از نظر میانگین ساعات کار هفتگی برای کارگران تمام وقت، یونانی ها در سال ۲۰۲۲ با ۴۱ ساعت پیشتاز اتحادیه اروپا بودند.

یونانیهای تنبل؟ شوخی میکنی؟» المانیها میگویند

آیا یونانی ها تنبل هستند؟ در هیچ کجای اتحادیه اروپا، به استثنای لهستان، مردم ساعات بیشتری از یونان کار نمی کنند و اکنون آنها حتی بیشتر کار می کنند. از آنجایی که یافتن کارگران ماهر به طور فزاینده ای دشوار می شود، دولت محافظه کار یونان گزینه کار شش روزه را در اول جولای معرفی می کند. کارمندانی که یک روز اضافه در هفته کار می کنند، پاداش های سخاوتمندانه ای دریافت می کنند.

 شبکه روزنامه‌نگاران آلمان (RND) با این عبارات به معرفی کار شش روزه در یونان اشاره می ‌کند و این بار بر این موضوع تمرکز دارد که چگونه آلمان می ‌تواند با اقدامات دولت یونان، نمونه شود. شش روز کار این گزارش می گوید که کمبود شدید نیروی کار در نگاه اول تعجب آور است. بعد از اسپانیا، یونان بالاترین نرخ بیکاری را در اتحادیه اروپا دارد. این مربوط به نرخ بیکاری ۱۰.۸٪ است. با این حال، بسیاری از صنایع برای یافتن کارگر مستاصل هستند. یونان با کمبود ۶۵۰۰۰ کارگر گردشگری مواجه است.

 این نشریه آلمانی گزارش می دهد که کمبود تقریباً ۶۵۰۰۰ کارگر تنها در گردشگری وجود دارد که نیروی محرکه قوی برای رشد اقتصاد یونان است. از هر پنج موقعیت تقریباً یک پست پر نشده است. به گفته شرکت خدمات کارکنان Manpower Greece، همچنین کمبود شدید نیروی کار در یونان در صنعت و ساخت و ساز، انرژی، فناوری اطلاعات و مخابرات، حمل و نقل و شرکت های لجستیک و بهداشت وجود دارد.

در حالی که دولت در تلاش است تا با استخدام کارگرانی از مصر، هند، آلبانی و سایر کشورهای نوظهور، کمبود نیروی کار در کشاورزی، ساخت و ساز و صنعت پذیرایی را کاهش دهد، اما در مورد کارگران ماهر رویکرد متفاوتی در پیش گرفته است. قانون جدید مشوق هایی را برای کارگران برای اضافه کاری ارائه می دهد. هر کسی که بخواهد ششمین روز در هفته کار کند، ۴۰ درصد بیشتر حقوق دریافت خواهد کرد. طبق قانون، اگر ششمین روز کاری روز یکشنبه یا تعطیل باشد، حقوق تا ۱۱۵ درصد بیشتر است. هفته شش روزه داوطلبانه باقی می ماند. قانون جدید عمدتاً متوجه شرکت هایی است که دوازده ساعت در روز و هفت روز در هفته در سیستم شیفت کار می کنند و کارمندان آنها قبلاً پنج روز و ۴۰ ساعت در هفته کار می کردند.

اما محدودیت هایی وجود دارد: هفته شش روزه داوطلبانه است. کارفرما باید آن را در اداره کار ثبت کند و آن را توجیه کند. او می تواند به کارمندان پیشنهاد کار اضافی بدهد، اما نمی تواند آنها را مجبور به انجام آن کار کند. ضمناً ساعات کار هفتگی نمی تواند بیش از ۴۸ ساعت باشد. این همچنین با مقررات اتحادیه اروپا مطابقت دارد، بنابراین، هفته شش روزه را نمی توان با اضافه کاری ترکیب کرد.

فقدان کارگران ماهر در یونان یکی از پیامدهای درازمدت بحران بدهی ملی در دهه ۲۰۱۰ است. حدود ۶۰۰۰۰۰ یونانی عمدتاً جوان و عمدتا تحصیلکرده کشور را ترک کردند زیرا هیچ آینده حرفه ای در سرزمین خود نمی دیدند. این نشریه آلمانی می نویسد که «این کشور در آن زمان بسیاری از بهترین استعدادهای خود را از دست داد.»

یونانی ها در حال حاضر بالاتر از حد متوسط ​​کار می کنند کلیشه «یونانیان تنبل» نیز از زمان بحران اقتصادی سرچشمه می گیرد. روزنامه های آلمانی به ویژه در آن زمان این موضوع را مطرح می کردند که البته با واقعیت ها مطابقت ندارد.

 از نظر میانگین ساعات کار هفتگی برای کارگران تمام وقت، یونانی ها در سال ۲۰۲۲ با ۴۱ ساعت پیشتاز اتحادیه اروپا بودند. میانگین اتحادیه اروپا ۳۷ ساعت بود. آلمان فقط ۳۴.۷ ساعت بود. با این حال، ساعات کار طولانی به خصوص برای کارگران سودی ندارد. متوسط ​​حقوق ناخالص در یونان در سال ۲۰۲۳ فقط ۱۲۵۱ یورو بود. ۳۱ درصد از کارگران حتی کمتر از ۸۰۰ یورو ناخالص درآمد دارند. متوسط ​​درآمد پایین نیز پیامد بحران است. دستمزدهای واقعی ۲۷ درصد کمتر از سطح سال ۲۰۱۰ است.  برای تأمین مخارج زندگی، بسیاری در یونان شغل دومی دارزند، البته اغلب شغل پست تری را برعهده می گیرند.

آدونیس جورجیادیس، وزیر سابق کار، که قانون شش روزه هفته را ارائه کرده، می گوید: «به دلیل کمبود نیروی کار، برخی از کارفرمایان کارگران را مجبور می کنند اضافه کاری با حقوق «سیاه» کار کنند. با افزایش دستمزد اجباری، هدف آن این است که به کارگران انگیزه دهند تا به جای اضافه کاری «سیاه»، ششمین روز عادی هفته را کار کنند. دولت نیز با درآمدهای مالیاتی بالاتر و سهم تامین اجتماعی از این امر سود می برد.

منبع: اسکای ۲۱ ژوئن ۲۰۲۴

«Τεμπέληδες Έλληνες; Πλάκα μου κάνεις;» λένε οι Γερμανοί | in.gr

کد خبر 20180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =