بر اساس یک برآورد، در حال حاضر بیش از 1.5 میلیون بیوه در پاکستان زندگی می کنند.

بر اساس یک برآورد، در حال حاضر بیش از 1.5 میلیون بیوه در پاکستان زندگی می کنند. متأسفانه بسیاری از زنان بیوه در پاکستان با چالش های قانونی و اجتماعی روبرو هستند که مانع بزرگی برای دستیابی به حقوق و زندگی با عزت آنها است. قوانینی برای حمایت از حقوق زنان بیوه در پاکستان وجود دارد، اما این قوانین به ندرت اجرا می شوند، در حالی که موانع اجتماعی و فرهنگی اغلب آنها را از دسترسی به حقوق خود باز می دارد.

سازمان‌های غیردولتی و  اجتماعی مختلفی در صدد ایجاد آگاهی و اجرای این قوانین، توانمندسازی زنان بیوه و بهبود زندگی آنها از طریق برنامه‌های تامین اجتماعی خود هستند. اولین گام آگاه سازی عموم مردم است. در این زمینه آگاهی و پیروی ازدستورات اسلام ضروری است اما متأسفانه نه ما به طور کامل از اسلام پیروی می کنیم و نه قوانین کشور. در این کشور بیوه ها طبقه بسیار ضعیفی به حساب می آیند و در اینجا قانون جنگل برقرار است یعنی هر کسی که قوی تر باشد می تواند زور بگوید.

زمانی که سخن از قوانین ارث و ازدواج می شود، عموم مردم منکر آن می شوند و به آن عمل نمی کنند در حالی که یک خانواده مسلمان بر اساس قانون 1961، این حق قانونی و اسلامی بیوه است که یک هشتم از دارایی شوهر متوفی خود را به ارث ببرد. با این حال، در عمل بسیاری از بیوه ها از ارث محروم می شوند. این سوال پیش می‌آید که آن بیوه‌های ضعیفی که ثبات یا تحصیلات کافی برای کسب درآمد ندارند و برای داشتن سر پناه وابسته هستند چگونه می توانند زندگیشان را بگذرانند؟ بر اساس یک نظرسنجی، 70 درصد از زنان بیوه در پاکستان از حقوق ارث محروم هستند و بر اساس گزارش اداره آمار پاکستان، 60 درصد از زنان بیوه زیر خط فقر زندگی می کنند . "قانون خانواده مسلمان" از سال 1961 وضع شده است که بر اساس آن زن بیوه حق ازدواج مجدد دارد، اما قبل از ازدواج مجدد باید عده را تکمیل کند. عده عبارت است از مدتی که زن باید بعد از فوت شوهر یا بعد از طلاق رعایت کند.این بیوه ها با شنیدن نام ازدواج مجدد باید با مخالفت های اجتماعی و عبارات کنایه آمیز، تهمت ها ، بد نامی و چالش های مختلف روبرو شوند. در جامعه پاکستان برقراری رابطه و حتی ازدواج برای دختران مجرد سخت است و این در حالی است که برای بیوه این امر به مراتب بسیار سخت تر است. به همین دلیل است که طبق یک گزارش، 40 درصد از زنان بیوه در پاکستان مجبور به ازدواج با بستگان شوهر مرحوم خود هستند. از سوی دیگر، اگر همان بیوه ها در جایی غیر از بستگان نزدیک شوهر ازدواج کنند، 30 درصد از زنان بیوه در ازدواج مجدد با چالش های قانونی مواجه می شوند.

از نظر اجتماعی، اگر نسبت به زنان بیوه بی عدالتی وجود داشته باشد، برنامه های تأمین اجتماعی مختلفی در پاکستان وجود دارد که هدف آن کمک به زنان بیوه است، اما این کمک ها در این دوره تورم آنقدر کم رنگ شده است که آنها هنوز هم مجبورند با نداری و قناعت زندگی می کنند اما با این وجود با تلاش و کوشش و تعلیم و تربیت فرزندانشان به بهترین شکل انجام می دهند.

کد خبر 20089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =