ایجاد فضای جدید آموزش زبان چینی در کشورهای عربی

در اوایل دهۀ 50 قرن گذشته، آموزش زبان چینی وارد کشورهای عربی ازجمله مصر (1954)، تونس (1977)، موریتانی (1987) و سودان (1993) شد و این کشورها به طور پیوسته آموزش زبان چینی را در دانشگاه ­های خود راه اندازی کردند. پس از پیشنهاد ایدۀ  "یک کمربند – یک راه"، با تعمیق روابط چین و کشورهای عرب زبان، آموزش زبان چینی در کشورهای عربی نیز به سطح جدیدی ارتقا یافت.

در اوایل دهۀ 50 قرن گذشته، آموزش زبان چینی وارد کشورهای عربی ازجمله مصر (1954)، تونس (1977)، موریتانی (1987) و سودان (1993) شد و این کشورها به طور پیوسته آموزش زبان چینی را در دانشگاه­ های خود راه اندازی کردند. پس از پیشنهاد ایدۀ  "یک کمربند – یک راه"، با تعمیق روابط چین و کشورهای عرب زبان، آموزش زبان چینی در کشورهای عربی نیز به سطح جدیدی ارتقا یافت. بر اساس آمار، از اکتبر 2022، پانزده کشور عربی،   بخش­های آموزش زبان چینی را در دانشگاه­ های خود؛ و 13 کشور عربی، 20 مؤسسۀ کنفوسیوس و دو کلاس درس کنفوسیوس را تأسیس کرده اند. در.  سال­های اخیر، آموزش زبان چینی در کشورهای عربی، نه تنها توسعۀ بی­سابقه ­ای در مقیاس و کمیت داشته، بلکه ویژگی­های جدید و نوآورانه ­ای را نیز در این زمینه ارائه کرده است.

یادگیری زبان چینی روز به روز از سن پایین ­تری آغاز می­ شود

در مقایسه با گذشته که زبان چینی عمدتاً به دانشجویان آموزش داده می­شد، هم اکنون زبان­آموزان در کشورهای عربی می ­توانند آموزش زبان چینی را از سنین پایین ­تری آغاز کنند. در سال ۲۰۰۳، تونس اولین کشور عربی بود که این زبان را در آموزش دورۀ دبیرستان و امتحانات ورودی کالج قرار داد. پس از آن، در سال 2019، عربستان سعودی، زبان چینی را به عنوان زبان دوم در برنامۀ درسی خود قرار داده و تمام مدارس متوسطه را ملزم به آموزش چهار واحد اختصاصی زبان چینی در روزهای یکشنبه و دوشنبه کرد. همچنین، از سال 2019، امارات متحدۀ عربی کلاس ­های زبان چینی را در 100 مدرسه در کشور راه ­اندازی کرده و زبان چینی را از کلاس اول ابتدایی تا سال سوم دبیرستان آموزش می­دهد. تا پایان سال 2022، در مجموع 158 مدرسۀ ابتدایی و متوسطۀ دولتی در امارات متحدۀ عربی، دوره­ های چینی را با بیش از 54000 دانش آموز برگزار کرده­اند. در سپتامبر 2022، وزارت آموزش و پرورش مصر نیز یک پروژۀ آزمایشی راه اندازی کرد تا زبان چینی را به عنوان یک زبان خارجی اختیاری در برنامۀ درسی 12 مدرسه در مقطع متوسطه در سراسر کشور قرار دهد.

سعیده امرلی یک معلم زبان چینی تونسی که بیش از 15 سال است در آموزش زبان چینی در مدارس متوسطه مشغول به کار است، گفته است که طبق مشاهداتش در سال­های اخیر، با افزایش نفوذ چین، تونسی­ ها توجه بیشتری به زبان چینی داشته اند وامیدوارند که فرزندانشان بتوانند این زبان را در مدرسۀ راهنمایی یا حتی از مدرسۀ ابتدایی یاد بگیرند. وی می ­افزاید: "وقتی برای اولین بار شروع به کار آموزش زبان چینی کردم، دانشجویان تونسی نسبتاً کمی بودند که می­ خواستند زبان چینی یاد بگیرند. کودکان بیشتر به زبان چینی  علاقه­ مند هستند. پس از یادگیری چینی در دبیرستان، بسیاری از دانش آموزان در ادامه، رشته­ های زبان چینی را در دانشگاه انتخاب می­ کنند و برخی از دانش آموزان در این مسیر تحصیلات خود را تکمیل کرده و در زبان چینی مدرک کارشناسی ارشد و دکترا اخذ می ­کنند". اما او معتقد است که یکی از بزرگترین چالش ­هایی که دانشجویان خارجی هنگام یادگیری زبان چینی در سنین پایین با آن روبه ­رو هستند، نوشتن         نویسه ­های چینی است. وی ادامه می ­دهد که "اما تا زمانی که آموزش نوشتن زبان چینی، همراه با معرفی و آشنایی با زیبایی ­های فرهنگ چینی باشد و زبان آموزان، داستان­های زمینۀ نویسه ­ها را درک کنند، علاقۀ بیشتری به این نویسه­ های چینی پیدا خواهند کرد."

 بازار پر تقاضای آموزش زبان چینی

گسترش سریع روابط اقتصادی و تجاری چین و کشورهای عربی، تقاضا برای نیروی کاری مسلط به زبان چینی را در کشورهای عربی افزایش داده است. دانش آموزان در مدارس دولتی دیگر، تنها گروه هدف برای آموزش زبان چینی در کشورهای عربی نیستند. بسیاری از اعراب می­خواهند زبان چینی را برای تجارت، کار، تحصیل و سایر نیازها یاد بگیرند. در نتیجه، در کشورهای عربی یک بازار جدید پویا برای آموزش زبان چینی ایجاد شده و به­ تدریج رونق گرفته است.

 احمد سعید، رئیس گروه فرهنگی حکمت مصر و متخصص ارشد صنعت چاپ و نشر، سال­ها در زمینۀ تبادلات چین و عرب مطالعه و از فرصت­های ناشی از فراگیری آموزش زبان چینی استفاده کرده است. در سال 2019، پلتفرم آموزشی زبان چینی به نام "BAC Academy"  را راه اندازی کرد. احمد سعید می­گوید: "ما می­خواهیم کمبودهای موجود در زمینۀ آموزش رسمی زبان چینی را جبران کنیم و به اعراب بیشتری فرصت یادگیری زبان چینی را بدهیم". در حال حاضر، این پلتفرم مصر، عربستان سعودی، امارات متحدۀ عربی، کویت و دیگر کشورهای عربی را پوشش.      می ­دهد و آموزش­های زبان چینی را برای بیش از 2000 عرب به صورت آنلاین و آفلاین ارائه می ­کند. احمد سعید علاوه بر آموزش زبان، همچنین در پی ارتقای آموزش زبان چینی در زمینه­ های غیر سنتی است و می­گوید: "دانش آموزان ما می­توانند مدیریت منابع انسانی، خدمات مشتری و مدیریت شرکت­ها را به زبان چینی یاد بگیرند". او معتقد است که آموزش مهارت­های حرفه ای چینی می­تواند روابط عرضه و تقاضایی بین شرکت­ها و نیروی کاری چینی را بهتر شکل دهد تا آموزش زبان چینی بتواند نقش پررنگ­تری درارتقای همکاری­های بین چین و کشورهای عربی داشته باشد.

محمد ذکری نیز یک کارآفرین جوان مصری است که چندین سال در شعبۀ مصری یک شرکت تلفن همراه چینی کار کرده؛ سال­ها به آموزش زبان چینی پرداخته و نام چینی وانگ مو را برای خود برگزیده است. در سال 2015، وانگ مو، وب سایت "من چینی صحبت می­کنم" را تأسیس کرد که به طورتخصصی، منابع اینترنتی را با هدف ارائۀ فرصت یادگیری زبان چینی برای دوستداران آن در کشورهای عربی گردآوری می­کند. در سال­های اخیر، توسعۀ سریع تکنولوژی هوش مصنوعی، منبع الهام برای وانگ مو بوده است. وی پس از تحقیق و مطالعه در این زمینه، در سال جاری، اپلیکیشن "من چینی صحبت می­کنم" را راه اندازی کرد. با کمک تکنولوژی هوش مصنوعی، کاربران می­توانند قوانین دستور زبان چینی و کلمات جدید را به گونه ای کارآمدتر یاد بگیرند؛ با هوش مصنوعی به صورت آنلاین ارتباط برقرار کنند و مهارت­های مکالمه را تمرین کنند. وانگ مو گفته است که این اپلیکیشن هنوز در مراحل ابتدایی خود است و تنها چهار بخش محتوایی آن راه اندازی شده است. در آینده، او     ایده ­های بیشتری را برای گسترش این اپلیکیشن ارائه خواهد کرد. او معتقد است که توانمندسازی فناوری هوش مصنوعی به کاربران عرب اجازه می­ دهد تا راحت تر در مسیر یادگیری زبان چینی از امکانات بیشتری برخوردار شوند.

به طور خلاصه، چه از منظر سیاست­ کشورهای عربی در این زمینه و چه از منظر آمار چشمگیر فراگیری آموزش زبان چینی به این موضوع بنگریم، متوجه خواهیم شد که اعراب اهمیت زیادی برای یادگیری زبان چینی قائل هستند. از نظر آنان، چینی زبان آینده است. بنابراین، اکنون کودکان عرب بیشتر و بیشتر چینی یاد می ­گیرند. این بدون شک به ما اطمینان و امیدواری بیشتری نسبت به آیندۀ روابط چین و کشورهای عربی و تبادلات بین تمدن­های آنان می ­دهد. با پیشرفت روز به روز پروژۀ "یک کمربند – یک راه" و ظهور سیاست­های "نگاه به شرق" در کشورهای عربی ، چین و این کشورها به ارتقای روابط بین مردم با مردم و تبادلات متقابل بین تمدن­ها ادامه خواهند داد و برای بازنویسی فصل جدیدی در جادۀ ابریشم باستانی همکاری خواهند کرد. در این فرآیند، آموزش زبان چینی نیز بدون شک، نقش غیر قابل جایگزینی را ایفا خواهد کرد.

  

نویسندۀ مقاله، کارشناس خارجی کانال عربی People's Daily Online است.

  ویرایش: ین مانگ، چانگ هونگ

2024. 01.02 - 10:50 

منبع:  Sina News Center

https://news.sina.com.cn/zx/gj/2024-01-02/doc-inaacuyu8529669.shtml

کد خبر 18393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =