آقای میچوتاکیس نخست وزیر یونان با شبکه «استار» کشور یونان مصاحبه نمود.

آقای میچوتاکیس نخست وزیر یونان در مصاحبه با شبکه «استار» این کشور در پاسخ به سئوالات خبرنگار اظهار داشت: «یونان تصمیمات دیوان بین المللی را محترم می شمارد و به آنها پایبند است. اما دستگیری نخست وزیر اسرائیل فعلا در حد پیشنهاد است و حکم نیست.» نخست وزیر دولت یونان نگرانی شدید خود از وضعیت غزه و رفح را ابراز نموده و به اسرائیل که با آن دارای روابط راهبردی است هشدار داده تا دست به حمله زمینی به رفح نزند چرا که این اقدام، اشتباه بزرگی خواهد بود. نمی شود غیر نظامیان و کودکان تاوان عملیات نظامی اسرائیل، که از حد قابل قبول خارج شده است، را بپردازند.»

 نامبرده در مورد به رسمیت شناختن کشور فلسطین اظهار داشت "یونان می خواهد به نقطه ای برسیم که کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد اما برای رسیدن به این نقطه باید نقشه راهی تعیین شود. سئوال این است که آیا الان زمان مناسبی برای این کار (به رسمیت شناختن فلسطین) است؟ ما معتقدیم که الان زمان مناسبی نیست. اما در هر صورت ما معتقدیم که راه حل نهایی برای خاتمه دادن به این فاجعه، فقط از طریق تاسیس کشور فلسطین محقق خواهد شد.»

همچنین، آقای کاسلاکیس رئیس حزب ائتلاف چپ در پاسخ به مواضع نخست وزیر در خصوص شناسایی فاسطین اظهار داشت: «منظور شما از نقشه راه چیست؟ نقشه راه نتانیاهو؟ نقشه راه شهرک سازی هایی که سازمان ملل آن را محکوم کرده است؟ در برابر کشتار مردم نقشه راه وجود ندارد. هیچ زمانی مناسب تر از الان برای به رسمیت شناختن فلسطین وجود ندارد و در حال حاضر سه کشور اسپانیا، ایرلند و نروژ دست به این اقدام زدند.

وی نامبرده از نخست وزیر خواست طفره رفتن را کنار گذاشته و کشور فلسطین را به عنوان بهترین تضمین برای همزیستی مسالمت آمیز مردم اسرائیل و فلسطین در خاورمیانه، به رسمیت بشناسد. یونان همواره در سمت درست تاریخ از نظر رعایت حقوق بین المللی و مبارزه مردم برای استقلال قرار داشته است. از نخست وزیر می خواهم این میراث ملی کشورمان را خدشه دار نکند.»

آقای ماریناکیس سخنگوی دولت، سفر رئیس ائتلاف چپ را مورد انتقاد قرار داده بود و از دکور سازی برای گرفتن سلفی در کنار مردم بیچاره فلسطین  سخن گفت و اظهار داشت «مردم این منطقه با مشکلات خود مواجه هستند و از سوی دیگر آقای کاسلاکیس را می بینند که می خواهد از درد آنها برای کمپین انتخاباتی خود استفاده کند. این رویکرد به حل هیچ مشکلی کمک نمی کند.»

تحلیل:

اظهارات آقای کاسلاکیس، رئیس حزب ائتلاف چپ، و آقای ماریناکیس، سخنگوی دولت، نمایانگر تنش‌های داخلی در سیاست خارجی یونان در خصوص مسئله فلسطین است. آقای کاسلاکیس با انتقاد شدید از مواضع نخست وزیر، آقای میچوتاکیس، در مورد به رسمیت شناختن کشور فلسطین، استدلال می‌کند که هیچ زمانی مناسب‌تر از اکنون برای این اقدام نیست. وی به‌روشنی بیان می‌کند که به رسمیت شناختن فلسطین نه تنها به عنوان یک اقدام حقوقی بلکه به عنوان یک ضرورت اخلاقی و انسانی در برابر کشتار مردم فلسطین باید انجام شود. اشاره به نقشه راه نتانیاهو و محکومیت شهرک‌سازی‌ها توسط سازمان ملل، نشان از تأکید کاسلاکیس بر عدم تأخیر در اقدامات عملی دارد. او معتقد است که یونان باید در سمت درست تاریخ قرار بگیرد و از میراث ملی خود در رعایت حقوق بین‌المللی و مبارزه مردم برای استقلال دفاع کند.

در مقابل، سخنان آقای ماریناکیس نشان‌دهنده دیدگاه متفاوت دولت است که رویکرد آقای کاسلاکیس را به عنوان بهره‌برداری سیاسی از بحران انسانی فلسطین نقد می‌کند. او سفر رئیس ائتلاف چپ به منطقه و گرفتن سلفی با مردم فلسطین را دکور سازی برای کمپین انتخاباتی می‌داند و معتقد است که این رویکرد به حل مشکلات واقعی مردم کمکی نمی‌کند. این تنش‌ها نشان‌دهنده اختلافات در دیدگاه‌های داخلی یونان نسبت به سیاست خارجی و مسئله فلسطین است. در حالی که حزب ائتلاف چپ به دنبال اقدام فوری و نمادین در به رسمیت شناختن فلسطین است، دولت میچوتاکیس به دنبال یک رویکرد محتاطانه‌تر و راهبردی‌تر است. این اختلافات می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر سیاست داخلی و خارجی یونان داشته باشد، به ویژه در زمینه روابط این کشور با رژیم صهیونیستی و دیگر کشورهای منطقه. با این حال، کنشگران مستقل سیاسی معتقدند که این واکنش حزب ائتلاف چپ تنها بر اساس افکار عمومی طرفدار این حزب اعلام شده و مسئولان این حزب در عمل همسو با غرب رفتار می کنند.

منابع:

https://www.naftemporiki.gr/politics/1673606/kyr-mitsotakis-tha-doylepsoyme-sklira-gia-na-periorisoyme-tin-akriveia-magikes-lyseis-den-yparchoyn/

https://www.naftemporiki.gr/politics/1673606/kyr-mitsotakis-tha-doylepsoyme-sklira-gia-na-periorisoyme-tin-akriveia-magikes-lyseis-den-yparchoyn/

کد خبر 20042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =