بر اساس گزارش روزنامه «ینی سافاک» ترکیه پس از تبدیل ایاصوفیه به مسجد، بزودی کلیسای  «چورا» در استانبول نیز به مسجد تبدیل خواهد کرد.

Η Μονή της Χώρας μετατρέπεται σε τζαμί (X)

بر اساس گزارش روزنامه «ینی سافاک» ترکیه پس از تبدیل ایاصوفیه به مسجد، بزودی کلیسای  «چورا» در استانبول نیز به مسجد تبدیل خواهد کرد. این کلیسا به مدت 79 سال به عنوان موزه فعالیت داشت، اما قرار است در 23 فوریه رسما بازگشایی شود. این کلیسا یکی از باشکوه‌ترین نمونه‌های هنر بیزانس است و هنوز موزاییک‌ها و نقاشی‌های دیواری را در خود حفظ کرده است. فضای داخلی با صحنه ‏های کتاب مقدس و تصاویری از عیسی مسیح و قدیسین پوشیده شده است که قدمت آن به قرن چهاردهم باز می‎گردد.

اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سال 2020 تصمیم گرفت این کلیسا را به مسجد تبدیل کند. با وجود اینکه برنامه هایی برای افتتاح آن در اکتبر 2020 پیش بینی شده بود، تصمیم برای ادامه کار تعمیر به طور ناگهانی متوقف شد و صرفا اعلام شد «تدارکات برای تبدیل آن به مسجد تکمیل نشده است.»

ملاحظه:

1- این اقدام ترکیه با واکنش طرف یونانی روبرو شد. خانم کاترینا ساکلاروپولو، رئیس جمهور یونان، تصمیم اردوغان برای تبدیل کلیسا به مسجد را اقدامی با هدف «ناامنی فرهنگی و عدم تحمل مذهبی» دانست و این کلیسا را گنجینه‎ای از هنر فرهنگی مسیحی معرفی کرد.

2-  کلیسای «چورا» مکانی بسیار مهم برای تاریخ ارتدوکس یونان و تاریخ مردم یونان در آسیای صغیر است. کلیسای چورا در سمت شمال غربی مرکز تاریخی استانبول و در فاصله کمی از دروازه بیزانسی آدریانوپل قرار دارد. در قرن دوازدهم، معبد ساخته شد، در حالی که در آغاز قرن چهاردهم، بازسازی اساسی در آن صورت گرفت.

3- صومعه چورا، همراه با میراث جهانی ایاصوفیه، مکان برای تاریخ ارتدوکس یونان است. کار مرمت اکنون تکمیل شده است و فرش‎هایی با طراحی خاص برای عبادت نماز پیش بینی شده است. موزاییک‎ها و نقاشی‎های دیواری کلیسای تاریخی در طول مرمت حفظ شده است. این معبد از نظر معماری، معبد معروف اواسط بیزانس Vasilevoussa است و تزئینات آن توسط امپراتوران بیزانس ساخته شده است. پس از سقوط استانبول در سال 1453، این مکان به کلیسای تبدیل شده بود.

منبع:  

کد خبر 18926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =