ظهارات رئیس موزه بریتانیا 24 ساعت پس از مصاحبه خانم «مندونیس» وزیر فرهنگ با روزنامه گاردین است که در آن وی تاکید کرد در صورت توافق، سالن های موزه بریتانیا خالی نمی ماند.

ابراز امیدواری رئیس موزه بریتانیا برای توافق با یونان

جورج آزبورن (George Osborne) رئیس کمیسیون‌های موزه بریتانیا، نسبت به دستیابی به توافق با یونان در مورد مجسمه‌های پارتنون ابراز خوش‌بینی کرد، اما تاکید دارد مایل به حذف دائمی اشیاء از مجموعه موزه بریتانیا نیست. از آقای آزبورن خواسته شد که به سوال استفن فرای، هنرپیشه بریتانیایی (مدافع اتحاد مجدد مجسمه سازان) در مورد تغییر احتمالی قانون اشیاء موجود در مجموعه موزه بریتانیا پاسخ دهد. آقای آزبورن در پاسخ گفت که آنچه فرای گفت نشان می دهد جایی برای توافق وجود دارد. «امیدوارم که بتوانیم بین موزه بریتانیا، دولت یونان و موزه آکروپولیس به توافقی برسیم، توافقی که به ما امکان می دهد دیدگاه مرمرها، مجسمه های بزرگ (...) را به اشتراک بگذاریم، اما نه به گونه ای که چالش برانگیز باشد. ادعاهای اساسی هر کدام یونان همیشه خواهد گفت که آنها به حق مال او هستند. این قانون بسیار واضح است که آن‌ها متعلق به موزه بریتانیا هستند و ما از این دولت محافظه‌کار شنیده‌ایم که این تغییر نخواهد کرد، و از مقامات دولتی شنیده‌ایم که تغییر نخواهد کرد.»

من فکر می‌کنم می‌توانیم به توافقی برسیم که به موجب آن بخشی از مجسمه‌ها در هر زمانی در آتن در جایی که «استفان» به درستی آن را موزه‌ای درخشان می‌نامد به نمایش گذاشته شود. من همین چند ماه پیش آنجا بودم. و در عین حال برخی از گنجینه‌های شگفت‌انگیز یونانی که هرگز یونان را ترک نکرده‌اند، می‌آیند و در موزه بریتانیا به نمایش گذاشته می‌شوند. مسئولین موزه بریتانیا نسبت به توافق مثبت هستند و تخمین زد که همین امر در مورد دولت یونان نیز صدق می کند. حتی اگر دولت بریتانیا با نخست‌وزیر یونان صحبت نمی‌کند، موزه بریتانیا این کار را می‌کند.

       در رابطه با اختلافات یونان و انگلیس در رابطه با مجسمه های مورد اختلاف وی اعتقاد دارد:

1- درباره تغییر احتمالی قانون 1963 در مورد نمایشگاه‌های موزه بریتانیا، قانون همانطور که در حال حاضر نوشته شده است می‌گوید موزه بریتانیا نمی‌تواند اشیاء را برگرداند. و به هر حال، ما نمی خواهیم به طور دائم بخش های مهم مجموعه خود را برگردانیم، زیرا ما به آنچه موزه ارائه می دهد اعتقاد داریم، که فرصتی است برای دیدن همه این فرهنگ های بزرگ وجود دارد. مقامات انگلیسی در سطوح مختلف تاکید دارند   قانون را تغییر نخواهند داد. پس باید در چارچوب قانون عمل کنیم و در چارچوب قانون، می‌توانیم به این پیشنهاد جاه‌طلبانه برسیم، به اشتراک گذاشتن سنگ‌های مرمر تا اطمینان حاصل کنیم که بخشی از آنها همیشه در یونان به نمایش گذاشته می‌شوند.»

2- اظهارات رئیس موزه بریتانیا 24 ساعت پس از مصاحبه خانم «مندونیس» وزیر فرهنگ با روزنامه گاردین است که در آن وی تاکید کرد در صورت توافق، سالن های موزه بریتانیا خالی نمی ماند. او با تکرار موضعی که در اخیرا ابراز داشته است، گفت: «هنگامی که مجسمه‌ها در آتن دوباره گرد هم آمدند، یونان آماده است تا نمایشگاه‌های دوره‌ای از آثار باستانی مهم را برای پر کردن این شکاف ترتیب دهد.

کاتی مرینی 7/10/1402

https://www.kathimerini.gr/politics/562804750/osmporn-tha-mporoysame-na-katalixoyme-se-symfonia-gia-ta-glypta/

کد خبر 18554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =