۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱

به نقل از گزارش مؤسسه ENA، به رغم پایان دوران بحران مالی یونان، پدیده فرار مغزها به‌خصوص در گروه سنی ۲۵-۴۴ سال همچنان ادامه دارد.

پدیده فرار مغزها در یونان

طبق این گزارش، در بحران مالی یونان بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸، مجموعاً ۷۹۶,۱۹۱ نفر از جمعیت فعال اقتصادی کشور به خارج مهاجرت کردند. از این تعداد، ۱۶۰,۹۴۳ نفر از گروه سنی ۱۵-۲۴، ۴۷۲,۶۵۷ نفر از گروه سنی ۲۵-۴۴ و ۱۶۰,۹۴۳ نفر از گروه سنی ۴۵-۶۴ بودند.

۶۰ درصد از کسانی که در سال‌های بحران کشور را ترک کردند، از گروه سنی ۲۵-۴۴ سال بودند. طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، روند مهاجرت یونانی‌ها به خارج ادامه یافت اما میزان آن نسبت به دوران بحران مالی کمتر بود. در این دوره چهار ساله، مجموعاً ۲۸۳,۸۰۱ نفر به خارج مهاجرت کردند که ۵۸ درصد آن‌ها (۱۶۱,۰۲۳ نفر) از گروه سنی ۲۵-۴۴ سال بودند. مجموعاً طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲، تعداد ۱,۰۷۹,۹۹۲ نفر از جمعیت فعال اقتصادی کشور به خارج مهاجرت کردند که ۲۳۴,۰۵۸ نفر از گروه سنی ۱۵-۲۴، ۶۳۳,۰۶۸ نفر از گروه سنی ۲۵-۴۴ و ۲۱۲,۲۵۴ نفر از گروه سنی ۴۵-۶۴ بودند.

ملاحظه:
۱. مهاجرت که نیاز به شجاعت و قدرت دارد، ترکیبی از ناامیدی و خطر است. هر دو به‌عنوان "دستورالعمل‌هایی برای موفقیت" در نظر گرفته می‌شوند. اما اقامت در کشوری با بحران عمیق و طولانی‌مدت مانند یونان و در جامعه‌ای که برای بقا تلاش می‌کند، نیز چالشی واقعی است. به‌عنوان مثال، در دهه ۱۹۹۰ در صربستان، زمانی که کشور در بحران عمیق، تحریم و درگیر جنگ‌های پیاپی بود، حدود ۲۵۰,۰۰۰ تا ۳۰۰,۰۰۰ دانشمند، هنرمند، ورزشکار و صنعتگر، که اکثر آن‌ها جوان بودند، وطن خود را ترک کردند. بسیاری از آن‌ها حتی به‌طور غیرقانونی و بدون ویزا کشور را ترک کردند و راه‌های مختلفی برای ماندن و کار در کشورهایی که به آن‌ها مهاجرت کرده بودند، پیدا کردند. این کشورها اغلب با صرب‌ها دشمنی داشتند. آن‌ها به‌سرعت با محیط خارجی خو گرفتند، مشاغل خوبی پیدا کردند و از دور نظاره‌گر درام صربی بودند. هر از چند گاهی برای خانواده‌شان پول می‌فرستادند.

۲. در آن زمان این جوک در صربستان رایج بود که «یک صرب باهوش چگونه با یک صرب احمق ارتباط برقرار می‌کند؟» این جوک کلیشه‌ای مشابه را بیان می‌کرد که برخی در یونان امروزی می‌گویند «بهترین‌ها در خارج از کشور کار می‌کنند.» این جمله به‌طور اشتباه بیان می‌شود و حتی ممکن است نژادپرستانه و نخبه‌گرایانه تلقی شود. در صربستان، حقوق "پزشکان ۳۰۰ یورویی" در بیمارستان‌ها باقی ماند، در حالی که بسیاری از آن‌ها دانشمندانی باهوش، صادق، متواضع و مددکاران اجتماعی واقعی بودند که کمک می‌کردند افراد آزمایش‌شده را در حالت ایستاده نگه دارند. مردم عادی، پس از شستشوی مغزی، تنها کسانی را به‌عنوان الگوی موفقیت می‌شناختند که با غارت ثروت عمومی صربستان، فرصت‌طلبانه ثروتمند شده و «تاجر» شده بودند یا در خارج از کشور شغلی موفق داشتند و درآمد بیشتری کسب کرده بودند.

۳. در یونان، بسیاری از کسانی که کشور را ترک می‌کنند، به‌عنوان شهروند تلاش نکرده‌اند تا یونان را تغییر دهند. همان‌طور که کسانی که باقی مانده‌اند نیز این کار را نکرده‌اند، علیرغم نیاز فزاینده. کسانی که به هر دلیلی این دوره بحرانی را برای مهاجرت به خارج از کشور انتخاب کردند، نباید به‌هیچ‌وجه متهم به «دزدی» و «فرار» شوند. آن‌ها ممکن است انتخاب درستی داشته باشند، به‌ویژه اگر در یونان دیگر انتخابی نداشته باشند. اما این که خود را «بهتر» یا «باهوش‌تر» بدانند، تنها به این دلیل که از بحران یونان اجتناب کرده‌اند و هر شغلی را در خارج از کشور دنبال کرده‌اند، نادرست است.

۴. پس از وقوع بحران مالی در یونان، پدیده فرار مغزها شدت گرفت و توجه افکار عمومی یونان را به خود جلب کرد. روایت ناشی از فرار مغزها تغییر کرده است. مجموعه‌ای از کمک‌های مالی عمده از سوی بنیاد استاوروس نیارخوس (SNF) با هدف معکوس کردن فرار مغزها و تبدیل آن به جریانی دوطرفه از یونان به خارج از کشور و بالعکس انجام شده است. برنامه کمک‌هزینه تحصیلی یونانیان خارج از کشور موسسه آموزش بین‌المللی به دانشمندان از رشته‌های مختلف این فرصت را می‌دهد که به یونان سفر کرده و با همکاران خود در دانشگاه‌های سراسر کشور همکاری کنند.

۵. برای قرن‌ها، یونانیان خارج از کشور شبکه‌های همکاری رسمی و غیررسمی و همچنین تبادل دانش را حفظ کرده‌اند. از طریق برنامه راه‌اندازی مجدد زبان یونانی، یونانیان با استعداد که دوره کارآموزی خود را در سایر کشورها انجام می‌دهند، در ایجاد ابزارهای نوآورانه یادگیری زبان مشارکت می‌کنند. این سیاست‌ها، زبان یونانی را در دسترس همگان قرار می‌دهند. تعداد افرادی که در سراسر جهان یونانی صحبت می‌کنند بسیار محدود است. برای زنده نگه‌داشتن زبان و یادگیری آن، گروهی از متخصصان فناوری اطلاعات در حال آزمایش راه‌حلی هستند که با این سؤال آشنای دنیای فناوری اطلاعات شروع می‌شود. راه‌اندازی مجدد زبان یونانی ابزارهای دیجیتالی پیشرفته و روش‌های آموزشی را در یک پلتفرم جدید برای یادگیری زبان یونانی ترکیب می‌کند که عمدتاً برای کسانی که خارج از یونان هستند هدف‌گذاری شده است. این برنامه از طریق مرکز رسانه‌ای بنیاد استاوروس نیارخوس (SNF) توسعه می‌یابد. در ۹ فوریه ۲۰۲۰، روز جهانی زبان یونانی، برنامه‌های کاربردی ذکرشده در دسترس خواهند بود.

منبع: نافت امپوریکی ۱۶ جولای ۲۰۲۴

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/۱۷۱۶۵۸۰/ena-brain-drain-noymero-mamoyth-i-fygi-sto-exoteriko/

کد خبر 20555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =