۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲

بر اساس گزارش دپارتمان آمار اتحادیه اروپا یا "یورو استات" طی یک سال گذشته ۳۱ درصد تولیدات و درآمد صنایع هنری کشورهای عضو اتحادیه اروپا نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.


 

به قلم :زویی لیاکا به نقل از tanea.gr

بر اساس گزارش دپارتمان آمار اتحادیه اروپا یا "یورو استات" طی یک سال گذشته ۳۱ درصد تولیدات و درآمد صنایع هنری کشورهای عضو اتحادیه اروپا نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. در شرایط عادی در آمد حاصل از فعالیت های اصلی صنایع فرهنگی و خلاق بیش از ۴.۴ درصد کل درآمد ناخالص اتحادیه اروپا  به میزان ۶۴۵ میلیارد یورو است که مجموع ارزش افزوده آن در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۲۵۳ میلیارد یورو بوده است. این آمار نشان دهنده آنست که رشد اقتصادی حاصل از صنایع فرهنگی خلاق در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مقایسه با صنعت رسانه ای، فناوری های دیجیتالی، تولیدات دارویی و شرکت های سازنده خودرو بیشتر است. همچنین براساس گزارش مذکور بیش از ۷ میلیون و ششصد هزار نفر در صنایع فرهنگی و خلاق شاغل بوده در حالیکه میزان اشتغال در صنعت توریسم و رسانه ۰.۹ میلیون نفر، در خدمات عمومی ۱.۳ میلیون نفر و در صنایع خودرو سازی ۲.۶ میلیون نفر اشتغال دارند. همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده از سال ۲۰۱۳ میلادی تا سال ۲۰۱۹ میلادی تعداد ۷۰۰ هزار نفر بیشتر به  شاغلین این صنعت افزوده شده و در همین مدت و بر اساس افزایش میزان شاغلین، مبلغ ۹۳ میلیارد یورو معادل ۱۷ درصد میزان درآمد ناخالص این حوزه افزایش یافته است.

موسیقی، کتاب، بازی های رایانه ای

ده مورد از برجسته ترین بخش های صنایع فرهنگی و خلاق، بین سال های ۲۰۱۳ الی ۲۰۱۹، نرخ رشد مختلف و ثابتی را به ثبت رساندند. بطور خاص، افزایش سالانه بیش از ۴% در حوزه بازی های رایانه ای، تبلیغات، معماری و موسیقی به ثبت رسید.  این رشد در حوزه های دیگر نظیر دیداری شنیداری، رادیو، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و کتاب چیزی در بین ۰.۵% الی ۳% بود. فقط حوزه مربوط به جراید و آن هم به دلیل سختی تبدیل درآمد های حاصل از فروش چاپی به الکترونیکی، متحمل کاهش -۱.۷% شد. همه افراد موثر بازار، در خصوص دوره ای جدید و خلاقانه بر محور محصولات دیجیتالی صحبت می کنند – این موضوع فقط منحصر به درخواست برگزاری برنامه های زنده یا تجربیات میدانی از سوی بازدید کنندگان، بازیگران یا مراجعین نمی شود بلکه انفجار درخواست های مبتنی بر محصولات الکترونیکی به راحتی قابل رویت است: ۸۱% از استفاده اینترنت در حوزه اروپا تا سال ۲۰۱۸ بیشتر در حوزه موسیقی، ویدیو و بازی ها بود – بیشتر از هر نوع استفاده دیگر حتی خرید آنلاین و یا شبکه های اجتماعی. در سال ۲۰۱۷ صادرات اتحادیه اروپا برای محصولات فرهنگی عددی در حدود ۲۸.۱ میلیارد یورو بود.

در سال گذشته اتحادیه اروپا در محصولات فرهنگی، مازاد تراز تجاری را به ثبت رساند ( +۸.۶ میلیارد یورو) و سهم صادرات محصولات صنایع فرهنگی و خلاق در مجموع صادرات اتحادیه اروپا ۱.۵% بود - تقریباً مشابه مازاد تجارت مواد غذایی، مشروبات الکلی و دخانیات (۹.۱ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۸). لازم به ذکر است که بیش از ۹۰% شرکت های فعال حوزه محصولات فرهنگی و خلاق در چهارچوب کسب و کار های کوچک و یا متوسط قرار می گیرند و ۳۳% از نیروی انسانی این بخش خویش فرما هستند.

حجم معاملات برخط

در شش سال اخیر، حجم معاملاتی که بصورت برخط در حوزه تولید محتوا فرهنگی، خدمات و محصولات فرهنگی به ثبت رسید، با رشد سالانه  ۱۱.۵%  همراه بود. کسب و کارهای فعال در حوزه فرهنگ، از اولین کسب و کارهایی بودند که به سوی آزمایش و استفاده از تکنولوژی های دیجیتالی گام برداشتند ( عکس های دیجیتال، ابزارهای ذخیره ساز داده های دیجیتالی مانند سی دی، دی وی دی، بلوری، streaming، سیستم های دیجیتال و واقعیت مجازی). از این رو، ارتباطات ناهمگون با بستر های جهانی و واسطه ها اینترنتی، می توانند پایداری اقتصادی، اشتغال، فعالیت های خلاقانه و سرمایه گذاری در این بخش را به خطر بیاندازند. برای بخش های جالب حوزه صنایع  فرهنگی و خلاق، چالش های بسیار زیادی وجود دارند که دستمزد صاحبان حقوقی و  معنوی، عملکرد مناسب بازار ها برای تولید محتوای فرهنگی و خلاقانه و همچنین مبارزه با دسترسی غیرقانونی آثار حفاظت شده از جمله این چالش های به شمار می رود.

در سراشیبی سقوط

در سال ۲۰۲۰ صنایع  فرهنگی و خلاق تقریبا چیزی در حدود ۳۱% درآمد های خود را از دست داد. گردش مالی کلی صنایع فرهنگی و خلاق در حوزه اروپا – ۲۸ کشور – به ۴۴۴ میلیارد یورو در این سال کاهش یافت این بدان معناست که این کاهش چیزی در حدود ۱۹۹ میلیارد یورو نسبت به سال ۲۰۱۹ می باشد.  با از دست رفتن ۳۱% معاملات در این حوزه، صنایع فرهنگی و خلاق یکی از مجروحترین حوزه ها در اروپاست، کمتر از حمل و نقل های هوایی ولی بیشتر از حوزه گردشگری و صنایع خودروسازی (۲۷%- و  ۲۵% -به ترتیب).

شوک پاندمی کووید ۱۹، درتمامی حوزه ها احساس شد. هنرهای نمایشی (-۹۰% بین سال های ۲۰۱۹ الی ۲۰۲۰) و موسیقی (-۷۶%) از حوزه هایی هستند که بیشترین جراحت به آنها وارد گردید.

هنرهای تجسمی، معماری، تبلیغات، کتاب، جراید و فعالیت های حوزه دیداری و شنیداری در مقایسه با سال ۲۰۱۹ با۲۰% کاهش به ۴۰% رسید. صنعت بازی های رایانه ای به نظر می رسد تنها حوزه ای است که تاثیرات منفی آن با تاخیر همراه خواه بود (+۹%).

با این حال نائب رئیس کمیته اروپا آقای مارقاریتیس اسکیناس در این خصوص اعلام داشت که تولید محصولات فرهنگی اروپایی، با چنین ثروت، تاریخ و تنوع سرزمینی در هسته اصلی ارزش ها و زندگی شهروند معاصر اروپایی قرار دارد و این محصولات مزیتی منحصربفرد به منظور انسجام اجتماعی، خلاقیت، احساس امنیت و رفاه حال شهروندان، ارئه خواهند کرد. با این پیش فرض که در سال ۲۰۲۰ پاندمی بر صنایع فرهنگی و خلاق تاثیرات منفی زیادی وارد کرد، هنوز زمان کافی برای یک حرکت دست جمعی برای حمایت از این بخش وجود دارد تا بتوان بر چالش های پیش رو غلبه این حوزه غلبه کرد.

کد خبر 4224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =