انتشار  کتاب «تئاتر دوران شاه ایراکلی دوم» در گرجستان

با حمایت وزارت فرهنگ و ورزش گرجستان، کتاب «تئاتر دوران شاه ایراکلی دوم» منتشر شد.

در مراسم رونمای کتاب که به میزبانی وزارت فرهنگ برگزار شد، وزیر فرهنگ و ورزش ته‏آ تسولوکیانی، وزیر آموزش، فرهنگ و ورزش آجارا مایا خاجیشویلی، رئیس دانشگاه تئاتر و سینما، گیورگی شالوتاشویلی، مدیران هنری تئاترهای تفلیس و منطقه، بازیگران و سایر نمایندگان عرصه تئاتر حضور داشتند.

نویسنده کتاب لاشا چخارتیشویلی، کارشناس تئاترشناس، هنرشناس، دانشیار دانشگاه دولتی تئاتر و سینمای شوتا روستاولی گرجستان است. او بیش از دو سال بر روی اثر مذکور کار کرد و در این مدت مطالب و اسناد تاریخی زیادی را که قبلاً برای عموم ناشناخته بود جمع آوری کرد که در آرشیو و موزه های گرجستان و روسیه نگهداری می شد. اسنادی جمع و مطالعه شده ثابت می کنند که تئاتر حرفه ای در گرجستان نه در قرن نوزدهم، بلکه در نیمه دوم قرن هجدهم شکل گرفت.

در چارچوب رونمای کتاب، نمایشگاهی از تصاویر (۲۷ نقاشی) برگزار شد که به طور انحصاری برای این پروژه توسط هنرمند مشهور گرجستانی ماموکا تسِتسخلادزه خلق شده است. ویراستاران کتاب گیورگی کالاندیا مورخ و ماریکا ماماتساشویلی تئاترشناس هستند.

این کتاب به تشریح پیش نیازهای سیاسی-اجتماعی می پردازد که در شکل گیری دراماتورژی حرفه ای و سپس تئاتر نقش داشته است که همان زمان فضای رقابتی ایجاد و تئاتر درباری سلطنتی گیورگی اولیشویلی و تئاتر بداهه پردازی سکولار و عامیانه گابریل  ماژور، معروف به «تئاترماچابِلی» شروع به کار کرد. این کتاب بر اساس منابع تاریخی، از فداکاری قهرمانانه بازیگران گرجی در جنگ کرتسانیس ی نیزمی گوید.

این پروژه برنده مسابقه "پروژه های آزاد" وزارت فرهنگ و ورزش گرجستان است. کتاب مذکور  دو زبانه (گرجی-انگلیسی) است که توسط «مرکز تحقیقات تئاتر مدرن گرجستان» و انتشارات «سزانی» چاپ شده است.

منبع: https://www.facebook.com/photo/?fbid=۸۳۱۵۸۵۴۹۲۴۹۰۸۰۸&set=pcb.۸۳۱۵۸۹۷۴۲۴۹۰۳۸۳

کد خبر 21180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =