روز دوشنبه ۱۴ مهرماه (پنجم اکتبر)، آقای میتسوتاکیس نخست وزیر یونان و برد اسمیت مدیر عامل شرکت مایروسافت در موزه آکروپولیس شهر آتن از طرح سرمایه گذاری یک میلیارد یورویی مایکروسافت در یونان رونمایی کردند.

روز دوشنبه ۱۴ مهرماه (پنجم اکتبر)، آقای میتسوتاکیس نخست وزیر یونان و برد اسمیت مدیر عامل شرکت مایروسافت در موزه آکروپولیس شهر آتن از طرح سرمایه گذاری یک میلیارد یورویی مایکروسافت در یونان رونمایی کردند. بر اساس این طرح که جزئیات آن علنی نشده، شرکت مایکروسافت طی یک بازه ده ساله بزرگترین مرکز داده اروپا بر اساس تکنولوژی رایانش ابری (cloud computing) را در یونان طراحی و ایجاد خواهد کرد.  یونان با این طرح به قطب cloud computing تبدیل می شود که به گفته میتسوتاکیس هسته اصلی انقلاب چهارم صنعتی در این کشور است. نخست وزیر یونان این روز را برای یونان روز مهمی دانست و در سخنرانی خود اعلام داشت که اینچنین سرمایه گذاری هایی توسط شرکت های بزرگ، یونان را به یکی از کشور های مقصد برای سرمایه گذاران "های تک" تبدیل و آن را به مرکزی مهم در منطقه برای ارائه سرویس به کشورهای همسایه مبدل خواهد کرد. این طرح طی یک بازه ده ساله برای اقتصاد یونان چیزی در حدود یک میلیارد یورو آورده خواهد داشت. به گفته نخست وزیر این کشور، یونان جزو معدود کشور هایی در جهان است که چنین مرکز داده ای را در خود جای می دهد. او همچنین این نوید را داد که این سرمایه گذاری فرصت شغلی زیادی برای یونانیان و بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط ایجاد خواهد کرد و از فرار مغز ها و استعداد های جوان جلوگیری خواهد کرد.

در ادامه، رییس شرکت مایکروسافت اقای اسمیت نیز با تشکر از دعوت نخست وزیر یونان برای این سرمایه گذاری، این طرح را بزرگترین سرمایه گذاری شرکت مایکروسافت در یونان پس از ٢٨ سال حضورش در این کشور بیان کرد و آن را نشانه اطمینان این شرکت به اقتصاد یونان دانست. او همچنین افزود ما این کار را در هر کشوری انجام نمی دهیم، و این مهم امسال که با چالش های مهم جهانی مواجه هستیم، در یونان صورت می پذیرد.

لازم به ذکر است، این "قرار داد همکاری مشترک" مدت طولانیست که توسط وزارت توسعه و دولت دیجیتال یونان پیگیری می شود و هماهنگی این موضوع را دفتر نخست وزیر بر عهده داشته و مقدمات این کار در شرایط کاملا محرمانه ای رقم خورده است و طرفین همواره بر محرمانه بودن این موضوع تاکید داشته اند. نخست وزیر راستگرای یونان - حزب دموکراسی نو - میتسوتاکیس در خلال مجمع جهانی اقتصادی داوس با رییس مایکروسافت ها دیدار هایی داشته و فوریه سال گذشته نیز رییس مایکروسافت ضمن حضور در یونان با نخست وزیر این کشور در "مقارو ماکسیمو" دیدار و گفتگو داشتند که ماحصل این دیدارها امروز قرار سرمایه گذاری این شرکت آمریکایی در یونان است. شرکت مایکروسافت پیشتر نیز برنامه هایی را از قبیل پروژه "project Olympia “ که مربوط به اپلیکشن های واقعیت افزوده در منطقه باستانی المپیا بوده است، اجرائی کرده است.

همچنین این غول تکنولوژی از باز خرید Softomotive یونانی و ایجاد یک مرکز فناوری و نوآوری بر روی تکنولوژی های RPA خبر داده است.

با این حال، افکار عمومی یونان و احزاب چپگرا این قرار داد را امتیازی به غرب برای جانبداری از یونان در رابطه با ترکیه عنوان می کنند. در هنگامه درگیری های بین یونان و ترکیه که این اواخر بر سر فلات قاره مشترک با این کشور رخ داد، وزیر خارجه یونان آقای "دندیاس" سریعا سفری یک روزه به تلاویو داشت و با مقامات این کشور دیدار و گفتگو نمود و سپس به آمریکا سفر کرد تا شاید بتواند از این طریق فشار های وارد بر کشور و دولت یونان که در مقابل این چنین تحرکات ترکیه کاملا بی دفاع مانده بود را کاهش دهد و از راه دیپلماسی و نزدیکی به قدرت های بزرگ، ناکارامدی و ضعف دولت را مخفی کند. برخی دیگر نیز این هجمه تبلیغاتی دولت برای انعقاد این قرارداد را سرپوشی بر ناکار آمدی دولت در بر خورد با شیوع ویروس کرونا عنوان می کنند. با این حال، به نظر می رسد در صورت انجام موفق این پروژه، یونان به قطب کشور های منطقه در ارائه خدمات رایانش ابری تبدیل شود.

کد خبر 4228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =