علیرغم تلاش‌های اعضای هیئت رئیسه برای برکناری رئیس دانشگاه، شورای عالی قضایی دولت درخواست آن‌ها را رد کرد و این موضوع به بحران و مخالفت‌های گسترده در دانشگاه منجر شده است.

تنش در دانشگاه آتیکای غربی؛ درخواست خلع رئیس دانشگاه با مخالفت شورای قضایی مواجه شد

به گزارش رسانه یونانی زبان "افسین" به قلم پانوس کوزموس، بحران پیرامون ریاست دانشگاه آتیکای غربی و تلاش برای خلع پانایوتیس کلادیس، رئیس این دانشگاه، همچنان ادامه دارد. شورای هیئت رئیسه این دانشگاه تصمیم به برکناری رئیس دانشگاه گرفت و این مسئله را به شورای عالی قضایی دولت ارجاع داد. اما پس از بررسی‌های صورت گرفته، شورای قضایی دولت این درخواست را رد و آن را خلاف قانون اعلام کرد.

از مجموع ۱۱ عضو هیئت رئیسه، شش نفر به برکناری رئیس دانشگاه رای دادند و درخواست خود را به شورای عالی قضایی ارائه کردند، اما این درخواست با مخالفت شورا روبرو شد. اعضای مخالف اعلام کرده‌اند که با ادامه ریاست فعلی، دانشگاه عملاً فاقد مدیریت مؤثر است و رئیس دانشگاه به سوءاستفاده از موقعیت خود متهم شده است.

مخالفان ادامه کار رئیس دانشگاه در پاسخ به تصمیم شورای قانونی دولت اظهار داشتند که طبق قانون ۱۴.۳ وی ۴۹۵۷/۲۰۲۲، تنها در صورت رأی مثبت ۸ نفر از اعضای هیئت رئیسه، رئیس دانشگاه می‌تواند برکنار شود که در حال حاضر این اکثریت وجود ندارد. این مسئله باعث بروز واکنش‌های تند در میان برخی از اعضای هیئت رئیسه دانشگاه شده است که اتهامات مالی را به رئیس دانشگاه وارد کرده و خواستار استعفای او شده‌اند.

این در حالی است که هم‌زمان با اعلام این تصمیم، رئیس پیشین دانشگاه پنتون از سمت خود استعفا داده که خود یکی از اعضای هیئت رئیسه بوده است. در گذشته نیز دخالت‌های مختلف در امور هیئت رئیسه دانشگاه‌ها باعث نارضایتی و خشم اعضای این شوراها شده است.

چند سال پیش، دولت یونان تلاش کرد تا قانونی را به تصویب برساند که حضور اساتید خارجی به عنوان رئیس دانشگاه‌ها یا عضو هیئت رئیسه موسسات آموزش عالی کشور را ممکن می‌ساخت، اما این تلاش با مخالفت شدید اساتید و دانشجویان یونانی مواجه شد و به تصویب نرسید.

ملاحظه:

در یونان، رئیس دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی معمولاً با رأی اساتید و نمایندگان دانشجویان انتخاب می‌شوند. این انتخاب بر اساس سوابق علمی، تعداد مقالات و کتاب‌های منتشر شده، و شناسایی فرد در محافل علمی داخلی و خارجی صورت می‌گیرد. رأی نمایندگان دانشجویان بیشتر جنبه سمبلیک دارد، اما بی‌تأثیر نیز نیست. ریاست دانشگاه‌ها معمولاً برای مدت ۴ سال انتخاب می‌شود و امکان تمدید برای یک دوره دیگر وجود دارد.

دانشگاه‌ها و مراکز علمی یونان به صورت دموکراتیک و با هدایت رئیس دانشگاه و اعضای هیئت رئیسه اداره می‌شوند و دانشجویان نیز نمایندگان خود را از طریق انتخابات عمومی معرفی می‌کنند. این انتخابات معمولاً در ماه آوریل هر سال برگزار می‌شود و دانشجویان وابسته به احزاب سیاسی مختلف در آن شرکت می‌کنند. وزارت آموزش و امور مذاهب یونان نیز نقش هماهنگ‌کننده امور دانشگاهی کشور را ایفا می‌کند.

منبع: 

https://www.efsyn.gr/ellada/ekpaideysi/443021_neo-epeisodio-stin-ypothesi-kathairesis-toy-prytani

کد خبر 20647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =