اداره مهاجرت تایلند در خبری اعلام کرد که قصد دارد با نمایندگان تمام ۶۰۰ مدرسه اسلامی موجود در جنوب کشور تایلند دیدار کند.

اداره مهاجرت تایلند در خبری اعلام کرد که قصد دارد با نمایندگان تمام ۶۰۰ مدرسه اسلامی موجود در جنوب کشور تایلند دیدار کند. شهرهای اصلی مطرح‌شده در این خبر، یالا، پاتانی، ناراتیوات و سونگلا هستند. دلیل اصلی این دیدار، حضور شهروندان کامبوجی به عنوان دانش‌آموز در این مدارس، بدون اقامت و ویزای قانونی است. یکی از محورهای اصلی گفتگو در این دیدار، توجیه مدیران این مدارس برای آشنایی با قوانین مهاجرت است تا از مشکلات آینده برای این مدارس و دانش‌آموزان جلوگیری شود.

در تایلند، مدارس اسلامی را «پاندوک» می‌گویند، ولی در حالت عمومی به آن‌ها «مدرسه» نیز گفته می‌شود. در ماه‌های قبل، ۱۱ پسر مسلمان کامبوجی که در یکی از مدارس تحصیل می‌کردند، به سبب اقامت غیرمجاز به کشور خود بازگردانده شدند. اصل قضیه و حساس شدن دولت نسبت به این موضوع از آنجا شروع شد که گزارش‌هایی مبنی بر تمرین ورزشی شبانه از سوی برخی از مدارس اسلامی دریافت گردید. تیم مدرسه پیش از این نیز سوابقی از جمله پناه دادن به شورشیان جنوب تایلند را دارد. ازاین‌رو، مشخص نیست که این دانش‌آموزان به سبب مشکل روادید بازگردانده شده‌اند و یا به دلیل حضور در این تمرین‌های شبانه! ولی مسئله این است که در صورت شروع نظارت بر این مدارس از طریق پایتخت، دوباره تنش‌های جدیدی ایجاد خواهد شد؛ چراکه مردم این منطقه همواره خواستار داشتن استقلال عمل و عدم دخالت و کنترل مرکز هستند و شاید این را بهانه‌ای برای به دست گرفتن امور از سوی پایتخت تلقی نمایند.

یکی از ترفندهای شورشیان برای جذب نیروهای خود، وعده فراهم کردن امکانات تحصیلی و آموزشی است. ازاین‌رو، ابتدا این افراد را در مدارس اسلامی جذب و بعد از فراهم کردن تمرینات آموزشی، آن‌ها را برای مأموریت‌های بسیار ساده آماده می‌کنند؛ مأموریت‌هایی مانند شعارنویسی و یا بریدن درختان برای ایجاد موانع در راه‌های جنگلی. اگر افراد از این مأموریت‌ها موفق بیرون بیایند، پس از انجام آزمایش‌های دیگری از این قبیل، آن‌ها را برای دیدن آموزش‌های نظامی و اجرای عملیات‌های پیچیده‌تر آماده می‌کنند. ازاین‌رو، پلیس مهاجرت تایلند از تمام واحدهای خود خواسته تا همه ورود و خروج‌های شهروندهای خارجی را به‌دقت زیر نظر بگیرند. هم‌اکنون صدها نفر از مردم کامبوج در این مدارس اسلامی تحصیل می‌کنند، در حالی که در آمارگیری وزارت آموزش تایلند در جنوب این کشور، برای شمارش تعداد دانش‌آموزان کامبوجی در مدارس اسلامی، آمار دقیقی از حضور این افراد در مدارس اسلامی تایلند به دست نیامد و با توجه به قوانین مهاجرتی بین کشورهای کامبوج و تایلند، این افراد حتّی بدون گذرنامه و از طریق بعضی از مرزهای زمینی می‌توانند در شهرهای مرزی کشورها سفر نمایند که این موضوع به‌خودی‌خود کار شناسایی و دسترسی به این افراد را سخت‌تر می‌کند. ازاین‌رو، تمام مدارس اسلامی موظف شدند از این پس اطلاعات همه دانش‌آموزانی را که برای تحصیل در این مراکز اسلامی به تایلند می‌آیند، به دولت ارائه دهند و تمام اطلاعات لازم برای دسترسی به این افراد را نیز در اختیار دولت قرار دهند.

پلیس مهاجرت تایلند اعتقاد دارد با توجه به اینکه این افراد بازگردانده‌شده کامبوجی که در حال تحصیل در این مدارس بوده‌اند، صرفاً به سبب اقامت غیرمجاز دستگیر شدند بسیار جای خوشبختی و خوشحالی است، ولی این احتمال قوی نیز هست که شورشیان برای اجرای اهداف شوم خود همواره در کمین دستیابی به چنین افرادی هستند. این گروه‌ها حتّی از کودکان دوازده‌ساله نیز برای آموزش نیروی نظامی بهره می‌برند. ازاین‌رو، بزرگسالانی که توانایی هر گونه عملیاتی را داشته باشند و پس از انجام عملیات به‌راحتی بتوانند از کشور خارج شوند و به کشور خود بروند و بدین ترتیب، دسترسی به آن‌ها عملاً برای دولت تایلند وجود نداشته باشد، می‌توانند گزینه خوبی برای شورشیان به منظور اجرای اهداف خود باشند. هم‌اکنون نیز پیش‌بینی می‌شود که این گروه‌های شورشی بیش از ۶۰۰۰ نیرو و حامی در شهرهای جنوب تایلند دارند.

در همین راستا، رئیس اداره مهاجرت تایلند افزوده‌است:

«این مایه افتخار ماست که شهروندان کشورهای همسایه برای ادامه تحصیل به این کشور می‌آیند. ما می‌دانیم که خدمات آموزشی در کشوری مانند کامبوج بسیار پایین است و از اینکه می‌توانیم در همین راستا به آموزش مردم کشور همسایه کمک کنیم، بسیار خرسندیم، ولی در کنار این، همه دانش‌آموزان نیز باید با قوانین مهاجرتی و اقامتی این کشور آشنا گردند و از مسیرهای صحیح برای تحصیل در این کشور وارد شوند. ما هرگز نمی‌گوییم که مردم کامبوج به تایلند می‌آیند تا مشکل درست کنند، ولی از طرفی، اگر به قوانین مهاجرتی و اقامتی آشنایی نداشته باشند، از سوی پلیس مهاجرت برای اجرای قانون دستگیر خواهند شد».

یادآوری می‌شود که نگرانی دولت از نفوذ افراط‌گرایی در مدارس اسلامی واقع در جنوب و انتظار همکاری مدیران این مدارس، نگرانی به‌حق و انتظار بجایی است. عموم مسلمانان در این کشور همواره با پرهیز از اندیشه‌های افراط‌گرایی، زندگی مسالمت‌آمیزی را در کنار یکدیگر و سایر هم‌وطنان بودایی خود تجربه کرده‌اند، ولی در همسایگی این کشور، ترویج گرایش‌های افراطی هم از نوع اسلامی و هم از نوع بودایی دیده می‌شود.

منبع:

https://www.bangkokpost.com/news/security/۱۶۳۴۴۵۰/policing-islamic-schools-to-secure-the-state

کد خبر 401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =