۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱
شورای کلیساهای آفریقای جنوبی

شورای کلیساهای آفریقای جنوبی ([۱]SACC ) یک مجمع میان فرقه ای در این کشور است. در طول سال‌های استیلای آپارتاید در آفریقای جنوبی، این مجمع از مخالفان جدی نظام آپارتاید بود. رهبران این مجمع دزموند توتو[۲] ، بیرز نادو [۳] و فرانک چیکانه [۴] بوده اند. شورای کلیساهای آفریقای جنوبی یکی از اعضای شوراهای مسیحی در آفریقای جنوبی است.

شورای کلیساهای آفریقای جنوبی برای هدایت فعالیت های مذهبی، پرداختن به موضوعات مربوط به عدالت اجتماعی، آشتی ملی، یکپارچگی یا خلاقیت، از بین بردن فقر و کمک به توانمندسازی همه کسانی که از نظر روحی، اجتماعی و اقتصادی دچار مشکل هستند، تشکیل شده است.

SACC توسط انجمنی ملی اداره می شود که هر سه سال یک بار تشکیل جلسه می دهد. مصوبات این انجمن توسط کمیته ای مرکزی اجرا می شود که به صورت سالانه، تشکیل جلسه می دهد. ریاست این کمیته بر عهده رئیس یا معاون رئیس شورا قرار دارد. کمیته ای اجرایی توسط کمیته مرکزی انتخاب می شود و حداقل چهار بار در سال تشکیل جلسه می دهد. اعضای شورا شامل رئیس، معاونان رئیس و یک دبیر کل است که به عنوان مقامی اجرایی عمل می کند.

تاریخچه شورا

بمب‌گذاری کوتسو هاس[۵] در سال ۱۹۸۸

در ۳۱ اوت ۱۹۸۸، مقر SACC در ساختمان ۱۲ طبقه کوتسوهاس در ژوهانسبورگ توسط بمبی منهدم شد. کمیسیون حقیقت و آشتی بعدها دریافت که پیتر ویلیام بوتا[۶]، نخست وزیر وقت، شخصاً دستور بمب گذاری را صادر کرده است. آدریان ولوک[۷]، وزیر سابق قانون و نظم، و چندین پلیس ارشد متهم شناخته شده و در نهایت، مورد عفو قرار گرفتند. گروه بمب گذاری توسط یوجین دو کوک[۸]، فرمانده وقت در Vlakplaas، تاسیسات مخفی شاخه امنیتی نیروی پلیس آفریقای جنوبی اداره می شد.

اتحاد با کنگره ملی آفریقا

در جریان مبارزه با آپارتاید، SACC با جنبش‌های آزادیبخش مانند کنگره ملی آفریقا ([۹]ANC) متحد بود. در چند وقت اخیر، ادعاهایی مطرح شده است مبنی بر این که کنگره ملی آفریقا به نفع شورای ملی رهبری بین ادیان پاستور ری مک کالی[۱۰] که SACC از آن کنار گذاشته شد، به شورا توجه نمی کند و این که تنش هایی نیز بین این دو سازمان به وجود آمده است. SACC همچنین به دلیل نقش کنگره ملی آفریقا در حملات شبه نظامیان در سپتامبر ۲۰۰۹ به شهرک غیررسمی جاده کندی[۱۱]، به شدت این کنگره را مورد انتقاد قرار دارد و خواستار تحقیق مستقل در مورد عدم واکنش پلیس و آزادی رهبران مجمع مرتبط با پایگاه اباهلالی مژوندولو[۱۲] و کمیته توسعه جاده کندی[۱۳] شد.

منبع:

https://en.wikipedia.org/wiki/National_Interfaith_Council_of_South_Africa

 

[۱] South African Council of Churches

[۲] Desmond Tutu

[۳] Beyers Naudé

[۴] Frank Chikane

[۵] Khotso House

[۶] Pieter Willem Botha

[۷] Adriaan Vlok

[۸] Eugene de Kock

[۹] African National Congress

[۱۰] Pastor Ray McCauley's National Interfaith Leadership Council

[۱۱] Kennedy Road

[۱۲] Abahlali baseMjondolo

[۱۳] Kennedy Road Development Committee

کد خبر 5730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =