انجمن کتابداری و اطلاع رسانی آفریقای جنوبی

‌  انجمن کتابداری و اطلاع رسانی آفریقای جنوبی [۱] (LIASA) یک سازمان غیرانتفاعی حرفه ای است، که نماینده تمام موسسات و افرادی است که در کتابخانه ها و خدمات اطلاعاتی در آفریقای جنوبی فعالیت می کنند.

این انجمن از ارائه خدمات کتابخانه ای و اطلاع رسانی کارآمد، کاربر محور و با کیفیت حمایت و پشتیبانی می کند که امکان دسترسی عادلانه به اطلاعات را برای همه جوامع (باسواد و بی سواد) در آفریقای جنوبی فراهم می کند. این انجمن نشان دهنده علاقه و مروج توسعه و وجهه عمومی کتابخانه و اطلاعات در آفریقای جنوبی، در سطح محلی، استانی و ملی برای دولت و سایر سازمان ها است. LIASA همچنین نماینده بخش خدمات کتابداری و اطلاع رسانی (LIS[۲] ) در سطوح بین المللی است.

اعضای این انجمن شامل افرادی است که به کتاب علاقه داشته و یا در کتابخانه ها و خدمات اطلاعاتی یا موسسات یا سازمان‌های مرتبط با کتابخانه ها و خدمات اطلاعاتی مشغول به کار هستند. امروزه، این انجمن نزدیک به ۱۶۰۰ عضو دارد و در سطح ملی و بین المللی به عنوان انجمن حرفه ای شناخته می شود.

این انجمن به ۱۰ شعبه تقسیم شده است که در هر استان کشور قرار گرفته است و دو شعبه آن نیز در گوتنگ[۳] مستقر هستند. انجمن توسط شورایی منتخب از اعضای آن اداره می شود. کمیته ای اجرایی متشکل از مقامات منتخب توسط شورا موظف به اجرای سیاست ها و برنامه های آن هستند. فعالیت های کمیته اجرایی براساس یک برنامه استراتژیک هدایت می شود که هر ۴ سال یک بار مورد بازبینی قرار می گیرد.

دفتر ملی LIASA در پردیس کتابخانه ملی آفریقای جنوبی (NLSA) در پرتوریا واقع شده است.

دستاوردهای بین المللی

فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات کتابخانه ای ([۴] IFLA)، که LIASA عضوی از آن است، از کشورهای مختلف دعوت می کند تا میزبانی کنگره و مجمع سالانه کتابداری و اطلاعات رسانی جهانی را بر عهده بگیرند. این فدراسیون حدود ۳۵۰۰ نماینده بین المللی را برای این کنگره سالانه جذب می کند.

در حالی که انجمن کتابداری و اطلاع رسانی آفریقای جنوبی هنوز در مقایسه با سایر انجمن های کتابداری، سازمانی جوان به حساب می آمد، پیشنهاد آن برای برگزاری ۷۳ امین کنگره و شورای عمومی فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات کتابخانه ای در دوربان آفریقای جنوبی در سال ۲۰۰۷ پذیرفته شد.

در سال ۲۰۱۵ نیز، پیشنهاد این انجمن برای میزبانی کنگره جهانی کتابداری و اطلاع رسانی  در کیپ تاون آفریقای جنوبی مورد پذیرش سایر اعضا قرار گرفت.

هفته کتابداری آفریقای جنوبی (SALW[۵] )

در سال ۲۰۰۱، انجمن کتابداری و اطلاع رسانی آفریقای جنوبی موظف شد رویداری یک هفته ای را برگزار کند که طی آن، انواع کتابخانه ها در سراسر کشور با معرفی تاریخچه و تشریح فعالیت های خود، تلاش می کنند تا مردم درک درستی از نقش کلیدی کتابخانه ها در یک جامعه دموکراتیک داشته باشند، به افزایش سطح سواد در جامعه کمک کنند، حق اساسی همه انسان ها در دسترسی به اطلاعات را محقق سازند و احترام در میان تمام اقشار آفریقای جنوبی را ارتقا دهند.

پس از تحقیق گسترده در مورد تاریخ کتابخانه های آفریقای جنوبی و مشورت با اعضا، پیشنهاد زیر پذیرفته شد: "هفته مصادف با ۲۰ مارس، به عنوان هفته ملی کتابخانه ها نامیده شود. در صورت قرار گرفتن این روز در آخر هفته، هفته قبل از آن به عنوان هفته ملی کتابخانه ها گرامی داشته می شود. "

این روز به خاطر سالگرد تأسیس اولین کتابخانه عمومی توسط دولت در ۲۰ مارس ۱۸۱۸، گرامی داشته می شود که اکنون به عنوان کتابخانه ملی آفریقای جنوبی (پردیس کیپ تاون) شناخته می شود. علاوه بر این، روز حقوق بشر در ۲۱ مارس جشن گرفته می شود و منشور حقوق بشر آفریقای جنوبی آزادی دسترسی به اطلاعات را به عنوان یک حق اساسی بشر تشخیص داده و از آن حمایت می کند. پیوند دادن یک واقعه مهم تاریخی با یک مناسبت مهم در این دموکراسی جدید مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفت.

انتشارات

انجمن کتابداری و اطلاع رسانی آفریقای جنوبی دارای دو نشریه رسمی می باشد:

مجله کتابخانه ها و علوم اطلاعاتی آفریقای جنوبی ([۶] SAJLIS)، مجله ای با دسترسی آزاد، و معتبر است که دو بار در سال منتشر می شود.

مجله رسمی آن، LIASA-in-Touch، چهار بار در سال منتشر می شود.

منابع:

http://www.liasa.org.za/

https://en.wikipedia.org/wiki/Library_and_Information_Association_of_South_Africa


[۱] Library and Information Association of South Africa (LIASA)

[۲] Library and information services

[۳] Gauteng

[۴] International Federation of Library Associations and Institutions

[۵] South African Library Week

[۶] South African Journal of Libraries and Information Science

کد خبر 5782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =