یونان در گزارش سالانه واحد اطلاعات اکونومیست (EIU) در مورد کیفیت دموکراسی در سرتاسر جهان، ۵ رتبه صعود کرد.

جایگاه یونان در کیفیت دموکراسی از نگاه نشریه اکونومیست

یونان در گزارش سالانه واحد اطلاعات اکونومیست (EIU) در مورد کیفیت دموکراسی در سرتاسر جهان، ۵ رتبه صعود کرد. یونان از مرز بحرانی ۸/۱۰ امتیاز عبور کرد و با ۵ پله صعود نسبت به سال قبل در رده بیستم قرار گرفت. با این حال، تحلیلگران واحد تحقیقاتی اکونومیست هشدار می دهند که هنوز انتقادهایی در زمینه آزادی رسانه ها وجود دارد.

واحد تحقیقاتی اکونومیست به دلیل پیشرفت در زمینه مشارکت سیاسی و آزادی های اجتماعی به یونان برای سال ۲۰۲۳ امتیاز ۸.۱۴ در مقایسه با ۷.۹۷ در سال ۲۰۲۲ می دهد. بنابراین، از مقوله «دموکراسی مشکل دار» که از سال ۲۰۱۰ یونان را پیوسته در آن قرار داده است (در لابه لای تفاهم نامه ها، ناآرامی های اجتماعی و محدودیت آزادی ها)، ما را به دسته اول «دموکراسی کامل» قرار داده است.اکونومیست نوشته است: «محل تولد دموکراسی دلیلی برای جشن گرفتن دارد، زیرا به دموکراسی کامل بازگشته است. یونان امتیاز برتر (۱۰/۱۰) را برای فرآیندهای انتخاباتی و کثرت کسب می کند، دستاوردی که تنها ۱۲ کشور دیگر به اشتراک گذاشته اند.علی‌رغم کاستی‌ها در چندین زمینه، از جمله آزادی رسانه‌ها، یونان امتیاز خود را در زمینه آزادی‌های مدنی (۸.۸۲) بهبود بخشید.

عوامل متعددی منجر به افزایش مشارکت در سیاست در سال ۲۰۲۳ شده است، از جمله دو انتخابات پارلمانی در ماه مه و ژوئن و انتخابات منطقه ای در اکتبر ۲۰۲۳. ابتکاراتی برای تسهیل رای دادن یونانیان خارج به خارج از کشور انجام شده است. شهروندان یونانی همچنین تمایل خود را برای شرکت در تظاهرات، تجمعات خیابانی در پاسخ به فاجعه تمپه نشان دادند.یونان همچنان در برخی از شاخص های آزادی رسانه جریمه می شود. آزادی بیان در یونان و یک رسانه مستقل قوی وجود دارد که دیدگاه های مختلف را نمایندگی می کند. با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌ دهد روزنامه‌نگاران برای تحقیق در مورد برخی پرونده‌ها کاملاً آزاد نیستند و در صورت محکومیت بر اساس قوانین افترا، ممکن است با مجازات‌های کیفری روبرو شوند.»

یونان در شاخص فرهنگ سیاسی (۷.۵۰) و عملکرد دولت (۷.۱۴) از پیشگامان فاصله دارد. شاخص کلی یونان به ۸.۱۴ ارتقا یافت و این کشور به همراه موریس در رتبه بیستم قرار گرفت.بر اساس شاخص دموکراسی ۲۰۲۳، ۷۴ کشور از ۱۶۷ کشور و منطقه تحت پوشش این مدل، نوعی دموکراسی هستند. تعداد "دموکراسی کامل" (آنهایی که امتیاز بالای ۸.۰۰ از ۱۰ را کسب کردند) در ۲۴ باقی ماند.

منبع: نافت امپوریکی، ۱۵ فوریه ۲۰۲۴

Economist: Πλήρης δημοκρατία η Ελλάδα - για πρώτη φορά από το ۲۰۱۰ (naftemporiki.gr)

کد خبر 18822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =