چرا با وجود بودجه های هنگفت سیستم آموزشی تایلند همچنان درجا میزند ؟

نتایج آزمون ارزیابی بین‌المللی دانش‌آموزان (PISA) در سال ۲۰۲۲ که در دسامبر ۲۰۲۳ منتشر شد، بار دیگر در تایلند مورد توجه قرار گرفت، چرا که عملکرد دانش‌آموزان ۱۵ ساله تایلندی در پایین‌ترین سطح در دو دهه‌ای بود که تایلند در این آزمون شرکت کرده است. عملکرد ضعیف برای نسل‌ها ادامه داشته است

نتایج آزمون ارزیابی بین‌المللی دانش‌آموزان (PISA) در سال ۲۰۲۲ که در دسامبر ۲۰۲۳ منتشر شد، بار دیگر در تایلند مورد توجه قرار گرفت، چرا که عملکرد دانش‌آموزان ۱۵ ساله تایلندی در پایین‌ترین سطح در دو دهه‌ای بود که تایلند در این آزمون شرکت کرده است. عملکرد ضعیف برای نسل‌ها ادامه داشته است و تنها نوک کوه یخی است که مشکلات ریشه‌ای متعددی در آن یخ زده است. ارزیابی PISA ارزیابی کل نظام آموزشی نیست، بلکه ابزاری مهم برای سنجش شایستگی متوسط دانش آموزان ۱۵ ساله یک کشور است. این ارزیابی سه موضوع ریاضی، علوم و خواندن را پوشش می دهد. گزارش نتایج نشان دهنده بحران آموزشی در تایلند است که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. نتایج PISA با بودجه سالانه آموزش و پرورش تایلند همخوانی ندارد. در بودجه‌ای که به تازگی تصویب شده، وزارت آموزش و پرورش دومین بودجه را دریافت کرده است. این امر باعث ایجاد تردید در جامعه می‌شود که چرا کیفیت آموزش تایلند همچنان درجا می‌زند.

چرا با وجود بودجه های هنگفت سیستم آموزشی تایلند همچنان درجا میزند ؟

این نمودار نشان میدهد که در طی دهه اخیر در هر سه مورد همیشه بصورت نزولی بوده و هیچ پیشرفتی نداشته است

تانوات سوواناپان، معلم علوم اجتماعی و فعال آموزشی، به این نکته اشاره می کند که دانش آموزان تایلندی در مدارس علمی و نمایشی عملکردی بهتر از میانگین جهانی دارند. و در مقایسه با دانش آموزان با چالش های مالی در مناطق دورافتاده کشورهای دیگر، دانش آموزان تایلندی در شرایط مشابه عملکرد بهتری دارند. این نشان می دهد که اگر از دانش آموزان تایلندی حمایت کافی شود، آنها پتانسیل کسب نمرات بالاتر را دارند. او اشاره می کند که در حالی که دانش بنیادی بسیار مهم است، عامل اصلی نحوه آموزش تفکر به دانش آموزان تایلندی است. "مشکل بزرگ دانش آموزان تایلندی آموزش تفکر و استدلال است. ما فقط در مورد PISA صحبت نمی کنیم. روش های تدریس در تایلند منجر به مشکلات دانش آموزان در همه دروس می شود. مشکل این است که کودکان نمی توانند بخوانند، بنویسند یا حتی افکار و احساسات خود را بیان کنند. بنابراین، آنها نمی توانند به سایر زمینه ها پیشرفت کنند."

چرا با وجود بودجه های هنگفت سیستم آموزشی تایلند همچنان درجا میزند ؟

تفکر انتقادی در مدارس تایلند

نگرانی اصلی مهارت های تفکر انتقادی است که در آزمون خواندن PISA و سایر ارزیابی های علمی یا اجتماعی منعکس می شود. تانوات توضیح می دهد که عامل کلیدی، دسترسی محدود اکثر دانش آموزان تایلندی به منابع حیاتی به دلیل ساختارهای اجتماعی است. مدارس می توانند راهی برای دسترسی دانش آموزان به فرصت ها باشند. با این حال، با توجه به اینکه ارزش های فرهنگی باعث می شود انتقاد یا بحث در مورد برخی موضوعات تابو باشد، میزان اجازه مدارس تایلندی به دانش آموزان برای بیان نظراتشان جای سوال است. در مدارس تایلندی، حفظ کردن تنها رویکردی است که در بین دانش آموزان تشویق می شود.

یک نمونه بارز را می توان در حوزه آموزش تاریخ یافت. تانوات به عنوان معلم تاریخ تاکید می کند که هدف اصلی تاریخ، یادگیری تفکر تاریخی و روش های تاریخی برای درک تغییرات تاریخی و گذشته است، اما تاریخ در مدارس تایلندی به جای آن بر روی "ملی گرایی سلطنتی" و تمرکز بر فضیلت افراد خاصی تمرکز می کند، که دانش آموزان را به بحث و گفتگو تشویق نمی کند بلکه انتظار دارد یک روایت واحد را بپذیرند.

سال ها پیش، پس از اینکه یک نوجوان تایلندی تی شرت با صلیب شکسته نازی پوشید، تاریخچه نازی ها و هیتلر به طور گسترده در جامعه تایلند مورد بحث قرار گرفت. همین اتفاق در گذشته با مد شدن صلیب شکسته نازی در این کشور بارها تکرار شده است. "کودکان تایلندی از هیتلر یا نازی ها بی اطلاع نیستند، اما نکته این است که چگونه به آنها در مورد آن آموزش داده می شود".

در کتاب های درسی، به تاریخ جهان اهمیت زیادی داده نمی شود."ما بارها تاریخ را به عنوان یک تاریخ واقعی مطالعه می کنیم. ما تاریخ را برای آینده مطالعه نکرده ایم. ما فقط حقایق اتفاق افتاده را به خاطر می آوریم. در واقع، اینطور نیست، ما باید تاریخ را فراتر از گذشته مطالعه کنیم"

او تاکید دارد که معلمان جزء لاینفک آموزش هستند. آنها نیازی به پایبندی صرف به محتوای کتاب های درسی ندارند، بلکه می توانند با استفاده از منابع مختلف اطلاعات، روش های تدریس را برای مشارکت دانش آموزان در بحث طراحی کنند.

بودجه هنگفت سالانه وزارت آموزش و پرورش به چه دلیل است؟

به نظر می رسد تایلند از زمان قرار گرفتن وزارت آموزش و پرورش در بین 3 وزارتخانه برتر از نظر تخصیص بودجه در هر سال، سرمایه گذاری قابل توجهی در آموزش داشته است. امسال این وزارتخانه تنها پس از وزارت دفاع در رتبه دوم از لحاظ اختصاص بودجه قرار دارد.

 بخش عمده بودجه وزارتخانه برای حقوق کارکنان آموزشی اختصاص می یابد. وزارت آموزش و پرورش با داشتن 300.000 تا 400.000 کارمند که بر حدود 30.000 مدرسه در سراسر کشور نظارت دارند، بالاترین تعداد کارمند را در بین همه سازمان های دولتی دارد. علاوه بر این، حدود 10 درصد از بودجه به صندوق های حمایت فردی اختصاص می یابد که بین بودجه اختصاص یافته به هر مدرسه و بودجه به هر دانش آموز برای پوشش لوازم التحریر، لباس فرم و غیره تقسیم می شود. مابقی بودجه برای سرمایه گذاری و سایر هزینه های وزارتخانه اختصاص می یابد.

اگر آن را از نظر تعداد مقایسه کنیم، زیاد است، اما وقتی آن را با وظیفه و آنچه مدارس باید بر عهده بگیرند و همچنین منابع مورد نیاز برای ایجاد آموزش با کیفیت مقایسه کنید، کافی نیست."

حتی اگر وزارت آموزش و پرورش و دفتر کمیسیون آموزش پایه از این موضوع آگاه باشند، هنوز به درستی به آن پرداخته نشده است.

هنگامی که صحبت از بحث و گفتگو می شود، اغلب بر این تصور تمرکز می شود که وزارتخانه بیشترین بودجه را دریافت می کند و معلمان حقوق بالایی دریافت می کنند. درست است که برخی از معلمان، به ویژه افرادی که نزدیک به بازنشستگی هستند یا در پست‌های اداری مانند مدیران قرار دارند، ممکن است حقوق بالاتری داشته باشند، اما حقوق اولیه بسیاری از معلمان تازه کار تنها 15000 بات در ماه است که با توجه به حجم کار و مسئولیتی که معلمان بر عهده دارند، چندان بالا محسوب نمی شود.

بار سنگین معلمان

در نوامبر 2021 با رسانه ای شدن استعفای یک معلم جوان پس از اینکه فاش کرد با کاغذبازی بیش از حد و غیرضروری که وقت را تلف می کند و هیچ ارتباطی با تدریس ندارد، موافق نیست این موضوع به برجسته کردن یک مشکل مزمن در نظام آموزشی تایلند می پردازد، جایی که وظایف اداری به عنوان چالشی تلقی می شود که اثربخشی کلی تدریس و آموزش را تضعیف می کند. هیچکس منکر این نیست که معلمان در بدو ورود به این حرفه باید به تدریس و تعامل با والدین برای حمایت از رشد کودکان بپردازند، اما معلمان خود را تحت فشار وظایف اضافی می بینند که برخی از آنها را غیر ضروری می دانند.

علاوه بر تدریس حدود 20-30 کلاس در هفته، کارهای روتینی که در بخش های آموزشی، مالی، اداری و مدیریت کلی طبقه بندی می شوند، لایه دیگری از مسئولیت ها را اضافه می کنند. برخی از آنها، مانند مدیریت برنامه درسی، نیاز به آموزش در مدیریت آموزشی دارند و قرار دادن آنها در زیر مجموعه مسئولیت های اصلی معلمان معقول است. اما برخی دیگر، مانند ثبت نام، لزوما به معلم نیاز ندارند، اما اکثر معلمان باید آنها را انجام دهند.

این وظایف روتین، مکانیسم های مهمی هستند که مدارس باید انجام دهند، در غیر این صورت مدرسه قادر به پیشرفت نخواهد بود. بسیاری از مدارس ابتدایی نیز باید برای دانش آموزان ناهار تهیه کنند، اما بودجه ای برای استخدام آشپز ندارند، بنابراین معلمان باید خودشان مواد اولیه را خریداری کرده و برای کودکان غذا تهیه کنند.

یا به عنوان مثال، زمانی که پروژه ای وجود دارد که مدرسه باید در آن شرکت کند، معلمان باید نتایج را گزارش کنند. اگر مدیر مدرسه می خواهد مدرسه جایزه ای کسب کند، معلمان باید گزارشی مناسب تهیه کنند. "بارها و بارها یادگیری دانش آموزان را به عنوان سنگ بنای کار قرار نداده ایم. اگر واقعاً از دانش آموزان بپرسیم که از این کار چه چیزی به دست می آورند، ممکن است بسیاری از چیزها را رها کنیم."این بارها اغلب منجر به این می شود که معلمان کار را به خانه بیاورند. تعطیلات معلمان به اندازه ای که به نظر می رسد طولانی نیست.

طبق مقررات، هر اداره دولتی باید برای جلوگیری از خساراتی که ممکن است خارج از ساعات کاری رخ دهد، پرسنل امنیتی را ترتیب دهد. در بیشتر مدارس، این معلمان هستند که این کار را انجام می دهند. معلمان مرد در شب و معلمان زن در آخر هفته ها و تعطیلات ترم در طول روز وظیفه دارند.

سرمایه گذاری جامع تر و فراگیرتر

تانوات می گوید: «اول از همه، باید مشکل را بپذیریم.»او پیشنهاد می کند که دولت تخصیص منابع را دوباره ارزیابی کند و بر نیاز به منابع کافی و مدیریت کارآمد مدارس و معلمان تأکید کند. علاوه بر این، در عصر کاهش نرخ زاد و ولد، این موضوع فراتر از تخصیص بودجه است و دولت باید بین انتظارات مدارس و جوامع راه خود را پیدا کند. این امر به ویژه در برخورد با تعطیلی مدارس کوچک که می تواند بر بار والدین بیافزاید، بسیار مهم است.

دوماً، اگر وزارتخانه نتواند زمینه های اطراف انواع مختلف مدارس را درک کند، بهترین راه حل ممکن تمرکززدایی است. به مدارس و ادارات محلی باید در تصمیم گیری خودمختاری داده شود. با این حال، این باید با اصلاحات سیاسی در تایلند همراه باشد. وی خاطرنشان کرد که در حال حاضر، تلاش های تمرکززدایی در برخی از وزارتخانه ها منجر به ایجاد دفاتر کوچک شده است که همچنان تحت نظر دولت مرکزی هستند و گاهی اوقات بودجه برای تکمیل وظایف محول شده به آنها اختصاص می یابد. تانوات خاطرنشان می کند که این مسائل باید به طور همزمان مورد توجه قرار گیرند.

او همچنین پیشنهاد کرد که مدارس افراد جامعه را در مدیریت آموزشی مشارکت دهند. تربیت معلم نیز باید دیدگاه های سایر رشته ها را برای گسترش امکانات جدید در آموزش ادغام کند. تربیت معلم در تایلند باید از تمرکز فعلی بر تربیت تکنسین به پرورش متفکرانی با توانایی حل جامع مسائل تغییر کند.

او معتقد است که این راه حل ها به ایجاد یک اکوسیستم یادگیری کمک می کند که نه تنها آموزش بلکه کل جامعه را درگیر زندگی کودکان می کند. یادگیری کودکان به زمان ورود آنها به مدرسه محدود نمی شود. او تاکید می کند که مدارس باید با والدین، جوامع و سایر نهادهای دولتی همکاری کنند.

تانوات خاطرنشان می کند: «اگر مدارس متخصص یادگیری و رشد هستند، باید بتوانند با کل اکوسیستم های اطراف همکاری کنند. تنها در این صورت می توانند به مسائل یادگیری رسیدگی کرده و مشکلات آموزشی را به طور پایدار حل کنند و آن را آموزش برای همه و همه برای آموزش کنند.»

منبع :  https://prachataienglish.com/node/10824

کد خبر 18755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =