گزارش حاضر تلخیصی از تحقیقات بازار کتاب گرجستان است که توسط انجمن ناشران و توزیع کنندگان کتاب گرجستان و خانه نویسندگان تهیه و تنظیم گردیده ، هدف اصلی تحقیقات، به دست آوردن اطلاعات آماری کامل برای سال‌های 2016-2020 در مورد تمامی مولفه‌های بازار کتاب و فعالیت‌های آنان می باشد

گزارش بررسی بازار کتاب در گرجستان

گزارش بررسی بازار کتاب در گرجستان

گزارش حاضر تلخیصی از تحقیقات بازار کتاب گرجستان است که توسط انجمن ناشران و توزیع کنندگان کتاب گرجستان و خانه نویسندگان تهیه و تنظیم گردیده ، هدف اصلی تحقیقات، به دست آوردن اطلاعات آماری کامل برای سال‌های 2016-2020 در مورد تمامی مولفه‌های بازار کتاب و فعالیت‌های آنان می باشدکه در چارچوب تحقیقات، گروه‌های هدف، انتشارات، توزیع‌کنندگان، فروشگاه‌های کتاب و کتاب الکترونیکی، کتابخانه‌ها و کتاب‌خوان‌ها تنظیم و به شرح ذیل ایفاد می شود. توضیح اینکه آمار منتشر شده تا سال 2021 است و پس از آن تحقیق جامعی صورت نگرفته و این تنها مستند موجود برای ارائه می باشد.

بر اساس داده های سال 2021 سرویس ملی آمار گرجستان، تقریباً 150 شرکت چاپ و نشر کتاب در گرجستان وجود دارد. از بین شرکت‌های مذکور حدود پنجاه شرکت انتخاب شدند که انتشار کتاب اصلی‌ترین فعالیت آن‌ها بوده و طی پنج سال اخیر فعالیت‌های خاصی را در این راستا انجام داده‌اند.

در مجموع، بیش از 5000 عنوان کتاب جدید توسط شرکت‌های شرکت‌کننده در تحقیقات طی سال‌های 2016-2020 منتشر شد که به طور متوسط ​​بیش از 1000 عنوان در سال است که شامل ادبیات با هر ژانر و دسته‌ای می‌شود. (یعنی در سال 2016 – 938، در سال 2017 – 1064، در سال 2018 – 1279، در سال 2019 – 1136، در سال 2020 – 860).

با توجه به تیراژ کتاب های منتشر شده توسط شرکت ها در طول 5 سال گذشته، می توان گفت که ادبیات در گرجستان با تیراژ متوسط ​​1000 نسخه چاپ می شود، البته  کتاب هایی با تیراژ 7500 و حتی 40 نسخه ای نیز در بازار کتاب موجوداست.

در بین شرکت های مورد مصاحبه، سابقه فروش حق نشر(حق تکثیر) در خارج از کشور در 9 شرکت انتشاراتی ثبت شده است که در مجموع 30 تا 40 حق نشر در طول سال به فروش می رسدو  در نتیجه کتاب های گرجی در بسیاری از کشورها منتشر می شود.

بر اساس داده‌های موسسات شرکت‌کننده در تحقیقات، مشخص شد که تقریباً 2 تا 3 میلیون نسخه در طول سال به فروش می‌رسد و درآمد دریافتی بین 17 تا 20 میلیون لاری است. فروش کتاب تا سال 2019 با روند صعودی همراه بود.

26-28 درصد درآمد ناشران توسط خواندنی ترین ادبیات به اصطلاح «ادبیات جریان اصلی» تامین می شود. پس از آن نثر مستند (۱۵-۱۹ درصد)، ادبیات علمی و حرفه ای (۱۵-۱۹ درصد)، کتاب های درسی مدرسه ای (۱۶-۱۸ درصد) و ادبیات کودکان (۱۱-۱۳ درصد) قرار دارند.

در نتیجه تحقیقات مشخص شد که «انتشارات پالیترا اِل» تقریباً در همه رده های کتاب (به جز کتاب مدرسه ای و کودک) از نظر درآمد پیشتاز است. انتشارت های «باکور سولاکائوری»، «ایْنتِلِکتی» و «آرتانوجی» نیز از بازیگران مهم بازار کتاب هستند که مزیت قابل توجهی دارند.

اگرچه هر سال بر تنوع و در دسترسی به کتاب ها افزوده می شود، اما بر اساس داده های ناشران، توزیع کنندگان و کتابفروشی های شرکت کننده در تحقیقات، مشخص شد که قیمت فروش کتاب نیز رو به افزایش است. خوانندگان این فرصت را دارند که به طور کاملاً رایگان از کتابخانه استفاده کنند یا از یک جایگزین نسبتاً کم هزینه (مثلاً دانلود کتاب الکترونیکی) استفاده کنند، اگرچه همانطور که مشخص شد، این دو گزینه با خرید کتاب های چاپی رقابت کمتری دارد.

در طول سال 2020، بیش از نیمی از شرکت های شرکت کننده در این تحقیقات درآمد خود را به طور کامل و یا بیشتر (75 درصد یا بیشتر از درآمد خود) از کتاب های منتشر شده به زبان گرجی و برای بخش دیگر، منبع اصلی درآمد (حداقل 58 درصد) ادبیاتی خارجی ترجمه شده است.

با توجه به سهم کتاب‌های ترجمه‌شده از زبان های خارجی، اکثر شرکت‌های حاضر در پژوهش (تقریباً 70درصد) در 5 سال گذشته حداقل یک کتاب از این دسته را منتشر کرده‌اند. در میان آنها، بیشتر از همه ادبیات داستانی و غیرداستانی، و نسبت کمتری به  کتب مدرسه ای و فرهنگ لغت اختصاص دارد.

زبان مبدأ ترجمه ها عمدتاً انگلیسی، روسی، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، ترکی و اسپانیایی است، اگرچه در برخی موارد ترجمه هایی از زبان های سوئدی، فنلاندی، نروژی، پرتغالی، یونانی، چینی، ژاپنی، لهستانی، اوکراینی، عربی، فارسی، لاتین، عبری، ارمنی و آذربایجانی نیز انجام می شود.

علاوه بر شرکت های انتشاراتی، توسعه بازار کتاب گرجستان توسط مراکز فرهنگی و آموزشی مانند دانشگاه های دولتی، موزه ها و غیره تسهیل می شود. در میان آنها، در چارچوب پژوهش، اطلاعاتی از دانشگاه دولتی ایوانه جاواخیشویلی تفلیس، مرکز ملی نسخ خطی به نام کورنلی ککلیدزه، موزه ادبیات و موزه ملی گرجستان دریافت شد. کتاب های منتشر شده توسط این سازمان ها شامل ادبیات داستانی و غیرداستانی است که برای مقاصد تجاری چاپ می شوند. قابل توجه است که در میان نشریات، ادبیات غیرداستانی (علمی-عامه پسند، زندگینامه/خاطرات، نقد، کتب مرجع، تقویم و غیره) به طور قابل توجهی غالب است. اکثر قریب به اتفاق کتاب های ذکر شده به زبان گرجی (تقریباً ۸۰ درصد) یا دو زبان گرجی و انگلیسی (۱۵ درصد) نوشته شده اند و در مقایسه با تیراژ کتاب های موجود در بازار، با تیراژ کمی منتشر می شوند.

علاوه بر ادبیات چاپی، خوانندگان می‌توانند از کتاب‌های الکترونیکی نیز استفاده کنند که هم در وب‌سایت خود مؤسسات انتشاراتی و هم در فروشگاه‌های آنلاین تخصصی (مانند www.saba.com.ge، www.lit.ge ، www. ibooks.ge) موجود است. در موارد نادر،  نسخه‌های الکترونیکی کتاب‌های گرجی را می توان در Apple و Amazon.com یافت. تعداد کتاب های الکترونیکی منتشر شده در سال های اخیر رو به افزایش بوده است، اما همچنان سهم کمی از درآمد ناشران (کمتر از 10 درصد) را تشکیل می‌دهند.

کتابخانه ملی پارلمان گرجستان به نام ایلیا چاوچاوادزه، اصلی ترین کتابخانه علمی کشور است که مهم ترین نشریات چاپی و سایر اسناد با ماهیت علمی و جهانی چه داخلی و چه خارجی را در خود جای داده است. هدف کتابخانه، انتقال گنجینه های فکری کشور و بین المللی از نسلی به نسل دیگر است. از سال 2018، مجموعه کتابخانه شامل بیش از 4،700،000 مورد، از جمله بیش از 3،780،000 کتاب به 99 زبان جهانی است.

جوایز و مسابقات ادبی

به عنوان بخشی از این پژوهش، مشخص شد که انتشارات پیشرو فعال در گرجستان تا چه اندازه اطلاعاتی در مورد مسابقات و جوایز ادبی محلی و میزان مشارکت در آنها دارند. مشخص شد که تقریباً همه پاسخ دهندگان از جایزه ادبی "سابا" اطلاع دارند. همچنینی مشخص شد که بیش از نیمی از انتشارات های شرکت کننده در این پژوهش در مورد جوایز ادبی مطلع هستند: «لیتِرا»، «لیتِرا برای مترجمان»، «جایزه ادبی تسیناندلی» و «مسابقه ادبی دانشگاه ایلیا». سطح آگاهی ناشران از سایر جشنواره ها نسبتاً کمتر است . در طول 5 سال گذشته بیش از نیمی از انتشارات های  مورد بررسی در جشنواره مذکور شرکت کرده اند. در میان جوایز و مسابقات ادبی، جایزه ادبی «سابا» از بیشترین استقبال برخوردار است.

جایزه ادبی "سابا" (SABA) در سال 2002میلادی. توسط بانک تی بی سی و نویسنده گرجی آقای راتی آماغلوبِلی تاسیس شد. هدف این رویداد ادبی ترویج  توسعه ادبیات گرجی، کشف چهره ها و مراکز ادبی جدید و همچنین ارزیابی فرآیندهای ادبی سال قبل، شناسایی بهترین کتاب ها و نویسندگان سال و تقدیر از آنان است. جایزه به نامزدهای ذیل اهدا می شود: بهترین رمان سال، مجموعه شعر، مجموعه نثر، نمایشنامه، اولین حضور ادبی، نقد ادبی، نثر مستند، بهترین ترجمه گرجی، جایزه «سابا» برای سهم ویژه در توسعه ادبیات. هیئت داوران مسابقه متشکل از 5 نفر است. ترکیب هیئت داوران هر سال تغییر و  به نویسندگان برگزیده همراه با جایزه ویژه، جایزه نقدی نیز از سوی بانک TBC اهدا می شود.

در 5 سال گذشته، حدود 130 موسسه انتشاراتی، کارآفرینان شخصی و نویسندگان در رویداد مذکور شرکت کرده اند. می توان گفت در میان نامزدهای جایزه «سابا»، رقابت بیشتری برای نامزدی بهترین ترجمه سال است. در سال‌های 2016-2020، انتشارات هایی که بیشترین مشارکت را در نامزدهای مختلف «سابا» داشتند، عبارتند از: «اینتلکتی»، «انتشارات باکور سولاکائوری»، saba.com.ge، «پالیترا اِل» و «آرتانوجی».

جایزه ادبی "لیتِرا" (LITERA) توسط وزارت آموزش و علوم گرجستان و خانه نویسندگان گرجستان در سال 2015  با هدف تشویق و فعال سازی فرایندهای ادبی تاسیس شده است و از آن زمان تاکنون به نامزدی های ذیل جوایز اهدا می شود: بهترین مجموعه نثر سال؛ بهترین رمان سال؛ بهترین مجموعه شعر سال؛ بهترین نثر مستند سال؛ بهترین طرح جلد کتاب سال؛ بهترین نخستین هنرنمایی سال.

جایزه ادبی «لیتِرا برای مترجمان» در سال 2020 تأسیس شد. هدف اصلی آن ارزیابی و قدردانی  کار مترجمان، ایجاد انگیزه و تحریک مترجمان و همچنین ادغام و نزدیک کردن فرآیندهای ادبی گرجی و خارجی است. این جایزه در چهار حوزه: بهترین مترجم جوان، بهترین ترجمه علوم انسانی، ادبیات علمی و عامه پسند (فلسفه، روانشناسی، جامعه شناسی)، بهترین ترجمه نثر (رمان، مجموعه داستان کوتاه) و جایزه برای نقش ویژه درکار ترجمه، اهدا می شود.

توزیع کنندگان

انتشارات ها عمدتاً از دو روش برای فروش کتاب استفاده می کنند: آنها مستقیماً با کتابفروشی ها همکاری می کنند و یا از خدمات شرکت های توزیع کنند استفاده می کنند. از این میان، همکاری با کتابفروشی ها توسط حدود یک سوم پاسخ دهندگان ترجیح داده شده است و سهم کسانی که فقط از خدمات توزیع کنندگان استفاده می کنند از 10 درصد فراتر نمی رود. در سال های اخیر، روند استفاده از شبکه توزیع شخصی کمی افزایش یافته است.

بسیاری از کانال ها توسط شرکت های توزیع کننده برای فروش کتاب استفاده می شود. از جمله: کتابفروشی ها، عمده فروشان، فروش آنلاین، فروشگاه های غیر تخصصی (مانند سوپرمارکت ها، داروخانه ها و غیره)، نمایشگاه ها،جشنواره ها و غیره. طی سال‌های اخیر، این روند تغییری نکرده است و جایگاه کلیدی در میان آنها همچنان در اختیار کتابفروشی‌ها است که بیشترین سهم از فروش کتاب را به خود اختصاص داده است. قابل توجه است که شرکت های توزیع کننده شرکت کننده در این پژوهش از کانال های آنلاین برای فروش کتاب نیز استفاده می کنند. شرکت در جشنواره ها و نمایشگاه هایی که درآمد حاصل از آن در برخی موارد به 20 درصد درآمد سالانه می رسد مهم است. توزیع کنندگان نسبتاً به ندرت به مراکز فروش کتاب غیرتخصصی و عمده فروشان مراجعه می کنند.

میانگین تعداد عناوین کتاب های فروخته شده توسط آنها در سال های اخیر نشان می دهد که تأکید اصلی بر ادبیات گرجی و ترجمه از زبان های خارجی به زبان گرجی است. قابل توجه است که در سال های اخیر علاقمندی به کتاب های ترجمه شده از زبان های خارجی کم و بیش رو به رشد بوده است، در حالی که میزان توزیع کتاب های نوشته شده به زبان گرجی رو به کاهش است.

کتابفروشی ها

طبق آمار سرویس ملی آمار گرجستان برای سال 2021، 140 شرکت فعال و 9  کتابفرشی کتاب های دست دوم ، متخصص در تجارت خرده فروشی کتاب در کشور ثبت شده است.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط فروشگاه ها، تعداد کتاب های فروخته شده طی 2 سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. روند نزولی هم در تعداد عناوین کتاب فروخته شده (کاهش 17 درصد) و هم در نسخه های فروخته شده آنها (کاهش 40 درصد) مشاهده می شود.

منبع اصلی درآمد، کتاب های کودک (33-29 درصد)، پرخواننده ترین کتاب ها (25-33 درصد) و ادبیات غیرداستانی (14-16 درصد) است؛ کم فروش ترین کتاب های مذهبی (۲-۳ درصد) است.

بر اساس داده‌های مؤسسات انتشاراتی، توزیع‌کنندگان و کتابفروشی‌های شرکت‌کننده در پژوهش، مشخص شد که خوانندگان برای خرید یک کتاب به‌طور میانگین چه مبلغی باید پرداخت کنند: در سال های اخیر قیمت کتاب در بازار افزایش یافته است؛ به طور خاص، در سال‌های 2016-2020، 28 درصد افزایش یافته و از 14 به 18 لاری رسیده است.

در سال های اخیر قیمت کتاب های هر محتوایی که توسط ناشران چاپ می شود افزایش یافته است. از این میان، قیمت کتاب‌های غیرداستانی، ادبیات مستند (+54%)، کتاب‌های مرتبط با هنر (+31%) و کتابهای کودکان (+30%) افزایش یافته است؛ قیمت نسبتاً ثابتی برای کتاب‌های مدرسه ای (+12%) ثبت شده است. همچنین قابل توجه است که در مقایسه با کتاب های گرجی، قیمت کتاب های ترجمه شده بیشتر افزایش یافته است (+15% در مقابل +31%).

نمایشگاه های کتاب

بر اساس نتایج این پژوهش مشخص شد که نمایشگاه‌های کتاب یک رویداد کاملاً مهم برای مؤسسات انتشاراتی است. اکثر مؤسسات انتشاراتی مورد بررسی (بیش از 80 درصد) در حداقل یک نمایشگاه محلی در 5 سال گذشته شرکت کرده اند. به صورت استثناء سال 2020 است که در آن تعداد شرکت کنندگان، به دلیل محدودیت ها و تغییر قالب رویدادها در شرایط همه گیر، نسبت به سال قبل 17 درصد کاهش یافته بود. پرمخاطب ترین و بزرگ ترین نمایشگاه کتاب در کشور جشنواره بین المللی کتاب تفلیس است که با تعداد بازدیدکنندگان و مؤسسات انتشاراتی متمایز است.

در مورد نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب، فعالیت‌های انتشاراتی نیز وجود دارد، هرچند نسبتاً کمتر. در طول 5 سال گذشته، بیش از نیمی از مؤسسات انتشاراتی مورد بررسی حداقل در یکی از این رویدادها حضور داشتند. ناشران گرجی اغلب در نمایشگاه های کتاب در فرانکفورت، لندن، شارجه، لایپزیک، بولونیا و استانبول شرکت می کنند.

جشنواره بین المللی کتاب تفلیس

همانطور که اشاره شد، پرمخاطب ترین و بزرگ ترین نمایشگاه کتاب در گرجستان «جشنواره بین المللی کتاب تفلیس» است. جشنواره بین المللی کتاب تفلیس از سال 1997 هر ساله توسط انجمن ناشران و توزیع کنندگان کتاب گرجستان برگزار می شود. این جشنواره از سال 2017 با حمایت مرکز ملی کتاب گرجستان و از سال 2019 - خانه نویسندگان برگزار می شود. این جشنواره یکی از بزرگترین جشنواره های کتاب در منطقه قفقاز است که هزاران طرفدار و بازدید کننده از سراسر کشور دارد. لازم به ذکر است که تعداد بازدیدکنندگان جشنواره در سال های اخیر به 70 هزار نفر رسیده است.

هدف اصلی این جشنواره رواج کتابخوانی در گرجستان و ترویج توسعه بخش نشر است. سفارت‌های کشورهای مختلف، موزه‌های دولتی، مؤسسات، سازمان‌ها و بنیادهای بین‌المللی به همراه مؤسسات انتشاراتی داخلی و خارجی و سازمان‌های توزیع کتاب در جشنواره بین‌المللی کتاب تفلیس حضور دارند.

سال هاست که نویسندگان کشورهای مختلف به عنوان مهمان افتخاری در این جشنواره حضور دارند. بخش اصلی جشنواره بین‌المللی کتاب تفلیس، فروش و نمایش کتاب است که در چارچوب آن، مؤسسات انتشاراتی و سازمان‌های توزیع کننده، کتاب‌ها، مواد کمکی و لوازم جانبی کتاب را با تخفیف ویژه به مهمانان عرضه می‌کنند. علاوه بر این، جشنواره بین المللی تفلیس مجموعه ای از رویدادهای مرتبط با کتاب، ادبیات و فعالیت های انتشاراتی را در بر می گیرد. این جشنواره به صورت خصوصی و حمایت بخش های تجاری و خارجی برگزار می شود.

جشنواره کتاب سال نو تفلیس

به ابتکار انجمن ناشران و توزیع کنندگان کتاب گرجستان، برگزاری جشنواره کتاب سال نو تفلیس در پایان ماه دسامبر در گرجستان به یک سنت تبدیل شده است. لزوم برگزاری جشنواره سال نو کتاب تفلیس با توجه به علاقه بالای مردم مشخص شد. تعداد بازدیدکنندگان از جشنواره بین المللی کتاب تفلیس در سال های اخیر به خوبی نشان داد که برگزاری جشنواره دیگری در طول سال ضروری است. شعار جشنواره کتب سال نو تفلیس «سال نو با کتاب‌های نو» است. هدف این جشنواره ترویج کتابخوانی و فرآیندهای ادبی در گرجستان، افزایش دسترسی به سواد و آموزش است.

نتایج نظرسنجی خوانندگان

  • نظرسنجی خوانندگان کتاب در پایتخت گرجستان، تفلیس، و چندین شهر بزرگ منطقه ای - کوتایسی، باتومی، زوگدیدی، تلاوی و گوری انجام شد.
  • بر اساس نتایج این نظرسنجی، جمعیت بالای 16 سال به دو بخش مساوی تقسیم می‌شوند: 50 درصد کسانی که بسامد مشخص کتاب می خواند و 50 درصد کسانی که در سال 2020 حتی یک کتاب را به طور کامل نخوانده‌ است.
  • در مجموع 1000 نفر (500 نفر در پایتخت و 500 نفر در مناطق) که حداقل 1 کتاب را در طول سال 2020 خوانده بودند، مصاحبه شدند .
  • نرخ کتابخوانان در تفلیس (51.8٪) کمی بیشتر از نرخ کتابخوانان ساکنان منطقه (45.4٪) است.
  • در میان شهرهای منطقه ای مورد بررسی، گوری (۵۶.۱ درصد) و تلاوی (۵۴.۵ درصد) از نظر تعداد خواننده برتری دارند و باتومی (۴۵.۲ درصد) و کوتایسی (۳۹.۴ درصد) کمترین تعداد خواننده را دارند.
  • از نظر کتابخوانی، این پژوهش تفاوت های سنی و جنسیتی را نیز آشکار کرد. به ویژه، در مقایسه با مردان، زنان دارای مزیت قابل توجهی هستند (زنان - 59.3٪، مردان - 38.4٪) و جوان علاقمندی بیشتری به خواندن کتاب دارند. با افزایش سن، این عادت از 65.3 درصد به 38.3 درصد کاهش می یابد.
  • بیش از نیمی از خوانندگان حداقل یک بار در هفته وقت خود را به ادبیان داستانی یا غیرداستانی اختصاص می دهند، که 19 درصد از آنها، به طور فشرده، روزانه مطالعه می کنند.

کرونا و بازار کتاب

  • نیمی از خوانندگان (52 درصد) با همان روند قبلی به خواندن ادامه می دهند، 33 درصد مطالعه کتاب را افزایش و 15 درصد آن را کاهش داده اند. می توان گفت، که اپیدمی کوید بر ادبیات خوانده شده توسط خوانندگان تأثیری نگذاشته است.
  • همه گیری تأثیر منفی بر خرید و فروش کتاب داشته است. تقریباً نیمی از خریداران (48 درصد) در این مدت نسبت به قبل کتاب کمتری خریدند، 41 درصد تحت تأثیر واقیت های جاری قرار نگرفتند و 11 درصد تعداد کتاب های خریداری شده را افزایش دادند. همه گیری عملاً هیچ تأثیری بر کانال های خرید کتاب نداشته است.
  • بیماری کرونا تأثیر منفی قابل توجهی بر ناشران، کتابفروشی ها و توزیع کنندگان شرکت کننده در این پژوهش داشته است.
  • کاهش قابل توجه تعداد کتاب های جدید در سال 2020 را می توان به بیماری همه گیری نسبت داد. تعداد کتاب های جدید منتشر شده در این زمان در مقایسه با سال 2019 تقریباً 25 درصد کاهش یافته است.
  • در سال 2020، میزان فروش کتاب به میزان قابل توجهی کاهش یافت اما درآمد از فروش تنها 5 درصد کاهش یافت که باید با افزایش قیمت کتاب نسبت به سال های گذشته توضیح داد. مجموع درآمد سالانه حاصل از فروش کتاب توسط شرکت های توزیع کننده قبل از همه گیری به طور پیوسته حدود 14 میلیون  بوده است. در پیرو وقایع جاری در سال 2020، تقریباً ۱۵-۱۸ درصد کاهش یافت و به ۱۲ میلیون رسید.
  • این همه هم به دلیل مشکلات درون شرکت (آمادگی ناکامل برای تغییر به خدمات از راه دور، کمبود بودجه برای اجرای تغییرات، صلاحیت ناکافی برای شرایط کاری جدید و غیره) و همچنین به دلیل عوامل خارجی (تأخیر در دریافت اطلاعات، کاهش فروش) ایجاد شده است. می توان گفت که همه گیری تأثیر مثبتی بر بازار کتاب داشته است، زیرا باعث تسریع تعدادی از فرآیندهای مهم در شرکت ها شد که بدون آنها توسعه این صنعت در دنیای مدرن غیرقابل تصور است (معرفی خدمات آنلاین، بهبود وب صفحات، بهبود کیفیت خدمات و غیره).

در گرجستان چه می خوانند

این پژوهش همراه با موضوعات مهم دیگر، بر ذائقه خوانندگان گرجی - آنچه که در کشور می خوانند  معطوف شده است.

به منظور تعیین ذائقه خوانندگان گرجی، در مجموع با 1000 نفر که حداقل یک کتاب در سال 2020 خوانده بودند، مصاحبه شد. همانطور که مشخص شد، اکثر آنها هنگام انتخاب ادبیات بر توصیه های بستگان و دوستان، توضیح‌نویسی ها و اطلاع و تصور قبلی در مورد نویسنده، تمرکز می کنند.

بر اساس نتایج تحقیقات، 97 درصد از خوانندگان حداقل یک کتاب داستانی در سال 2020 خوانده اند. این مهم توسط 86.5 درصد از پاسخ دهندگان ترجیح داده شده است.  در سال 2020  ادبیات غیرداستانی 34 درصد از خوانندگان  مطالعه کردند.

از ادبیات داستانی، خوانندگان گرجی آثار مدرن و کلاسیک را با بسامد یکسان مطالعه می کنند و خواندن اصلی برای 57 درصد از خوانندگان است. در مورد سایر گونه های ادبی پرطرفدار، درصد سهم در میان گونه‌های ادبی به شرح زیر توزیع شد: داستان کارآگاهی و داستان ترسناک  ۱۱ درصد، ادبیات کودکان  ۶ درصد، شعر  ۳ درصد،  رمان طنز و گرافیک  ۳ درصد، علمی تخیلی، فانتزی و  آرمان‌شهری ۲ درصد، ادبیات نوجوان  ۲ درصد و درام نویسی  ۱ درصد.

درصد خوانندگان در مقوله های ادبیات غیرداستانی به شرح زیر توزیع شده است: متون با موضوع تاریخ، سیاست و فرهنگ  4 درصد، کتاب های حرفه ای وآموزشی2 درصد، علمی وعامه پسند 2 درصد، زندگی نامه ها، خاطرات و نامه ها  1 درصد، کتب در مورد هنر و آلبوم ها  1 درصد، کتب مذهبی 1 درصد، کتاب های آشپزی  1 درصد، کتب برای خودسازی  0.3 درصد، دانشنامه ها ، لغت نامه ها و راهنماها  0.2 درصد، مقالات و نقد  0.1 درصد، دیگر موضوعات  0.2 درصد.

این پژوهش همچنین نشان داد که ژانر رمان در گرجستان محبوبیت خاصی دارد، که طبق داده‌های سال ۲۰۲۰، از هر ۱۰ خواننده، ۸ نفر رمان را می‌خوانند.

قابل توجه است که در طول سال 2020، تعداد مساوی از خوانندگان در گرجستان کتاب های گرجی و ترجمه شده را خوانده اند. تعداد خوانندگان ادبیات خارجی به زبان خارجی یک چهارم شرکت کنندگان در پژوهش، یعنی 25 درصد است.

در نتیجه پژوهش همچنین پنج کتاب و نویسنده برتری که خوانندگان در سال 2020 خواندند را مشخص شد: رمان نویسنده گرجی چابوآ امیرِجیبی «داتا توتاشْخیا»، اثر تِمور بابْلوانی «خورشید، ماه و مزرعه نان»، رمان فیودور داستایفسکی «ابله»، اثر نویسنده گرجی بانو ایا کارگارِتِلی«بیابان دیگر»  و رمان نویسنده ترکی و انگلیسی الیف شافاک «چهل قانون عشق».

پنج نویسنده پرخواننده به شرح ذیل می باشد: رتبه اول - فیودور داستایفسکی، رده دوم - نودار دومْبادزه، رده سوم - اریش ماریا رمارک، رده چهارم - کنستانین گامساخوردیا و رتبه پنجم چابوآ امیرِجیبی.

منبع:

https://writershouse.ge/uploads/PRINT_GEO_Book-Market-Study-2.pdf?fbclid=IwAR0_l5bRsGF9dX7nsLF03zmLSHPKlfv3Dv857o-AWKUarwAs-c3WEHv2sok

کد خبر 20435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =