۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۴

بر اساس نظرسنجی اخیر اداره آمار اروپا (EUROSTAT)، نرخ پایین زاد و ولد در یونان افزایش انفجاری را نشان می دهد.

بحران نرخ پایین زاد و ولد در یونان

بر اساس نظرسنجی اخیر اداره آمار اروپا (EUROSTAT)، نرخ پایین زاد و ولد در یونان افزایش انفجاری را نشان می دهد. در سال ۲۰۲۱ میلادی ۸۵۳۴۶ کودک و در سال ۲۰۲۲ تنها ۷۵۹۲۱ کودک در یونان به دنیا آمدند، تعداد تولدها ۹۴۲۵ کمتر بود، یعنی در عرض یک سال کاهش تقریباً ۱۱ درصدی ثبت شد. در مقابل، مرگ و میرها در سال ۲۰۲۱ به ۱۴۳۹۲۳ و در سال ۲۰۲۲ به ۱۴۰۸۰۱ رسید. یعنی تقریبا دو برابر تعداد تولدها است.

بر اساس تمام سناریوهای پیش بینی شده در آینده جمعیت یونان به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. در سال ۲۰۵۰ در سناریوی بدبینانه ۸.۳ میلیون و در سناریوی خوش بینانه ۱۰ میلیون برآورد شده است. با این حال، جدای از تعداد جمعیت، پیش بینی ساختار سنی آن نیز بسیار نگران کننده است. در سال ۲۰۵۰، بسته به سناریوی خوش بینانه یا بدبینانه، جمعیت کودکان در سن مدرسه از ۱.۶ میلیون نفر امروز تا ۱.۴ میلیون کاهش خواهد یافت

طبق تحقیقات پروفسور بایرون کوتزامانیس از دانشگاه تسالونیکی، در سال ۲۰۴۰ تعداد افراد ۶۵ سال و بالاتر به ۳۰ درصد از کل جمعیت نزدیک می شود! یک عامل تشدید کننده تر در مورد یونان ما این است که در دهه گذشته، عمدتاً به دلیل بحران اقتصادی، بیش از ۴۵۰۰۰۰ نفر از اتباع یونان این کشور را ترک کردند، که حتی از سازنده ترین بخش جامعه یونان بودند. بر اساس تحقیقات ابتکاری Brain Re Gain که اخیرا ارائه شده است، ۷۰ درصد از آنها دارای مدرک کارشناسی ارشد و تقریبا ۱۸ درصد دارای مدرک دکترا یا حتی فوق دکترا هستند. این یک کاهش بی‌سابقه جمعیت است که نه تنها از نظر عددی، بلکه از نظر کیفی نیز نامطلوب است.

منبع: K. Καραμανλής για ελληνοτουρκικά: Αυταπάτες ούτε επιτρέπονται ούτε συγχωρούνται (naftemporiki.gr)

کد خبر 19228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =