۱۴ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۰:۵۵
 "بوم، بوم، تل‌آویو"

این آهنگ به واکنش موشکی ایران در برابر اقدامات اسرائیل، به‌ویژه در پرتو خشونت‌های رو به افزایش علیه فلسطینیان می‌پردازد. تنها در عرض ۲۴ ساعت از انتشار، بوم، بوم، تل‌آویو به اندازه بیش از ۵۷۷ میلیون بازدید در پلتفرم‌هایی چون تیک‌تاک، اینستاگرام و ایکس (توئیتر سابق) کسب کرد. کاربران زیادی این آهنگ را با ویدیوهایی از حملات موشکی ایران همراه کردند و مونتاژهای وایرالی ساختند که این اقدام نظامی را به عنوان نوعی عدالت شعری در پاسخ به دهه‌ها ظلم توصیف‌شده‌ی اسرائیل به فلسطین به تصویر کشیدند.

با انتشار گسترده تصاویر حملات موشکی ایران در شبکه‌های اجتماعی، یک ترانه به عنوان موسیقی‌متن این رخداد برجسته شده است: "بوم، بوم، تل‌آویو". این قطعه که در ۲۰ ژوئن ۲۰۲۵ منتشر شد، نه تنها به دلیل ضرباهنگ تهاجمی‌اش بلکه به‌واسطه پیام سیاسی‌اش به شهرت جهانی رسید و به پدیده‌ای وایرال تبدیل شد.

این آهنگ به واکنش موشکی ایران در برابر اقدامات اسرائیل، به‌ویژه در پرتو خشونت‌های رو به افزایش علیه فلسطینیان می‌پردازد. تنها در عرض ۲۴ ساعت از انتشار، بوم، بوم، تل‌آویو به اندازه بیش از ۵۷۷ میلیون بازدید در پلتفرم‌هایی چون تیک‌تاک، اینستاگرام و ایکس (توئیتر سابق) کسب کرد. کاربران زیادی این آهنگ را با ویدیوهایی از حملات موشکی ایران همراه کردند و مونتاژهای وایرالی ساختند که این اقدام نظامی را به عنوان نوعی عدالت شعری در پاسخ به دهه‌ها ظلم توصیف‌شده‌ی اسرائیل به فلسطین به تصویر کشیدند.

بخشی از ترانه می‌گوید:

این بهای اعمال شومت است
کودکان مرده را مسخره می‌کردی / حالا خودت هدف گرفته‌ای
موشک‌های ایرانی آسمانت را روشن کرده‌اند
حالا ترسی را می‌چشی که فلسطینیان سال‌هاست تجربه‌اش می‌کنند

اشعار احساسی و پرحرارت این آهنگ با مخاطبان جهانی، به‌ویژه منتقدان سیاست‌های اسرائیل، طنین‌انداز شده است. این قطعه نه تنها از اقدام تلافی‌جویانه ایران حمایت می‌کند، بلکه از همدستی غرب در تجاوزگری نظامی اسرائیل، به‌ویژه در غزه، نیز انتقاد می‌کند.

ترانه‌سرا و خواننده این قطعه "لوکاس گیج" است؛ تفنگدار سابق آمریکایی که به هنرمند و کنشگر سیاسی تبدیل شده است. او در گفت‌وگو با روزنامه تهران تایمز در مورد الهام گرفتن از "اشتیاق جهانی برای عدالت" سخن گفت.

او افزود: "برای دو سال، مردم در بهت و وحشت نظاره‌گر جنایاتی بودند که فقط می‌توان آن را نسل‌کشی توصیف کرد. باید پاسخ فرهنگی داده می‌شد. این آهنگ، همان پاسخ است—یک تسویه‌حساب موسیقایی".

گیج فاش کرد که ماه‌ها مشغول ساخت موسیقی‌های سیاسی با محوریت افشای جنایات اسرائیل و خطرات قدرت‌طلبی صهیونیسم بوده است. او گفت: «پس از واکنش ایران، شعر این آهنگ عملاً خودش نوشته شد.»

او تأکید کرد که موسیقی، برخلاف گزارش‌های سیاست‌گذاری یا سخنرانی‌ها، مستقیماً با احساسات مردم ارتباط برقرار می‌کند. "مردم با احساسات هدایت می‌شوند. موسیقی آن احساسات را به حرکت درمی‌آورد". گیج ادامه داد: "دشمن فرهنگ را به سلاح تبدیل کرده. وقتش است ما هم از فرهنگ برای مقاومت استفاده کنیم".

"بوم، بوم، تل‌آویو" واکنش‌های گسترده‌ای را در فضای مجازی برانگیخته است. یک کاربر در ایکس نوشت: "این آهنگ بیشتر از خود موشک‌ها ضربه می‌زند! "کاربری دیگر با کنایه گفت: "باید برای جایزه گرمی نامزدش کنند" و به تأثیر فرهنگی آن اشاره کرد.

گیج همچنین خطاب به مردم ایران اظهار داشت که بسیاری از آمریکایی‌ها از سیاست خارجی دولت خود ناامید شده‌اند. "کشور ما توسط منافع بیگانه به گروگان گرفته شده. جنگ‌هایی که به راه انداختیم، زندگی‌هایی که نابود کردیم—نمایانگر خواست واقعی مردم آمریکا نیست. ما جنگ با ایران نمی‌خواهیم. ما عدالت، صلح و رهایی از چرخه‌ی فریب می‌خواهیم".

صعود انفجاری این ترانه در فضای مجازی—و استفاده از آن به عنوان ابزار مقاومت—نقطه تلاقی پرقدرتی میان هنر، سیاست و جنگ را رقم زده است. چه آن را سرود سرکشی بدانند، چه محرک تفرقه، "بوم، بوم، تل‌آویو" بی‌تردید ترانه‌ای است متناسب با زمانه‌ی خود.

https://thetruthinternational.com/latest-updates/interesting-amazing/viral-song-boom-boom-tel-aviv-becomes-soundtrack-to-irans-missile-strikes-and-global-protest-against-israel/

کد خبر 24960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =