۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۶

دیدگاه و موضع خانم باکویانی در باره فلسطین

وزیر پیشین امور خارجه یونان و رئیس کمیته دائمی وزارت دفاع و عضو دائمی کمیته امنیت و سیاست خارجی

خانم دورا باکویانی خواهر کریاکس میچوتاکیس، نخست‌وزیر کنونی یونان و از اعضای پیشین و با سابقه حزب راستگرای دموکراسی نوین که بیش از ۲۰ سال نماینده این حزب در پارلمان یونان و مدت ۸ سال نیز شهردار آتن بوده است.

Μπακογιάννη: Η Ελλάδα μπορεί να βοηθήσει σε διαπραγματεύσεις στη Μέση Ανατολή

خانم دورا باکویانی، وزیر پیشین امور خارجه و رئیس کمیته دائمی وزارت دفاع و عضو دائمی کمیته امنیت و سیاست خارجی وزارت امور خارجه یونان، در بیست و دومین همایش "اکونومیست" با عنوان همکاری‌های اقتصادی و میزگرد دولتی که روز دوشنبه ۱۰ تیرماه 1403در آتن برگزار شد، گفت: "یونان می‌تواند به عنوان یک کشور مورد اعتماد فلسطینی‌ها و اسرائیل، میانجی‌گری کرده و برای رسیدن به صلح پایدار اقدام و عمل کند."

خانم باکویانی در ادامه تصریح کرد که آمریکا در آستانه انتخابات عمومی قرار دارد و به همین دلیل آمریکا و اروپا دست کم تا شش ماه آینده با مشکلاتی روبه رو هستند. وی توضیح داد که این مشکلات به تصمیم‌های حیاتی و سختی مربوط می‌شود که این کشورها باید اتخاذ کنند، اما منتظر نتیجه انتخابات آمریکا هستند و به همین دلیل اکنون قادر به تصمیم‌گیری نیستند. به گزارش روزنامه یونانی زبان "نیوز بیست"، خانم باکویانی گفت: "در این مدت یونان می‌تواند با انجام تلاش‌هایی بر اساس اعتمادی که از دو طرف (فلسطینی‌ها و اسرائیل) نسبت به یونان دارند، در راستای رسیدن به صلح در منطقه اقدام نماید."

وی افزود: "یونان می‌تواند با ارائۀ پیشنهادهایی در سطح کشورهای اتحادیه اروپا ودرسطح بین‌المللی برای رسیدن به صلح و آرامش درمنطقه غرب آسیا که برای ما (یونان) بسیار مهم است، نقش مهمی ایفا کند." وی در ادامه تصریح کرد که در حال حاضر انتخابات عمومی در آمریکا در جریان است و اروپا نیز با توجه به این انتخابات در حالت ایستایی قرار دارد و خود کشورهای اروپایی نیز با مشکلات فراوانی از دوران گذشته مواجه هستند. به همین دلیل، نمی‌توانند آنچنان که شایسته است برای حل مسائل بین‌المللی و بویژه درگیری‌های غرب آسیا تصمیم‌های جدی اتخاذ کنند. وی تأکید کرد که در این شرایط زمانی، یونان می‌تواند در سطح اروپا و بین‌المللی برای رسیدن به صلح و آرامش نقش اساسی ایفا نماید.

خانم باکویانی افزود : روند اوضاع در غرب آسیا را به دقت زیر نظر دارد؛ زیرا یونان در نزدیکی این منطقه قرار دارد و روند اوضاع به سود ما نیست. بنابراین، یونان می‌تواند و باید به علت اینکه با فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها دارای رابطه خوبی است، در ایجاد صلح و ثبات نقش آفرین باشد. اما بسیاری از مسائل، به نتیجه انتخابات در آمریکا بستگی دارد و این امر باعث شده است که اتحادیه اروپا در این راستا پیشگام شود و فرصتی برای ایفای نقش بین‌المللی یونان برای حل و فصل اختلافات فراهم آید.

وی همچنین گفت: "اتحادیه اروپا اکنون، با توجه به مسائلی که گفتم، قادر به تصمیم‌گیری نیست و در انتظار نتیجه انتخابات آمریکا است. در این ارتباط می‌توان به ناتوانی اتحادیه اروپا برای انتقال ۸ هزار کودک فلسطینی و تأمین مواد غذایی و آموزشی اشاره کرد."

از سوی دیگر، نتانیاهو منتظر انتخابات در آمریکاست و به همین دلیل به ا جنگ تا آن زمان ادامه خواهد داد با این امید که دونالد ترامپ، پیروز انتخابات شود. در این صورت، کمک مالی و نظامی به اوکراین متوقف خواهد شد و روند اوضاع در غزه و اوکراین به شکل دیگری در خواهد آمد.

خانم باکویانی تأکید کرد: "مناظره تلویزیونی بایدن با ترامپ ناامید کننده بود و نشان می‌دهد که روند اوضاع به سوی دیگری در حرکت است. اما یونان و بویژه کریاکس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان، با همراهی دونالد توسک وهمکاری با حزب مردمی اروپا می‌توانند در ایجاد صلح و ثبات اثرگذار باشند و ضروری است که در این مورد اقدام‌های جدی انجام دهند."

ملاحظه:

خانم دورا باکویانی خواهر کریاکس میچوتاکیس، نخست‌وزیر کنونی یونان، از اعضای پیشین و با سابقه این حزب است. وی بیش از ۲۰ سال است که نماینده این حزب در پارلمان یونان  و مدت ۸ سال نیز شهردار آتن بوده است.خانم باکویانی برای مدت ۴ سال نیز وزیر امور خارجه یونان بوده و خود و خانواده‌اش به عنوان افراد قدرتمند حزب راستگرای دموکراسی نوین شناخته می‌شوند که از زمان ایجاد دموکراسی در این کشور از سال ۱۹۷۴ میلادی به صورت فعال به همراه پدرش، کنستانتینوس میچوتاکیس، در صحنه فعالیت‌های سیاسی حضور داشته است. وی به صورت خانوادگی در رقابت‌های سیاسی خود با دیگر احزاب سیاسی یونان، حامی سیاست‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و نظام سرمایه‌داری در کشور و در صحنه سیاست بین‌المللی بوده است.

بنیان‌گذار حزب راستگرای دموکراسی نوین، کنستانتینوس کارامانلیس، که اولین نخست‌وزیر یونان بعد از سقوط حکومت سرهنگ‌ها در کشور یونان در سال ۱۹۷۴ میلادی بود، کشور را به سوی همراهی با نظام سرمایه‌داری و پیوستن به جمع کشورهای همکاری اقتصادی اروپا سوق داد. این حزب اکنون هماهنگ با سیاست‌های آمریکا و نظام سرمایه‌داری است.

نگرانی خانم باکویانی از این است که اولاً یونان در نزدیکی منطقه خاورمیانه قرار دارد و دوم اینکه منافع مهم اقتصادی این کشور در صورت تشدید درگیری به شدت آسیب خواهند دید. به همین دلیل، وی در صدد اقدام فوری پیش از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ است؛ زیرا بر این باور است که در صورت انتخاب ترامپ، کمک‌های ناتو و اوکراین قطع  خواهد شد و حمایت زیاد ترامپ از اسرائیل باعث گسترش دامنه جنگ در غرب آسیا شده و در نتیجه، تأثیر زیادی بر امنیت و اقتصاد قبرس و یونان خواهد داشت. از این روی، خواستار اقدام‌های فوری با پیشنهادهای یونان و همکاری با حزب مشابه اروپایی حزب حاکم یونان است.

یونان و یونانیان قبرسی تبار نیز خود دارای مسئله‌ای تقریباً مشابه با فلسطین هستند، زیرا بر این باورند که نیروهای نظامی ترکیه از سال ۱۹۷۴ بخشی از قبرس را اشغال کرده‌اند. آن‌ها نگران هستند که ایده اشغالگری که در مورد سرزمین‌های اشغالی فلسطینی در جریان است، به مسئله قبرس سرایت کند و به عنوان ایده‌ای مورد قبول واقع گردد.ترکیه نیز مدعی شده بود که قبرس شمالی (ترک‌نشین) بیش از ۴۰ سال است که به صورت یک کشور وجود دارد و زمان آن رسیده است که این بخش از طرف سازمان‌های بین‌المللی به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته شود. این امر با انتقاد شدید دولت‌های قبرس (جنوبی و یونانی‌نشین) و یونان مواجه گردید.

منبع:https://www.newsbeast.gr/politiki/arthro/11102544/bakogianni-i-ellada-borei-na-voithisei-se-diapragmatefseis-sti-mesi-anatoli

بازبینی و ویرایش/ محمد سعید معزالدین

کد خبر 20248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =