هنرمندان یونانی در اعتراض به وضعیت کاری خود و تصمیمات بهداشتی دولت یونان درمقابله با گسترش ویروس کرونا در این کشور، روزجمعه مورخ ۱۱ مهر ماه در میدان "سینداقما"  بزرگترین میدان شهر آتن واقع در مقابل پارلمان این کشور تجمع کردند و  با سر دادن شعارهایی بر علیه دولت، خواستار رسیدگی و کمک به وضعیت شغلی و معیشتی خود شدند.

هنرمندان یونانی در اعتراض به وضعیت کاری خود و تصمیمات بهداشتی دولت یونان درمقابله با گسترش ویروس کرونا در این کشور، روزجمعه مورخ ۱۱ مهر ماه در میدان "سینداقما"  بزرگترین میدان شهر آتن واقع در مقابل پارلمان این کشور تجمع کردند و  با سر دادن شعارهایی بر علیه دولت، خواستار رسیدگی و کمک به وضعیت شغلی و معیشتی خود شدند. تظاهر کنندگان با پارچه نوشته هایی همچون"بیش از این به هنرمندان فشار نیاورید"،" دیگر قادر به تامین هزینه های خانواده های خود نیستیم" و " فرهنگ و هنر را قربانی نکنید" اعلام کردند که مدت شش ماه است که درگیر بیکاری ناخواسته و اجباری  به علت تصمیمات نادرست دولت، شده اند.

هنرمندان قبل از رسیدن به مقابل پارلمان یونان، در خیابان های مرکز شهر آتن راهپیمایی و اعلام کردند که همیشه هنرمندان مورد سخت گیری دولتمردان قرار گرفته اند و در حال حاضر این قشر از جامعه به بهانه مبارز ه با گسترش ویروس کرونا، قربانی سیاست های دولت راستگرا شده  است. دستور العمل های بهداشتی بیش از شش ماه است که موجب تعلیق بسیاری از فعالیت های هنری و یا تعطیلی مراکز فرهنگی و جشنواره های موسیقی، سینما و تئاتر شده است.

 معترضان در بیانیه خود مقابل پارلمان اعلام داشتند: در ماه می سال ۲۰۲۰  میلادی در مقابل پارلمان و در مرکز شهر آتن، دست به تظاهرات مشابهی زده بودیم و خواستار رسیدگی به مشکلاتمان شدیم  از آن زمان تا کنون ۵ ماه می گذرد. قرار بود طی این مدت، دولتمردان برای حل مشکلاتی که هنرمندان بر اثر تعطیلی  اعمال شده  با آن مواجه شده اند، اقدام نماید ولی  تا امروز هیچ اقدامی صورت نگرفته و وزارت فرهنگ به مشکلات ما توجه نمی­کند. دولت یونان برای هر صنفی به جز صنف هنرمندان چاره اندیشی و کمک هایی را ارائه کرد، ولی هنرمندان به رغم وعده های مسئولین، از هیچ مزایایی برخوردار نشدند و طی این مدت تنها صنف قربانی سیاست های غلط دولت، صنف هنرمندان بوده و به نظر می رسد هنر و فرهنگ برای دولتمردان امروز اهمیتی ندارند.

آنها همچنین بیان داشتند: بدون شک سالن های سینما و به­خصوص سالن های سرباز سینمایی در فصل تابستان و همچنین اجرای برنامه های تئاتر در فضای باز عامل گسترش ویروس کرونا نبوده است، زیرا دوستداران هنر و هنرمندان، در خواست وزارت بهداشت برای رعایت فاصله اجتماعی و پوشیدن ماسک را پذیرفته و کاملاً مسایل بهداشتی و دستورات و خواسته های مسئولین درمانی کشور را رعایت می کنند، اما دولت اهتمامی برای مشکلات هنرمندان ندارد و  بدین ترتیب هنرمندان قربانی سیاست غلط دولت شده اند.

ایشان در مقابل پارلمان یونان از نمایندگان این کشور خواستند که با صنف هنرمندان مانند بقیه اصناف رفتار شود و به هنرمندانی که کار خود را براساس شیوع ویروس کرونا  از دست داده اند، حداقل ماهانه مبلغ  ۵۳۴ یورو پرداخت شده و زمینه از سرگیری فعالیت های هنری با نظارت مسئولین درمان و بهداشت و همبستگی فراهم گردد.

این صنف هنری همچنین خواستار تعلیق پرداخت بدهی های خود به اداره مالیات، بانک ها و اداره آب و برق و تلفن، تا از سرگیری مجدد فعالیت های هنری خود شدند و اعلام کردند که به محض از سر گیری فعالیت های خود، به­صورت قسطی به باز پرداخت بدهی خواهند پرداخت.

انجمن بازیگران یونان، اتحادیه خوانندگان یونانی، انجمن تئاتر یونانی، انجمن موسیقی یونان، انجمن شعرهای ترکیبی، انجمن کارگران تئاتر ملی، اتحادیه شعر یونان، انجمن تئاتر عروسکی هلنی، انجمن سینماگران یونان، انجمن نوازندگان موسیقی لسو، انجمن موسیقی دانان حرفه ای پانصدیس، انجمن نوازندگان کورفو و چندین انجمن و نهاد دیگر از جمله سازمان دهندگان این حرکت اعتراضی بودند.

گفتنی است علی رغم برنامه ریزی دولت برای استمرار فعالیت های فرهنگی و هنری و برگزاری برخی از برنامه ها در فضای باز با رعایت پروتکل های بهداشتی مانند جشنواره های ساحلی و ...، بخش عمده ای از فعالیت های فرهنگی و هنری تعلیق و یا طی این مدت تعطیل شده و این امر اقتصاد خانوار بسیاری از صنوف را با مشکل مواجه کرده است. البته برخی از صنوف عمدتا کارگری و مرتبط با بخش صنعت از پرداخت حداقل ماهانه حدود پانصد یورو بهرمند بوده اند که این امر مشمول صنف هنری نشده است.

کد خبر 4229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =