در خواست رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی برای حل صلح‌آمیز تنش‌های میان ایران و ایالات‌متحده

سیریل رامافوسا، رئیس جمهور، در تماس تلفنی با حسن روحانی رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران، خواستار حل صلح‌آمیز و عادلانه تنش بین ایران و ایالات‌متحده شد.

سیریل رامافوسا، رئیس جمهور، در تماس تلفنی با حسن روحانی رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران، خواستار حل صلح‌آمیز و عادلانه تنش بین ایران و ایالات‌متحده شد.

روز پنجشنبه ۰۹ ژانویه ۲۰۲۰، رئیس جمهور در جریان بازدید از کیمبرلی در کیپ شمالی و در جریان برگزاری صد و هشتادمین سالگرد کنگره ملی آفریقا، با همتای ایرانی خود تماس تلفنی برقرار کرد.

این درخواست رامافوسا از روحانی بر اساس دیدگاه اخلاقی آفریقای جنوبی مبنی بر حل اختلافات از طریق گفتگوی سیاسی، به جای استفاده از زور، صورت گرفت.

این درخواست همچنین بر اساس نقش آفریقای جنوبی به عنوان یکی از اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و رئیس جدید اتحادیه آفریقا صورت گرفت.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی مراتب تسلیت و همدردی دولت و ملت آفریقای جنوبی را به خاطر ترور سرلشکر حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نظامی ایران، در حمله نظامی ایالات متحده در خاک عراق در روز جمعه ۰۳ ژانویه ۲۰۲۰، به رئیس جمهور روحانی ابراز کرد.

رئیس جمهور رامافوسا همچنین مراتب اندوه و همدردی آفریقای جنوبی را به خاطر از دست رفتن جان تعداد قابل توجهی از شهروندان ایرانی بر اثر سقوط پرواز ۷۵۲ شرکت هواپیمایی بین المللی اوکراین، که در روز چهارشنبه ، ۸ ژانویه ۲۰۲۰، بلافاصله پس از برخاستن از فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) تهران روی داده بود، ابراز کرد.

در چارچوب پیگیری صلح جهانی، رئیس جمهور از اقدام نظامی ایالات متحده که منجر به افزایش تنش و ایجاد شرایطی برای مقابله به مثل شده است، عمیقاً ابراز نگرانی کرد.

او از همه طرفها خواست که حداکثر خویشتنداری را به خرج داده و در چارچوب حاکمیت قوانین بین المللی رفتار کنند.

رئیس جمهور در گفتگو با روحانی، رئیس جمهور ایران، ابراز امیدواری کرد که جامعه جهانی تمام تلاش خود را برای دستیابی به یک نتیجه صلح آمیز و عادلانه انجام دهد که باعث پیشرفت صلح جهانی، توسعه تجارت جهانی و تأمین امنیت مردم عادی در تمام نقاط جهان شود.

او گفت آفریقای جنوبی به شدت نگران افزایش تنش در خاورمیانه است، چون پیامدهای گسترده ای برای منطقه و همچنین صلح و امنیت بین المللی دارد.

رئیس جمهور رامافوسا همچنین در مورد رعایت قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و منشور ملل متحد توسط همه کشورهای جهان صحبت کرد. این منشور از همه کشورهای عضو می خواهد که در روابط بین الملل خود از تهدید یا استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشوری، یا به هر روشی که با اهداف سازمان ملل مغایرت داشته باشد، خودداری کنند.

e

کد خبر 3787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =