اسپانیا، شمال ایتالیا، کشورهای اسکاندیناوی و همچنین در برخی از مناطق یونان در طول عمر «قهرمان» هستند.

امید به زندگی در یونان

          آمارهای منتشره در «یورو استات» در خصوص امید به زندگی و نرخ طول عمر نشان می دهد که «زنان» با طول عمر طول ۸۳ سال در کشورهایی همچون اسپانیا، شمال ایتالیا، کشورهای اسکاندیناوی و همچنین در برخی از مناطق یونان در طول عمر «قهرمان» هستند. میانگین امید به زندگی در سال ۲۰۲۱ میلادی ۸۰ سال است که تقریبیا مشابه میانگین اتحادیه اروپا است. برای زنان امید به زندگی ۵.۵ سال بیشتر از مردان است. طول عمر در بیشتر مناطق یونان متعلق به زنان است. در سال ۲۰۲۱ سالکنان اژه شمالی (لسبوس، ساموس، خیوس و اپیروس) با سنی بیش از ۸۵ سال  قرار دارند. در رنیه دوم جزایر منطقه دریای اژه جنوبی و جزیره «کرت» قرار دارند که ساکنان آن بیش از ۸۴ سال زندگی می کنند. مقدوونیه غربی و پلوپونز با میانگین امید به زندگی ۸۳.۷ سال در رتبه های بعدی قرار دارند. مردان در اروپا عمر کمتری دارند. در سال ۲۰۲۱ طول عمر متوسط ۸۲.۸ بود که در منطقه «آلاند» فنلاند ثبت شده است. در یونان در مناطق اپیروس و دریای اژه شمالی این میزان به ترتیب با ۸۰.۲ و ۸۰.۵ سال بوده است.

در رابطه با امید به زندگی در کشور یونان چند حائز اهمیت است:

          ۱- یکی از مهم ترین مشکلات کشورهای عضو اتحادیه اروپا و یونان پیری جمعیت این اتحادیه و در نتیجه تضعیف رقابت پذیری در بلوک اروپایی، تشدید کمبود نیروی کار، افزایش بودجه عمومی و عمیق ترکردن نابرابری‌های منطقه‌ای است. طبق گزارش کمیسیون اروپا، هر کشور عضو با چالش‌های خاص به خود مواجه است. در هلند، موضوع مسکن و تراکم جمیعت یک چالش بزرگ است، در حالی که در اسپانیا بخش‌هایی از کشور با کاهش جمعیت روبرو است. در ایتالیا چالش اصلی، کاهش نرخ تولد و پیری جمعیت است. یونان کشوری است که پیری جمعیت در آن سریع ترین است و کرواسی در حالی تجربه فرار مغزها به خارج از کشور است.

          ۲- تغییر اساسی در هرم جمعیتی، بازار کار را با کمبودهای گسترده روبرو کرده است که می تواند رشد، بهره وری و نرخ نوآوری را کاهش دهد و در نتیجه از دست دادن رقابت پذیری را در مقایسه با سایر اقتصادهای بزرگ تسریع کند، متزلزل خواهد کرد. کاهش نیروی کار به ناچار درآمد خزانه دولت را کاهش می‌دهد و در عین حال فشار بیشتری را بر بودجه‌های عمومی برای صرف هزینه بیشتر در مراقبت‌های بهداشتی و بازنشستگی وارد می کند.

          ۳- کمیسیون اروپا توصیه می کند که کشورهای عضو اقدامات قاطعی مانند کاهش شکاف دستمزد جنسیتی، بهبود تعادل بین کار و زندگی، ارائه مزایای مالیاتی، کاهش هزینه های مراقبت از کودکان، تسهیل دسترسی جوانان به مشاغل با کیفیت و مسکن مقرون به صرفه انجام دهند. به گفته کمیسیون علی‎رغم مهاجرت‌های غیرقانونی به کشورهای اتحادیه اروپا همچنان مشاغل بسیاری خالی هستند. این اتحادیه که همچنان در بحبوحه مبارزه برای اصلاح سیاست پناهندگی خود قرار دارد سال گذشته ۳۰ میلیون کارگر مهاجر را از طیق مجاری قانونی پذیرفت این در حالی بود که ۳۰۰ هزار کارگر از کانال‎های مختلف به شکل غیرقانونی وارد این قاره شدند.

منبع: ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ - سایت خبری in.gr

کد خبر 17972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =