پارتنون، یک بنای میراث جهانی، با اهمیت جهانی است و از نظر دولت یونان یکپارچگی آن در مکانی که مجسمه‌ها در آن ساخته شده اند، ضروری است.

وزیر فرهنگ یونان و موضوع بازگرداندن مجسمه های پارتنون

خانم مندونی وزیر فرهنگ یونان به روزنامه بریتانیایی «گاردین» گفت: یونان آماده است تا از برخی از مهم ترین گنجینه های باستان شناسی خود جدا شود تا در صورت بازگرداندن مجسمه های پارتنون به آتن، «خلأ» موزه بریتانیا را پر کند. سالن‌های موزه بریتانیا با آثار باستانی یونانی  هیچ‌وقت خالی نخواهند شد. موضع ما روشن است. در صورتی که مجسمه‌ها دوباره در آتن متحد شوند، یونان آماده است تا نمایشگاه‌های دوره‌ای از آثار باستانی مهم ترتیب دهد که این شکاف را پر کند. اظهارات او پرسش های مهمی را درپی داشت، مانند اینکه آیا لندن پروژه های خاصی را درخواست کرده است یا خیر، و وزیر پاسخی نداد جز اینکه پاسخ داد که «بحث های جاری بین دو طرف به «آثار باستانی خاصی کشیده نشده است.»

با این حال، همانطور که گاردین اشاره می کند، او برای اولین بار با گفتن اینکه هر گونه آثار باستانی ارسال شده به بریتانیا نیز مطرح است نشان می دهد که طرف یونانی مایل است برای خالی نماندن موزه بریتانیا جاذبه هایی ایجاد کند. خانم وزیر تاکید می کند «آنها شکاف را پر می کنند، علاقه بازدیدکنندگان از سراسر جهان را به اتاق های موزه بریتانیا با آثار باستانی یونانی حفظ می کنند و مطابق با قوانین یونان در مورد میراث فرهنگی است و به طور مداوم آن را تجدید می کنند.از زمانی که ایده «مبادله فرهنگی» مطرح شد، بلافاصله پس از به قدرت رسیدن نخست وزیر یونان گمانه زنی ها این بود که گنجینه های باستان شناسی به بریتانیا فرستاده می شود و در طولانی ترین مناقشه فرهنگی اروپا، دو طرف شروع به گفتگو در مورد رابطه ای کرده اند که می تواند به یک راه حل برد - برد منجر شود.

این وزیر یونانی بارها اعلام کرده است یونان نمی ‌تواند درباره وام میراث فرهنگی غارت شده بحث کند، پارتنون، یک بنای میراث جهانی، با اهمیت جهانی است، یکپارچگی آن در مکانی که مجسمه‌ها در آن ساخته شده اند، ضروری است. دولت به استفاده «کامل» از امکانات ارائه شده توسط گفتگو و دیپلماسی فرهنگی ادامه خواهد داد.

همچنین، خانم «لینا مندونی» وزیر فرهنگ یونان در پاسخ به سئوال نماینده حزب ائتلاف چپ در پارلمان مبنی بر اینکه «مذاکرات با موزه بریتانیا در مورد مجسمه های پارتنون در چه مرحله ای است؟» تاکید کرد: «جایگاه ملی کشور ما تغییر نکرده و تغییر نمی  کند و دولت ما نیز از ادعای میراث فرهنگی باستانی و مجسمه  های پارتنون که به طور غیرقانونی در موزه های خارج از کشور نگهداری می شود، صرف نظر نمی کند.»

او اعتقاد دارد تلاش های یونان منجر به تصمیم بیست و دومین جلسه کمیسیون بین یونسکو در مورد بازگرداندن اموال فرهنگی به کشورهای مبدا در در سپتامبر 2021 باعث شد که در سطح بین المللی عدالت، اخلاق و خواسته کشورمان به رسمیت شناخته شود. یونان با پیروی از توصیه این کمیسیون به تلاش  های خود برای دستیابی به یک راه حل قابل قبول دوجانبه که به نظر می  رسد به بلوغ رسیده است، در سطح جامعه بین الملل ادامه خواهد داد.

تحلیل:

 بعد از بحران در روابط یونان و انگلیس و لغو دیدار نخست وزیر یونان با همتای انگلیسی خود، این اولین باری است که موضوع استرداد این مجمسه  ها در چنین سطحی مطرح می  شود. او در سخنانش مدعی شد دولت نئودموکراسی به ریاست نخست وزیر و وزرای کابینه هیچ گاه درباره «مبادله، استقراض و به رسمیت شناختن مالکیت این مجسمه ها» صحبت نکرده اند. وی درباره اظهارات خود «در مورد سازماندهی نمایشگاه‌ های دوره‌ای در موزه بریتانیا با آثار باستانی قابل اعطای موقت از یونان تا زمانی که مجسمه ‌ها بازگردانده می ‌شوند» گفت که «برپایی نمایشگاه  ها در موزه های خارج از کشور از طریق امانت گذاری آثار و نمایشگاه های بسیار مهم، رویه ثابت وزارت فرهنگ در طول زمان است که در چارچوب برون گرایی و گردش اندیشه های فرهنگ یونان انجام می شود. آنچه من پیشنهاد کردم دقیقاً همان چیزی است که قانون باستان شناسی ارائه می دهد.

منابع:

in.gr -15 ژانویه 2024

Τι απαντά η Μενδώνη στις κατηγορίες για ενδεχόμενο δανεισμό ή ανταλλαγή των Γλυπτών του Παρθενώνα | in.gr

.in.gr - 6/9/1402

لینک" https://www.in.gr/2023/12/27/politics/epikairotita/ti-tazei-mendoni-stous-vretanous-gia-na-parei-piso-ta-glypta-tou-parthenona/

کد خبر 18555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =