در حالی که قرار است ۲۶ جولای ۲۰۲۴ مراسم افتتاحیه بازی‌ های المپیک پاریس آغاز شود، مشعل المپیک در منطقه المپیای باستانی یونان روشن ‌شد تا سفری را آغاز کند که آن را از منطقه تاریخی «آکروپولیس» به «پلی‌نزی» فرانسه قبل از رسیدن به پایتخت فرانسه در ۲۶ جولای خواهد برد.

روشن شدن مشعل المپیک در المپیای یونان

در حالی که قرار است ۲۶ جولای ۲۰۲۴ مراسم افتتاحیه بازی‌ های المپیک پاریس آغاز شود، مشعل المپیک در منطقه المپیای باستانی یونان روشن ‌شد تا سفری را آغاز کند که آن را از منطقه تاریخی «آکروپولیس» به «پلی‌نزی» فرانسه قبل از رسیدن به پایتخت فرانسه در ۲۶ جولای خواهد برد. پاریس پس از سال ‌های ۱۹۰۰ و ۱۹۲۴ برای سومین بار میزبان بازی‌ های المپیک تابستانی خواهد بود.

این رویداد برای نخستین بار از زمان همه ‌گیری کووید-۱۹ که باعث شد بازی‌های تابستانی توکیو ۲۰۲۰ و  زمستانی پکن ۲۰۲۲ بدون تماشاگر برگزار شود، برای عموم آزاد بود. حدود ۶۰۰ شخصیت برجسته در مراسم روشن کردن شعله المپیک شرکت داشتند. این هیئت توسط رئیس کمیته المپیک یونان، خانم «کاترینا ساکلاروپولو» رئیس جمهوری یونان و توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک برگزار شد. خانم  «مری مینا» هنرپیشه یونانی شعله آتش را با استفاده نور خورشید روشن کرد و آن را به اولین حمل‌کننده مشعل که قهرمان قایقرانی المپیک ۲۰۲۰ توکیو است، داد. مانادو، شناگر زن فرانسوی، که سه مدال المپیک را به گردن آویخته، نخستین ورزشکار فرانسوی است که مشعل المپیک را در خاک یونان حمل کرد. او مشعل المپیک را از «استفانوس انتوسکوس» یونانی، دارنده مدال طلای رقابت‌ های قایقرانی المپیک ۲۰۲۰ توکیو، تحویل گرفت.

مشعل المپیک به دنبال رویه‌ای که در یونان باستان شناخته می ‌شد، در المپیا، جایی که بازی ‌ها در سال ۷۷۶ قبل از میلاد متولد شد، روشن می ‌شود. آخرین بازی‌های المپیک باستان در سال ۳۹۳ پس از میلاد برگزار شد، مراسم پخش مشعل از بازی ‌های المپیک باستانی سرچشمه گرفت، جایی که آتش در تمام طول رویداد شعله ‌ور بود. این سنت به بازی‌ های مدرن بازگشت.

مشعل المپیک یازده روز در خاک یونان توسط  ۶۰۰  مشعل‌دار حمل و سپس روز ۲۶ آوریل (هفتم اردیبهشت) در مراسمی در محل برگزاری اولین دوره بازی‌ های المپیک مدرن، به برگزار کنندگان المپیک ۲۰۲۴ پاریس تحویل داده می‌شود. مشعل المپیک ۲۷ آوریل (هشتم اردیبهشت) با کشتی «بلم»،   که تنها چند هفته پس از بازی ‌های ۱۸۹۶ آتن به آب انداخته شد، سفرش را به مقصد فرانسه و شهر پاریس، میزبان آتی بازی‌های المپیک، آغاز خواهد کرد. مشعل المپیک ۳۳ روز هشتم مه (۱۹ اردیبهشت) به بندر مارسی می ‌رسد. ۱۰ هزار حمل‌کننده آن را در ۶۴ شهر فرانسه حمل خواهند کرد. مشعل المپیک سفری ۱۲ هزار کیلومتری خواهد داشت و روز ۲۶ ژوئیه (پنجم مرداد) به مراسم افتتاحیه المپیک پاریس در رودخانه سن وارد می ‌شود.

توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک IOC)) در این مراسم، گفت: «در این دوران سختی که در آن زندگی می ‌کنیم، با افزایش جنگ ‌ها و درگیری ‌ها مردم از این همه نفرت، تجاوزات و اخبار منفی که روز به روز با آن‌ها روبرو هستند، خسته شده ‌اند. ما مشتاق چیزی هستیم که ما را به هم نزدیک کند، چیزی که ما را متحد کند، چیزی که به ما امید بدهد. مشعل المپیک را امروز به این امید روشن می ‌کنیم.»

حدود ۱۲۰۰۰ نفر پس از انتخاب شدن برای مراسم ۸۰ روزه مشعل گردانی در سراسر فرانسه بررسی شدند. این مراسم از ۸ می در مارسی آغاز می‌شود و با شروع بازی‌های پاریس در ۲۶ ژوئیه به پایان می‌رسد.

در سال ۲۰۰۴ میلادی برای اولین بار مشعل المپیک که در طول مسابقات المپیک به شکل روشن از بسیاری از شهرهای جهان عبور کرد و سپس به محل اصلی و زادگاه واقعی خود بازگشت. سفر مشعل المپیک به سراسر جهان به ‌عنوان سمبل صلح و دوستی ۷۸ روز به‌طور ‌انجامید و بیش از ۷۸ هزار کیلومتر را پیاده طی کرد. این مشعل بیرون از مرزهای یونان ۳۶۰۰ کیلومتر را طی کرد و از پنج قاره جهان عبور نموده و درنهایت به شهر المپیا مکان اصلی اولین المپیک بازگشت.

منطقه المپیا همان مکانی است که بسیاری از مردم یونان باستان از شهرهای آتن، اسپارت و تمام مدیترانه که به زبان یونانی تکلم می ‌کردند گردهم آمده تا بزرگ ‌ترین واقعه ورزش- فرهنگی هر چهار سال را برگزار نمایند. در واقع این منطقه در طول مسابقات ورزشی میزبان ورزشکاران نبوده بلکه محلی برای تجمع هزاران نفر یونانی بود که با حرکت گروهی خود شکوه خاصی به این مراسم می ‌بخشیدند. در یونان باستان و در حاشیه این مراسم بسیاری از هنرمندان، نویسندگان، شاعران و موسیقیدانان در این محل حضور داشتند. در یونان باستان در تمامی مراسم‌ های مذهبی از وجود آتش استفاده می‌ گردید و در مرکز هر یک از دولت شهرهای یونان مشعلی به نشان روشنایی شهر روشن بوده است.

منبع: Τελετή αφής: Η Ολυμπιακή Φλόγα ανάβει στην Αρχαία Ολυμπία (news۲۴۷.gr)

کد خبر 19371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =