آقای الپیدوفوروس اسقف اعظم مقدس آمریکا، تبدیل شدن صومعه چورا به مسجد از سوی دولت ترکیه را بازگشتی به قرون وسطی نامید.

Ελπιδοφόρος: Η Μονής της Χώρας τζαμί είναι οπισθοχώρηση στο Μεσαίωνα

آقای الپیدوفوروس اسقف اعظم مقدس آمریکا، تبدیل شدن صومعه چورا به مسجد از سوی دولت ترکیه را بازگشتی به قرون وسطی نامید. او مدعی شد این تصمیم دولت ترکیه است که در تناقض با توافق نامه احترام متقابل است. تبدیل مجدد ایاصوفیه به مسجد در ژوئیه ۲۰۲۰ و هم تبدیل اخیر صومعه «چورا» به مسجد، اساساً عقب نشینی تمدن بشری به رویه های قرون وسطایی است. این موضوع توسط اسقف اعظم مقدس آمریکا و اسقف اعظم الپیدوفوروس در مورد موضوع مورد بحث اشاره شد.

به گفته وی، نماز در «آثار فتح شده» که امروز در قرن بیست و یکم با شمشیر زدن وزیر مذهبی مسلمان اقامه می شود، عنصر خشونت را باز می گرداند و آن را با احساسات مذهبی مرتبط می کند. این تصمیم دولت ترکیه است که تناقضی در توافق احترام متقابل و درک متقابل بین مردم از همه ادیان است. تصمیمی که در خدمت منافع سیاسی زودگذر است که باعث آسیب طولانی مدت می شود.

از همه افراد با ایمان خواسته می شود که مسئولیت مشترکی را برای اجتناب از درد و شکاف بی مورد ناشی از چنین تصمیماتی به عهده بگیرند، زیرا با دیدن گنجینه های معنوی و فرهنگی صومعه خورا، که به خاطر موزاییک ها و نقاشی های دیواری بیزانسی خیره کننده اش شناخته می شود، پنهان شده است. این موضوع ضایعه بزرگی است نه تنها برای برادران ارتدوکس ما، بلکه برای همه مؤمنانی که زیبایی و معنا را در هنر مقدس او کشف می کنند.

اسقف اعظم الپیدوفوروس از دولت ترکیه خواست که در تصمیم تبدیل صومعه چورا به مسجد با توجه به اهمیت این اقدام و پیامدهای آن، به ویژه از آنجایی که مرکز جهانی ارتدوکس یعنی اسقف نشین کلیسا در استانبول و ترکیه، در کشوری که بسیاری از شهروندان آن به ادیان و مذاهب مختلف تعلق دارند، تجدید نظر کند.

منبع:  skai.gr۸ می ۲۰۲۴

Ελπιδοφόρος: Η Μονής της Χώρας τζαμί είναι οπισθοχώρηση στο Μεσαίωνα | ΣΚΑΪ (skai.gr)

کد خبر 19811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =