از اواخر ژانویه سال جاری میلادی مذاکرات دوجانبه بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به مأموریت ائتلاف در عراق ، از سر گرفته شده است . درششم بهمن ماه سفیر آمریکا در عراق در ملاقاتی با وزیر خارجه عراق پیامی را در خصوص آمادگی آمریکا برای گفتگو در مورد خارج کردن نیروهای نظامی ، ارائه کرد.

خروج نیروهای ائتلاف بین المللی از عراق

از اواخر ژانویه سال جاری میلادی مذاکرات دوجانبه بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به مأموریت ائتلاف در عراق ، از سر گرفته شده است . درششم بهمن ماه سفیر آمریکا در عراق در ملاقاتی با وزیر خارجه عراق پیامی را در خصوص آمادگی آمریکا برای گفتگو در مورد خارج کردن نیروهای نظامی ، ارائه کرد.

وزارت خارجه عراق، با صدرو بیانیه‌ای از توافق با دولت آمریکا در پی مذاکرات متعدد وو طولانی  با این کشور برای کاهش تدریجی نیروهای ائتلاف موسوم به ضدداعش اعلام کرده است :  طبق این توافق مأموریت «مبارزه با داعش» که این ائتلاف برای خود تعریف کرده ، به پایان می‌رسد.

نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۴ وارد عراق شدند. آمریکا به این بهانه  ۳۰۰۰ نیرو در قالب یک ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش که ۲۵۰۰ تن از آن‌ها، آمریکایی بودند، وارد این کشور کرد.  پس از اعلام پیروزی بر داعش از سوی بغداد، مردم و دولت عراق بر ضرورت خروج نظامیان خارجی از کشور تاکید کردند.

تأکید مردم عراق بر اخراج آمریکا زمانی شدت گرفت که  آمریکا سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق را به شهادت رساند. در واکنش به این جنایت،  پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد. 

با وجود  چند دور مذاکره راهبردی میان بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق،  آمریکا هنوز با نقض این مصوبه در خاک عراق حضور دارد. هرچند که مقامات مسئول عراقی از آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی خبر داده‌اند و گاهی خبر عقب‌نشینی چندین یگان رزمی آمریکا  در رسانه ها اعلام می‌شود.

در شش استان عراق بیش از ۱۱ پایگاه نظامی آمریکا وجود دارد که عبارتند از دو پایگاه در بغداد، یک پایگاه در موصل، سه پایگاه در منطقه کردستان، دو پایگاه در کرکوک ، دو پایگاه در الانبار و یک پایگاه در تکریت است.

بغداد: پایگاه التاجی و پایگاه ویکتوری در فرودگاه بغداد

موصل: در فرودگاه القیاره

اربیل: در منطقه‌ای موسوم به «اتروش» و دیگری در الحریر

سلیمانیه: دو پایگاه در نزدیکی مرزهای مشترک ایران و عراق

الانبار: دو پایگاه، یکی در البغدادی و دیگری در الحبانیه، علاوه بر حضور در مرزها

کرکوک: دو پایگاه در منطقه‌ای معروف به «رینج» و دیگری در «آلتون کوپری»

تکریت: پایگاه «بلد الجویه»

در حال حاضرآمار مختلفی از تعداد سربازان  آمریکایی مستقر در عراق در پایگاه‌های مشترک با نیروهای عراقی  مطرح می شود . پنتاگون تعداد نیروهای عملیات ویژه آمریکایی را که به طور معمول برای کمک به نیروهای عراقی به این کشور رفت و آمد داشته یا برای عملیات ضدتروریسم به سوریه سفر می‌کنند، اعلام نمی‌کند. ارقامی از 5000 تا 10000 سرباز نیز اعلام شده است . اخیرا رقم 2500 سرباز نیز به طور رسمی اعلام شده است .

خروج نیروهای آمریکا و تخلیه پایگاه‌های آمریکایی در عراق ناشی از حملات مکرر مقاومت عراق علیه پایگاه‌های آمریکا می باشد و در تلاش برای کاستن این حملات و فشارهای مختلف ناشی از آن است .

آمریکایی‌ها در چند جبهه از جمله عراق، سوریه و افغانستان شکست خورده اند و وجود نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه برای این کشور هزینه‌های سنگینی داشته و  به دنبال خواهد داشت.

این  خروج از عراق و احتمالا سوریه می‌تواند مقدمه‌ای برای ماجراجویی‌های بعدی آمریکا در منطقه باشد به این اعتبار که آمریکا خود را برای یک  درگیری بزرگ منطقه‌ای آماده می‌کند.

 با توجه به اینکه آمریکا تهدید کرده است که برخی کشورهای منطقه را مورد حمله قرار خواهد داد و علیه یمن نیز اقداماتی در حمایت از رژیم صهیونیستی داشته است،  لذا به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها پیش بینی کرده‌اند که اگر بخواهند در منطقه درگیری ایجاد کنند ، قطعا نیروهای آمریکا در سوریه و عراق آسیب جدی خواهند دید و باید از همین حالا نیروهایشان را خارج کنند.

به همین علت به نظر می‌رسد این گام اقدامی است که پیامدهای بسیار مهمی به دنبال خواهد داشت.

از سوی دیگر آمریکایی‌ها پس از شکست‌های متعدد در سوریه و عراق به این نتیجه رسیده‌اند که از طریق مقابله و اقدامات خشن نظامی  مستقیم هرگز نمی توانند ملت‌ها را مطیع خود کنند و احتمال آن می رود به دنبال سناریوهای دیگری باشند.

ممکن است در آینده آمریکایی‌ها بخواهند از نیروی هوایی خود به صورت گسترده‌ای علیه محور مقاومت به ویژه در یمن استفاده کنند تا از این طریق بتوانند شکستی که در عراق و افغانستان با هزینه‌های زیاد داشتند رابا حمایت از اسرائیل جبران کنند.

آمریکا یی ها در مذاکرات اعلام کراه اند که در صورت خروج نیروهایشان همه نیروهای ائتلاف را از عراق خارج می کنند .

با خروج نیروهای ائتلاف، امنیت کشورهای اروپایی به خطر می افتد و آنها هم خارج می شوند.

 در صورت بروز هر گونه تحرکات از سوی داعش دیگر حمایتی نخواهند کرد .

این موضوع را برای آن مطرح می کنند که در صددند پس از خروج شان ، مجددا داعش را احیا کنند . چنانچه پس از شروع مذاکرات ،در برخی نقاط  تحرکاتی از داعش دیده می شود .

همچنین اعلام کرده اند کمکهای اقتصادی و حمایتهایشان را در همه زمینه ها قطع خواهند کرد.

در حالی که پارلمان عراق لایحه خروج نیروهای ائتلاف بین المللی را تصویب و بشدت درپی اجرای آن می باشد و دولت عراق و بسیاری گروهها خواستار خروج نظامیان آمریکایی هستند ، مسرور بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق در مصاحبه ای با شبکه ان.بی.سی آمریکا گفت که ماهیت تهدیدات در منطقه تغییر کرده است و اربیل به ادامه حضور نظامیان آمریکایی نیاز دارد. ارتش آمریکا کمک زیادی به در جنگ با داعش به عراق کرده است و ما هیچ گاه خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق نبوده‌ایم.

مسرو بارزانی با اشارهبه حملات موشکی و پهپادی اخیر سپاه پاسداران به مقر موساد در این منطقه، گفت  «همان‌طور که می‌دانید چندی پیش در معرض حملات موشکی و پهپادی قرار گفتیم و امکانات لازم برای دفاع از خود در برابر این حملات را نداشتیم، بنابراین وقتی می‌گوییم که نیاز به کمک بیشتر آمریکا داریم، به معنای این نیست که به نظامیان بیشتر نیاز داریم.

در این دور از مذاکرات، بر سر ادامه دیدارهای دو طرف طی هفته‌های آتی توافق شد.

بر اساس  این  مذاکرات ،  جدول زمانی برای کاهش تدریجی حضور نیروهای ائتلاف تنظیم می‌شود که در نهایت منجر به پایان مأموریت نیروهای ائتلاف بین‌المللی و انتقال به مرحله روابط دوجانبه می‌شود.

فرماندهی نیروهای مسلح عراق کرده است : تا زمانی که اتفاقی روند مثبت مذاکرات را مختل نکند، جلسات به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود تا کار کمیته در سریع‌ترین زمان ممکن تکمیل شود.

کد خبر 19333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =