۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۳

گزارش موسسه (V-Dem دانشگاه گوتنبرگ) برای یونان در سال ۲۰۲۳ افت جدیدی را در شاخص دموکراسی به ثبت رساند که بیان می کند یونان برای دومین سال متوالی عنوان «لیبرال دموکراسی» را از دست می دهد.

گزارش موسسه (V-Dem دانشگاه گوتنبرگ) برای یونان در سال ۲۰۲۳ افت جدیدی را در شاخص دموکراسی به ثبت رساند که بیان می کند یونان برای دومین سال متوالی عنوان «لیبرال دموکراسی» را از دست می دهد. بر اساس گزارش سالانه مؤسسه تحقیقاتی دانشگاه سوئد که اخیراً منتشر شده است، یونان در سال ۲۰۲۳ از نظر سطح دموکراسی در یک مسیر منفی حرکت کرد. بنابراین، بر اساس شاخص های فردی این موسسه، یونان برای دومین سال متوالی (۲۰۲۲ و ۲۰۲۳) در بین «انتخابات» و نه در «لیبرال دموکراسی» کره زمین قرار گرفته است.

یونان وضعیت "لیبرال دموکراسی" V-Dem خود را در سال ۲۰۲۲ برای اولین بار از سال ۱۹۷۶ از دست داد. شاخص لیبرال دموکراسی یونان (LDI) اکنون ۰.۵۸ است (که ۱ بالاترین و ۰ پایین ترین سطح دموکراسی است) به طور دقیق تر، یونان ۰.۲۳۲ از دست داد که هفتمین عملکرد بد در بین تمامی کشورهای ثبت شده در این گزارش است. گرایش به مطلق گرایی در یونان، مجارستان، لهستان و رومانی موسسه دانشگاهی بر اساس داده های سال ۲۰۲۳ تصمیم می گیرد که یونان یک کشور دموکراتیک باقی می ماند اما هشدار می دهد که در سال های اخیر در جهت دموکراتیزه شدن بیشتر حرکت نمی کند بلکه در عوض به سمت مطلق گرایی حرکت می کند.

حتی آن را در میان «لیست سیاه» اتحادیه اروپا، یعنی مجارستان، لهستان و رومانی به حساب می آورد. «مطلق گرایی در اتحادیه اروپا نیز خود را نشان می دهد و یونان، مجارستان، لهستان و رومانی را تحت تأثیر قرار می دهد. در این گزارش مفصل به رسوایی استراق سمع اشاره شده است که دولت یونان «رهبران مخالفان، روزنامه نگاران و حتی دیگر اعضای دولت» را زیر نظر گرفته است.

همچنین تاکید شده است که کمیته تحقیق پارلمان اروپا (PEGA)  رسماً نقض قوانین اتحادیه اروپا را تشخیص داده و درخواستی صادر کرده و از یونان خواسته است که ترتیبات قانونی را که حاکمیت قانون را در سال ۲۰۲۳ تضعیف می کند، پس بگیرد. پارلمان اروپا زنگ خطر جدی را به صدا درآورده است. تهدیدات علیه دموکراسی در یونان در فوریه ۲۰۲۴. یونان یک دموکراسی باقی می‌ماند اما دیگر به عنوان یک دموکراسی لیبرال شناخته نمی‌شود.

این گزارش اشاره می‌کند که مشکلات دموکراسی یونان در سال ۲۰۱۲ با بسته شدن ERT تحت رهبری نئودموکراسی آغاز شد و به دنبال آن یک «سیر نزولی شدید» در سال ۲۰۱۶ تحت رهبری ائتلاف چپ «با تضعیف کنترل‌ها و موازنه‌های نهادی و تجاوز به آزادی بیان» آغاز شد و وضعیت در سال های گذشته تحت حکومت نئودموکراسی با از دست دادن وضعیت «لیبرال دموکراسی» به سرعت در حال بدتر شدن است.

در این گزارش آمده است: «یونان و کره جنوبی نمونه‌هایی هستند که نشان می‌دهند تضعیف آزادی بیان و رسانه‌ها به کشورهایی محدود نمی‌شود که در حال تبدیل شدن به خودکامگی‌های خشن هستند.

منبع: نافت امپوریکی

Ινστιτούτο V-Dem: Νέα πτώση της Ελλάδας στο δείκτη δημοκρατίας (naftemporiki.gr)

کد خبر 19174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =