اعطای تابعیت عربستان سعودی به تعدادی از چهره های هنری و رسانه ای مصر

اعطای تابعیت عربستان سعودی به تعدادی از چهره های هنری و رسانه ای مصر

مدتی پیش اخباری مبنی بر تابعیت چهره های هنری و رسانه ای مصر توسط مقامات سعودی به ویژه از سوی ترکی آل الشیخ، ملقب به «بوناصر» رئیس هیئت مدیره اداره کل سرگرمی در عربستان، منتشر شد. نکته قابل توجه این است که این چهره ها مانند عمرو ادیب روزنامه نگار مصری و بیومی فواد و محمد هندی، بازیگران مصری پس از اخذ تابعیت، در رسانه ها این موضوع را ضمن تشکر فراوان از عربستان سعودی اعلام رسمی کردند.

از طرفی دیگر، بوناصر تعدادی از بازیگران معروف مصر را که معمولا در جشنواره ها شرکت نمیکردند بلکه دور از این فضاها بودند، توانست به جشنواره های ریاض بیاورد و تماشاگران، هنرمندانی را توانستند دوباره ببینند که مدت‌ها بود، ندیده بودند. به این ترتیب ترکی با توجه به عنصر غافلگیری و استفاده از امتیازات هنرمندان در بین مردم توانست به مقبولیتی دست یابد و مخاطبان زیادی را برای طرح هنری جدید سعودی به دست آورد.

لازم به ذکر است تلاشهای آل الشیخ تنها در عرصه هنری صورت نمیگیرد، بلکه طرح های بزرگی در حوزه ورزشی نیز به مصر و کشورهای عربی و حتی دیگر کشورهای خارجی ارائه کرده است.

ملاحظه:

امروز در بین ناقدین و در روزنامه ها و مجلات فرهنگی گفته میشود که رفتار "ترکی آل الشیخ" که اخیرا یک سفری به قاهره وملاقاتی با وزیر فرهنگ مصر هم داشته، نشانه ای است از رویکرد جدید عربستان در رابطه با پذیرش رویدادهای هنری و حتی پذیرش بازیگران، تا جایی که در تیتر برنامه های مصاحبه با این بازیگران "بازیگر سعودی" نوشته میشود.

این موضوع همچنین در بین کشورهای عربی گسترش پیدا کرد، تا جایی که برخی خوانندگان لبنانی مانند خواننده زن لبنانی نانسی عجرم، دعوت "آل الشیخ" را پذیرفته و وارد عرصه بازیگری شدند. گفته شده است این بازیگران وخوانندگان در واقع چاره ای جزو پذیرفتن این دعوت ها را ندارند، چرا که حامی اصلی وپشتیبان مالی کارهای هنری ایشان همان عربستان است.

جالب این است که در طول برگزاری جشنواره شبهای ریاض، هیچ بازیگری یا هنرمندی حق ابراز همدردی با غزه در حضور رسانه و حتی موقع دریافت جایزه را نداشت. و مشاهده شد که بازیگران بزرگ سوریه، مصر، لبنان و عراق که سابقه تاریخی پرافتخاری دارند در همدلی و همدردی با قضیه فلسطین، هیچ سخنی در این راستا نداشتند.

نانسی عجرم إلی التمثیل: برکاتک یا «بوناصر»!

فعلها «أبو ناصر»... وعاد إلی المحروسة!

محمد هنیدی فی «الفخ» السعودی

کد خبر 18706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =