۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

بر اساس گزارش سالانه شفافیت بین المللی سازمان اروپایی Media Freedom Rapid Response، یونان در رتبه های آخر بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا از نظر فساد و آزادی مطبوعات قرار دارد.

فساد و آزادی مطبوعات در یونان

شاخص ادراک از فساد (CPI) در سال ۱۹۹۵ به عنوان شاخص ترکیبی برای سنجش ادراک فساد در بخش دولتی در کشورهای مختلف سراسر جهان توسط سازمان شفافیت بین‌الملل منتشر شد. طی ۲۵ سال گذشته، هم منابع مورد استفاده برای تدوین شاخص و هم متدولوژی آن تعدیل یافته و اصلاح شده‌اند. در سال ۲۰۱۲، تغییرات مهمی در متدولوژی ایجاد شد تا امکان مقایسه امتیاز در طول زمان میسر گردد، قابلیتی که پیش از سال ۲۰۱۲ ممکن نبود. شاخص ادراک از فساد (CPI) را اندازه نمی‌گیرد، چرا که فساد پدیده‌ای پنهان است و وقوع آن به سادگی قابل شمارش یا اندازه‌گیری نیست. شاخص CPI صرفاً ادراک عمومی از فساد را اندازه‌گیری می‌کند. گاهی ادراک از فساد بیشتر از واقعیت موجود است و گاهی نیز کمتر از آن. شاخص CPI میانگینی است از تعدادی از منابع مرتبط (شاخص‌های بین‌المللی) که سازمان شفافیت بین‌الملل در هر سال آن‌ها را انتخاب می‌کند.

بر اساس گزارش سالانه شفافیت بین المللی سازمان اروپایی Media Freedom Rapid Response، یونان در رتبه های آخر بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا از نظر فساد و آزادی مطبوعات قرار دارد. به نقل از گزارش سازمان مذکور، یونان در زمینه " شاخص ادراک از فساد" در سال 2023 سه رتبه نسبت به سال 2022 سقوط پیدا کرده و در رتبه 59 در میان 180 کشور جهان قرار گرفته است. از میان اعضای اتحادیه اروپا، فقط کشورهای بلغارستان (رتبه 63)، رومانی (رتبه 67) و مجارستان (رتبه 76) در موقعیت بدتر از یونان قرار دارند. در گزارش آمده است که وضعیت حاکمیت قانون در یونان "در بحران" است و آنرا به اتهامات وارده علیه دولت در خصوص شنود تلفن های همراه روزنامه نگاران و رقبای سیاسی، حمله به آزادی مطبوعات و استقلال ضعیف دستگاه قضایی کشور نسبت داده است. در این گزارش آمده است که یونان از نظر شاخص آزادی مطبوعات نیز در رتبه آخر اتحادیه اروپا قرار دارد. سازمان اروپایی Media Freedom Rapid Response تصریح کرده است که سازمان های بین المللی مدافع آزادی مطبوعات، در مورد عوامل جدی که موجب تنزل موقعیت یونان گردیده هشدار داده و به حوادثی چون ترور یک خبرنگار، رسوایی شنود تلفن های همراه روزنامه نگاران و مسائل بنیادین مربوط به کثرت گرایی و استقلال روزنامه نگاری منجمله شکایات و تهدیدهای حقوقی علیه خبرنگاران که عواقب مخربی برای کیفیت دمکراسی در یونان دارد، اشاره کرده اند.   

آزادی رسانه ها در یونان در چند سال اخیر دوره آشکاری از وخامت را تجربه کرده است. در سال‌های 2022 و 2023، این کشور در فهرست جهانی آزادی مطبوعات، بدترین رتبه از نظر آزادی رسانه در اتحادیه اروپا بود. گروه‌های بین‌المللی آزادی مطبوعات به طور فزاینده‌ای درباره جدی‌ترین عوامل مؤثر در این کاهش هشدار می‌دهند، از قتل یک خبرنگار و تهدید روزنامه‌نگاران گرفته تا رسوایی جاسوس‌افزارها و مسائل زیربنایی در مورد تکثر رسانه‌ای و روزنامه‌نگاری مستقل.

 این فرسایش آزادی رسانه‌ها و توجه روزافزون سازمان‌های رسانه‌ای داخلی و بین‌المللی باعث نگرانی در بروکسل و فراتر از آن شد و منجر به ابتکارات متعددی از سوی دولت یونان به رهبری حزب حاکم نئودموکراسی برای رسیدگی به این موضوع شد. در این زمینه، سازمان‌های شریک کنسرسیوم  MFRR، به همراه گزارشگران بدون مرز و کمیته حفاظت از خبرنگاران، ماموریتی را به یونان در پی پیروزی انتخابات 2023 نئودموکراسی برای بررسی آخرین تحولات و ارزیابی وضعیت فعلی آزادی رسانه ها و روزنامه نگاری مستقل وضعیت هماهنگ کردند.

این گزارش تجزیه و تحلیل مفصلی از جدی‌ترین چالش‌های پیش روی آزادی رسانه‌ها در یونان ارائه می‌کند و چهار موضوع اصلی سیستمی شناسایی شده توسط هیئت را بررسی می‌کند. همچنین ارزیابی تأثیر اقدامات مختلف دولت در چند سال گذشته برای رسیدگی به این مسائل را ارائه می دهد و اولین ارزیابی بین المللی از کار گروه ویژه دولت برای ایمنی خبرنگاران را ارائه می دهد. این گزارش همچنین توصیه‌های متعددی را در هر یک از فصل‌ها به دولت یونان و روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ای برای گام‌هایی که می‌توان برای دستیابی به پیشرفت و متوقف کردن بیشتر موج افول آزادی رسانه در این کشور برداشت، ارائه می‌کند.

منبع:Mission Report: Stemming the Tide of Greek Media Freedom Decline - Media Freedom Rapid Response (mfrr.eu)

کد خبر 18675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =