نهاد المنشوق وزیرکشور سابق لبنان خبر از تاسیس یک حزب جدید در عرصه سیاسی لبنان داد. المنشوق اسم این تشکل جدید را "جنبش استقلال سوم" و یا " حرکة الاستقلال الثالث" اعلام کرد و گفت: به اتفاق"گروهی از همفکران قدیمی که اکثراً از طرفداران نخست وزیر شهید رفیق حریری هستند، این جنبش را پایه گذاری کرده ایم.

نهاد المنشوق(۱) وزیرکشور سابق لبنان خبر از تاسیس یک حزب جدید در عرصه سیاسی لبنان داد. المنشوق اسم این تشکل جدید را "جنبش استقلال سوم" و یا " حرکة الاستقلال الثالث" اعلام کرد و گفت: به اتفاق"گروهی از همفکران قدیمی که اکثراً از طرفداران نخست وزیر شهید رفیق حریری هستند، این جنبش را پایه گذاری کرده ایم.

المنشوق که این خبر را در مصاحبه با برنامه "المدار" تلویزیون بلومبرگ- شرق در تاریخ ۹ می ۲۰۲۱ برابر با ۱۹ اردیبهشت سال جاری اعلام می کرد، در بخش دیگری از  اظهارات هدفمند خود علیه ایران گفت: لبنان از نظر سیاسی تحت سلطه و اشغال ایران قراردارد و زمان آن فرارسیده است که از این سلطه خارج شود. وی در ادامه گفت: درمقابل ایران سه راه حل داریم. راه حل اول این است که تسلیم ایران شویم و مطمئنا این را ه حل را نمی‌پذیریم. راه حل دوم، پذیرش توافقی ایران است که البته نمی‌تواند به نفع حاکمیت، آزادی، استقلال و عروبیت مردم لبنان باشد. راه حل سوم هم راهی است که ما انتخاب کرده ایم و با تاسیس "جنبش استقلال سوم" وظیفه اصلی ما ایجاب می کند تا به نفوذ سیاسی ایران در لبنان پایان دهیم.  

وی در ادامه گفت: "جنبش استقلال سوم" فاقد هر گونه ارتباط با سعد حریری و نخست‌وزیران سابق است. المنشوق با تأکید بر اینکه بین آزادی ملی و آزادی سیاسی تفاوت قائل است ، خاطرنشان کرد: "آزادی ملی آزادی است که بر اساس اصولی که نخست وزیر شهید رفیق حریری برای آن جنگیده و شهید شده است بنا شود و آزادی سیاسی  همین کاری است که هر روز از طریق حضور در دولت و از طریق روابط سیاسی با احزاب لبنان انجام می شود و انتخاب میشل عون به عنوان رئیس جمهوری هم یک آزادی سیاسی بود که البته اشتباه بود و من هم در این گناه شریک هستم. المنشوق همچنین میشل عون، جبران باسیل و حزب الله را عامل بن بست سیاسی فعلی در لبنان دانست و در جهت القاء اختلاف بین حزب الله و جنبش امل هم گفت:  نبیه بری رئیس مجلس لبنان و رئیس جنبش امل شیعی تلاشهای زیادی در راستای به ثمر نشستن طرح ابتکاری فرانسه برای تشکیل کابینه لبنان انجام داد که در نهایت با مخالفت حزب الله و میشل عون این طرح با شکست مواجه شد. وی همچنین در بخش دیگری از مصاحبه خود گفت: لبنان دارای مشکلات مرزی با همسایگان خود است و مذاکرات مرزی که با اسرائیل در حال انجام است، حتماً باید به نتیجه مطلوب برسد. وی گفت مذاکرات مرزی گرچه سخت است، ولی مذاکرات مرزی با سوریه در آینده بسیار سخت تر و سخت تر خواهد بود. وی در ادامه بصورت تلویحی حزب الله را عامل انبار کردن ۲۲۵۰ تن نیرات آمونیوم دانست که منجر به انفجار بندر بیروت در تابستان سال گذشته شد.

المنشوق در ادامه از ابتکارات بشاره پطرس الراعی رهبر مسیحیان مارونی که اخیراً در یک سخنرانی عمومی خواهان خلع سلاح حزب الله و همچنین بین المللی کردن مشکلات لبنان شده بود حمایت کرد و تاکید کرد این ابتکارات منجر به استقلال سیاسی لبنان از ایران خواهد شد.  

المنشوق در پایان این مصاحبه با رد مقایسه ایران و عربستان گفت: "این مقایسه مسخره و پیش پا افتاده است. چرا که عربستان سعودی کشوری است که فقط برای لبنان خیرخواهی می کند و فقط آزادی ، حاکمیت ، ثبات و استقلال لبنان را می خواهد و قابل مقایسه با ایران نیست.

ملاحظات

۱-ایجاد یک تشکل سیاسی جدید در لبنان، آنهم در شرایطی که این کشور با بحران اقتصادی عمیق و همچنین بن بست سیاسی تشکیل کابینه مواجه است در حقیقت باعث پیچیده تر شدن اوضاع سیاسی خواهد شد. گرچه نهاد المنشوق و گروهی از همفکران ایشان دست به پایه گذاری این تشکل زده اند ولی در حقیقت باید گفت این تشکل بنابر توصیه سعودی ها شکل گرفته است، با توجه به موضعگیری صریح المنشوق در بیان مواضع حزب جدید،کاملاً مشخص است که تاسیس حزب در راستای اهداف عربستان سعودی و در جهت مقابله صریح با حزب الله و نفوذ جمهوری اسلامی در لبنان تعریف شده است.

۲-به نظر می رسد نهاد المنشوق برای فربه سازی این حزب و کادرسازی بهتر تلاش دارد با حمایت از اندیشه های ضد ایرانی پطرس الراعی رهبر مسیحیان مارونی و همچنین اعلام وفاداری به نخست وزیرفقید لبنان رفیق حریری، نظر و حمایت شخصیتهای مسیحی و همچنین شخصیت های جریان ۱۴ مارس را بخود جلب کند.

۳-در خصوص هدف اصلی سعودی ها از ایجاد این حزب یا تشکل جدید باید به چندین مورد اشاره کرد: اول اینکه در صورت موفقیت، این حزب در آینده جایگزین جریان ۱۴ مارس شود. دوم اینکه این تشکل می تواند فشار بر سعد حریری را مظاعف کند تا اینکه سعد در راستای اهداف سعودی ها حرکت نماید. سوم اینکه این تشکل جدید می تواند در انتخابات پیش روی پارلمان و ریاست جمهوری لبنان براساس برنامه سعودی ها حرکت کرده و به رقابت با سایر احزاب و گروههای سیاسی پرداخته و اهداف سعودی ها را تامین نماید.

۴-به نظر می رسد با توجه به اینکه این تشکل جدید از پایگاه اجتماعی لازم برخوردار نیست، و شخص المنشوق هم فاقد پشتوانه طائفه ای قدرتمند می باشد، لذا احتمال موفقیت این تشکل در فضای سیاسی لبنان با اهداف طولانی مدت منتفی است. ولی درکوتاه مدت این تشکل می تواند برای ایجاد اختلاف بین گروههای سیاسی،اجتماعی و همچنین فعالیت های ایزایی و رسانه ای و احتمالاً مدیریت آشوب  بکار گیری شود. البته با توجه به رویکرد ضد مقاومت حزب جدید، احتمال همسویی و ائتلاف آن با برخی احزاب لبنانی دور از انتظار نخواهد بود.

منبع: http://machnouk.com/%d۸%a۷%d۹%۸۴%d۹%۸۵%d۸%b۴%d۹%۸۶%d۹%۸۸%d۹%۸۲-%d۹%۸a%d۸%aa%d۸%ad%d۸%af%d۸%ab-%d۸%b۹%d۸%a۸%d۸%b۱-%d۸%a۸%d۹%۸۴%d۹%۸۸%d۹%۸۵%d۸%a۸%d۹%۸a%d۸%b۱%d۸%ba-%d۸%a۷%d۹%۸۴%d۸%b۴%d۸%b۱%d۹%۸۲-%d۸%b۹%d۹%۸۶/

https://www.raialyoum.com/index.php/%D۸%AA%D۸%AC%D۹%۸۵%D۸%B۹-%D۹%۸۶%D۹%۸۷%D۸%A۷%D۸%AF-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۹%۸۵%D۸%B۴%D۹%۸۶%D۹%۸۸%D۹%۸۲-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۸%B۳%D۹%۸A%D۸%A۷%D۸%B۳%D۹%۸A-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۸%AC%D۸%AF%D۹%۸A%D۸%AF-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۸%A۷%D۸%B۳/

 

[۱] - نهاد المنشوق متولد ۱۹۵۵ بیروت و ۶۶ سال سن دارد. وی تاکنون سمت های متعددی را در عرصه سیاسی لبنان برعهده داشته است از جمله: مسئول روابط خارجی جریان ۱۴مارس، عضو و سخنگو کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی لبنان، عضو کمیسیون حقوق بشر مجلس ملی لبنان، عضو هیئت امنای بنیاد یاسر عرفات از سال ۲۰۱۰ تا کنون برعهده داشته و بمدت ۶ سال از ۱۹۹۲ تا سال ۱۹۹۸ هم سمت مشاور سیاسی و رسانه ای مرحوم رفیق حریری بوده است.

کد خبر 6161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =