وزیر امور خارجه ایران جواد ظریف به گرجستان سفر داشته است. قبل از ورود وزیر ایران ، از طرف گرجی الکساندر خوتسیاشویلی معاون وزیر امور خارجه ابتکار ترکیه "۳+۳" را برای تفلیس غیر قابل قبول دانست.

وزیر امور خارجه ایران جواد ظریف به گرجستان سفر داشته است. قبل از ورود وزیر ایران ، از طرف گرجی الکساندر خوتسیاشویلی معاون وزیر امور خارجه ابتکار ترکیه "۳+۳" را برای تفلیس غیر قابل قبول دانست.تا زمانی که روسیه اشغالگر در این طرح باشد، گرجستان هیچ ارتباطی با آن نخواهد داشت.به نظر شما، نتیجه سفر وزیر خارجه ایران به گرجستان چیست؟

پس از جنگ دوم قره باغ  وضعیت ژئو پلتیک قفقاز جنوبی عوض شده است. در طول این تغییرات ایران خود را دور افتاده محسوب می کرد. در واقع ایران از هرگونه تأثیرگذاری بر درگیری های قره باغ و وضعیت سیاسی آن محروم بوده است. در عین حال ایران دنبال راه خروج از تحریم های آمریکا است. بنابرین طرح ۳+۳ برای تهران جذابیت دارد. از طریق آن ایران تلاش خواهد کرد تا حضور خود را در قفقاز تثبیت و حق حرف زدن را بدست بیاورد . مطمئنم پاسخ مسئولین گرجی در ملاقات جواد ظریف عین اظهارات معاون وزیر امور خارجه بوده است.  حضور گرجستان  در پیمان های که در آن روسیه اشغالگر شرکت می کند غیر قابل قبول تفلیس خواهد بود. غیر ممکن است با اشغالگر روابط طولانی و مهم داشته باشی. به همین دلیل تفلیس با مسکو روابط سیاسی ندارد. علاوه بر این موضوع،  در ملاقات ها می توانست موضوعات دوجانبه از جمله تجارت و گردشگری مورد بحث دو طرف باشد. به دلیل تحریم های ایران و همه گیری بیماری کرونا  نسبت به سال های گذشته حجم تجارت و گردشگری بین دو کشور کاهش چشمگیری داشته است. حجم تجارت در سال ۲۰۱۹، ۱۸۷ میلیون دلار بوده که  در سال ۲۰۲۰   به ۷۴ میلیون کاهش یافته است. در ۲۰۱۹ ۱۴۱ هزار ایرانی به گرجستان سفر کرده که در سال ۲۰۲۰ این رقم تا ۱۷ هزار نفر کاهش داشته است.

رئیس جمهور گرجستان از طرح اردوغان "۳+۳" استقبال کرد ، که منجر به اختلاف نظر در بین ما شد.

پس از این اظهارات، این تصور بوجود آمد که یا بین وزارت امور خارجه و رئیس جمهور مشکل ارتباطی وجود دارد یا آنها دیدگاه های مختلفی در مورد روابط خارجی دارند ، که ممکن است باعث سفر وزیر خارجه ایرانی به تفلیس شد ؟ فکر می کنم اینجا یک مشکل ارتباطی وجود دارد. وزارت امور خارجه گرجستان اظهار داشت که سالومه زورابیشویلی نه از طرح ۳+۳ ، بلکه از طرح " گرجستان ، آذربایجان و ارمنستان استقبال کرده است. به نظر من این ایده ای خیال پرورانه است. شاید همسایگان گرجستان از پاسخ تفلیس خوششان نیاید ولی ما استدلال قوی داریم – حضور روسیه اشغالگر  با سیاست تهاجمی امکان مشارکت طولانی مدت را از بین می برد. ضمناً در طرح ۳+۳ شرکای غربی گرجستان مثل ایالات متحده و کشور های اروپا نیستند که باعث تنها ماندن گرجستان خواهد بود که قرار گرفتن در موقعیت بازنده می باشد. پس از آنکه تفلیس طرح اردوغان را رد کرد ، که حتی ممکن است تهدیدات و چالش های گرجستان را افزایش دهد ، چقدر احتمال می دهید که ایالات متحده و اروپا آنکارا ، مسکو و تهران را در قفقاز متعادل کند؟

 رئیس جمهور آمریکا عوض شد. بایدن ودولت وی منطقه مارا خوب می شناسند و آنها حامی دمکراسی خواهند بود . از این نظر ما شانس آورده ایم. به دلایل مختلف گرجستان نمی توان موضوع اصلی سیاست خارجه ایالات متحده باشد. برگردیم به سفر وزیر خارجه ایرانی به تفلیس و حادثه ی ۳۰ راننده گرجی که و در مرز آذربایجان و ایران گیر افتاده بودند. باور آن سخت است که قبل از سفر وزیر ایران به تفلیس، ایجاد مشکل برای رانندگان گرجی تصادفی بوده است. به خصوص که آنکارا ، مسکو ، باکو و تهران قبلاً ، در مورد مسیرهای جدید ترانزیتی در قفقاز جنوبی توافق کرده بودند.

حادثه رانندگان گرجی به چه جریانات  ارتباط دارد ؟

معتقدم حل و فصل مشکلات با ایران از طریق مذاکره امکان پذیر  باشد. ایران روسیه نیست و از تمامیت ارضی و استقلال گرجستان حمایت می کند  که فکر می کنم نکته مهمی در روابط دوجانبه می باشد.

https://www.interpressnews.ge/ka/article/۶۳۹۷۱۹-zurab-batiashvili-chveni-mtavari-sagareo-politikuri-amocanaa-erti-ertze-ar-davrchet-rusettan-tu-ar-viaktiuret-mteri-romelic-arc-tu-ise-shorsaa-mova-da-martivad-gadagqlapavs

کد خبر 3913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =