راه حل های قرآن و سنت برای از بین بردن خشونت مبتنی بر جنسیت

در برابر آفت خشونت مبتنی بر جنسیت، یاسمین خان می نویسد که برای حل این مسئله باید به قرآن و سنت متوسل شد.

در برابر آفت خشونت مبتنی بر جنسیت، یاسمین خان[1] می نویسد که برای حل این مسئله باید به قرآن و سنت متوسل شد.

با توجه به روند مداوم و رو به افزایش اقدامات خشونت آمیز علیه زنان، گفتگوها و برنامه های زیادی برای پرداختن به این موضوع انجام شده است.

تأکید زیادی بر چگونگی تربیت فرزندان و تفاوت جسمانی دختران و پسران وجود داشته است. به والدین توصیه می شود که هنگام بازی کودکان با هم بسیار مراقب باشند و مراقب باشند که کنجکاوی طبیعی آنها از حد عبور نکند.

دلایل سواستفاده مردان از زنان و سکوت زنان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، هنوز زنانی باقی مانده اند که در موقعیت های خشونت آمیز قرار می گیرند و قادر به یافتن کمک نیستند.

ما به عنوان مسلمان برای یافتن راه حل به قرآن و سنت مراجعه می کنیم. ما این موارد را می دانیم اما، به طریقی و در جایی از مسیر، توانایی استفاده از این واقعیت ها را یا از طریق فراموشی از طرف زن و یا احتمالاً به خاطر بی توجهی از طرف مرد، از دست داده ایم.

موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • یکی از دستورات رسول الله (ص) در آخرین خطبه اش این بود که با زنان باید با مهربانی رفتار شود. " همانا زنان بر شما حقی دارند و شما بر زنانتان حقی . شما آنها را به امانت خدایی گرفته اید و آنها را با کتاب خدا بر خود حلال کرده اید " [برگرفته از آخرین خطبه حضرت محمد (ص)]
  • قرآن سوره ای دارد که به طور خاص جزئیات نحوه رفتار با زنان را بیان می کند. خط اول سوره النسا این مسئله را به وضوح بیان می کند: ای مردم! از [مخالفت با فرمان هایِ] پروردگارتان بپرهیزید، آنکه شما را از یک تن آفرید و جفتش را [نیز] از [جنس] او پدید آورد و از آن دو تن، مردان و زنان بسیاری را پراکنده و منتشر ساخت. و از خدایی که به نام او از یکدیگر درخواست می کنید، پروا کنید و از [قطع رابطه با] خویشاوندان بپرهیزید. یقیناً خدا همواره بر شما حافظ و نگهبان است.
  • واژه عربی رحم، یکی از صفات خداوند است و به معنای 'رحمت مستمر' است. خدا زنان را برگزید تا خلقت او را به جهان بیاورند. این نشان می دهد که زنان تا چه اندازه مورد احترام هستند.
  • زنان نیمی از جامعه را تشکیل می دهند و نیمی دیگر را به دنیا آورده و بزرگ می کنند.
  • زنان چنان ارزشمند هستند که خداوند حجاب را برای آنها به عنوان مصونیت مقرر کرده است.
  • باید در نظر داشته باشیم که اولین شخصی که به رسول الله (ص) ایمان آورد زنی به نام خدیجه (ره) بود.
  • در زمانی که جامعه به زنان بیوه به دیده تحقیر نگاه می کرد، رسول الله (ص) با خدیجه ازدواج کرد و گفت که او یکی از چهار زن بزرگی است که تاکنون خلق شده است.
  • هنگامی که جامعه گفت شما نمی توانید خارج از طبقه خود ازدواج کنید، پیامبر (ص) با صفیه، که یک یهودی بود، ازدواج کرد و او أم المومنین شد. زمانی که جامعه نژادپرستی را رواج داد و باعث شد تا مردم به خاطر رنگ پوست خود احساس زشتی کنند، او در مورد یک زن آفریقایی صحبت کرد و از او به عنوان "مادرم بعد از مادرم" یاد کرد.
  • زمانی که جامعه گفت که زنان هیچ ارزشی ندارند، او گفت که بهشت زیر پای مادران است و دختر باعث ورود پدرش به بهشت می شود.
  • پیامبر (ص) فرمود که زن نیمی از دین همسر خود را کامل می کند. و بهترین مردان در دین کسانی هستند که نسبت به زنان خود بهترین رفتار را دارند.
  • زمانی که بر اساس فرهنگ آن زمان، زنان باید نادان بمانند، او به عایشه و ام سلمه تعلیم داد و آنها از بزرگترین دانشمندان و معلمان  شدند.

برای ما زنان لازم است که از این نعمت، امتیاز، عزت و برکت خداوند بهره مند شویم.

ضروری است که هم زنان و هم مردان آنچه را که خالق ما به طور خاص در مورد خلقت می گوید، بشنوند و ملکه ذهن خود سازند:

و باز یکی از آیات (لطف) او آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود. در این امر نیز برای مردم بافکرت ادله‌ای (از علم و حکمت حق) آشکار است

«سوره روم، آیه 21».

خداوند در قسمت های مختلفی در قرآن ما را به عنوان "کسانی که تأمل می کنند" مورد خطاب قرار می دهد. ما باید به درون خود نگاه کنیم و تأمل کنیم. ما باید این سوال بسیار مهم را از خود بپرسیم: "آیا من لیاقت این را دارم؟"

وقتی درمورد پاسخ به این سئوال فکر می کنیم، باید تصمیم بگیریم که در این مورد کاری انجام دهیم. زنانی که مورد سواستفاده قرار می گیرند، به دلایل مختلف از صحبت کردن در مورد آن می ترسند- ترس از قضاوت شدن، خجالت کشیدن یا اعتقاد به این که به هر دلیلی لیاقت این وضعیت را دارند.

هیچ کس سزاوار بی حرمتی نیست. این بی حرمتی چه به صورت جسمانی، و چه عاطفی یا مالی باشد، باز هم سواستفاده بوده و غیرقابل قبول است. افرادی که عزت نفس شخصی دیگر را از بین می برند و به جسم و روح او آسیب می رسانند، باید رسوا شوند. همه ما مسئول یکدیگر هستیم. مردان، زنان و رهبران دینی باید برای دفاع از خواهران خود که مورد حتک حرمت قرار گرفته اند، متحد شوند.

قرآن و حدیث سرشار از ارجاعاتی در مورد وضعیت زنان و چگونگی تکریم آنها است.


[1] Jasmine Khan:  خواننده و ترانه سرای 22 ساله از سیدنی استرالیا است.

کد خبر 3604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =