گرجستان کشور سنت هاست. تقریباً هر مناسبت در اینجا آداب و رسوم خاص خود را دارد ، سال نو و کریسمس نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

 گرجستان کشور سنت هاست. تقریباً هر مناسبت در اینجا آداب و رسوم خاص خود را دارد ، سال نو و کریسمس نیز از این قاعده مستثنی نیستند.سنت و جشن سال نو درمناطق مختلف گرجستان متفاوت است. مردم مناطق مختلف گرجستان، سنت ها و آیین های سال نو خاص خود را دارند و مردم با اجرای آنها اعتقاد دارند که سال جدید بهتر از سال گذشته خواهد بود و در سال جدید ، شادی، سلامتی، شکوفایی، پیشرفت، مهربانی و خوشبختی، همراه خانواده ها خواهد شد. بنابراین، مردم سعی می کنند آیین ها و آداب و رسوم مربوطه را دقیقاً انجام بدهند. "بدوبا" درگرجی به معنی"یک روز"بخت"یا "شانس"است."بدوبا"روز دوم سال نو (۲ ژانویه) است ومعمولاً ادامه جشن سال نو است.طبق سنت قدیمی،آنچه در روز "بدوبا" اتفاق می افتد،کل سال آینده اتفاق خواهد افتاد، بنابراین داشتن روحیه شاد توصیه می شود.همه مردم سعی می کنند بهترین تلاش خود را انجام دهند و زندگی خود را تا آنجا که بتوانند شاد نگهدارند و افکار منفی را از خود دور کنند. اعتقاد بر این است که باید با سخاوت از سال نو استقبال کرد، بنابراین این کاری است که بیشتر گرجی ها انجام می دهند. از آنجا که مردم انتظار دارند اثر "بدوبا" در ۳۶۵ روز آینده تأثیر گسترده ای داشته باشد ، بنابراین همه احساس مثبت در این روز دارند. در قدیم، درگرجستان سال نو اغلب روز " بسیلیوس الکبیر" نامیده می شد ؛ زیرا در روز اول ژانویه کلیسای ارتدکس روز یادبود قدیس "بسیلیوس الکبیر" را گرامی می دارند، در این روز نان مخصوصی به شکل انسان پخته می شود که به آن "نان بسیلیوس" را می گویند. 
  
در مناطق غربی گرجستان گوریا وسامگرلو، اولین روز سال جدید "کالاندا" نامیده می شود و روز اول سال جدید با تیراندازی مورد استقبال قرار می گیرد ؛ علاوه بر تزئین درخت مشترک سال نو- یک درخت سبز ، چیچیلاکی،یک نوع درخت سال نو میلادی در غرب گرجستان تزئین می کنند.
 "مِکوله" یعنی نفر اول دعوت شده که در آستانه رسیدن سال نو وارد خانه می شود، به باور مردم برکت و خوشبختی به اهل خانه همراه می آورد و از آن به صورت خاص میزبانی و پذیرایی می شود.در منطقه گوریا، غذاهای مخصوص سال نو، مانند نان وکلوچه ویژه ای با پنیر و تخم مرغ آب پز، و همچنین نان های شیرمال و ساتسیوی پخته می شود. در منطقه ایمرتی، قبل از رسیدن مِکوله، بزرگتر خانواده، یک طبق در دست پر از خوراکی مخصوص سال نو، سه بار دور خانه می چرخاند و از خداوند در سال جدید برای اهل خانه و همه تقاضای سلامتی، رفاه و خوشبختی می کند.
 در منطقه راچا، دو نوع خوراکی "لوبیانی" (نوعی از خاچاپوری که به جای پنیر داخل خمیر لوبیا می گذارند) برای سال نو پخته می شود، یکی برای سال نو "جدید" و دیگری برای سال گذشته"قدیمی". آنها همچنین نانی به شکل انسان و یک نان بزرگ به نام "کِریا-بِریا" را هم می پزند که بزرگتر خانواده این پخته ها را روی طبق چیده و آنها را در انبار نگهداری می کنند.نان هایی به شکل انسان -"باسیلا" در منطقه کارتلی نیز پخته می شود. همچنین، برای هریک از اعضای خانواده دو قرص نان و برای هر حیوان خانگی یک "کولوچه بخت" پخته می شود. صبح زود روز اول سال جدید، بزرگتر خانواده یک طبق بزرگ در دست که سر خوک، "کولوچه های بخت"، نانی به شکل انسان، جام پر از عسل و شمع های روشن روی آن قرار می داد، از هر عضو خانواده و مهمان ها پذیرایی می کند.
 در منطقه سوانِتی، در شب سال نو ، خوراک مختلف مخصوص سال نو را در سبد می چیدند و در آستانه خانه آویزان می کنند.بسیاری از این آیین ها و سنت های قدیمی، هنوز هم حفظ و رعایت می شود و مردم بر این باورند که حفظ و انجام این سنت ها، مخصوصاً در شب سال نو ، باعث خوشحالی و خوشبختی آنها در سال جدیدخواهد شد.


https://imedinews.ge/ge/sazogadoeba/۱۷۹۸۶۲/rogoria-saakhaltslo-traditsiebi-saqartveloshi

کد خبر 3669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =