پروفسور موچوپلوس در سال ۱۹۳۰ میلادی در شهر آتن متولد شد و در سن ۹۱ سالگی درگذشت. وی از سال ۱۹۸۴ میلادی به عضویت و سپس به ریاست آکادمی آتن انتخاب شد. ایشان همچنین عضو تعداد زیادی از انجمن های فلسفی بین المللی و ملی بود.

درگذشت اونگلوس موچوپلوس  فیلسوف یونانی و رئیس انجمن ایران و یونان 

مراسم ترحیم پروفسور اونگلوس موچوپلوس فیلسوف یونانی و رئیس انجمن ایران و یونان صبح روز شنبه ۲۶ تیر ماه ۱۴۰۰ با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و فرهیختگان یونان برگزار شد. در این مراسم یکی از اساتید دانشگاه آتن که زندگی نامه نامبرده را قرائت می کرد گفت: سقراط می¬گوید که مرگ حتمی است و البته جاودانگی هم حتمی است. بنابر این پروفسور موچوپلوس که از سقراط برایمان بسیار گفته و نوشته است، در بین ما جاودانه خواهند ماند. 
لازم به ذکر است پروفسور موچوپلوس در سال ۱۹۳۰ میلادی در شهر آتن متولد شد و در سن ۹۱ سالگی درگذشت. وی تحصیلات خود تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته فلسفه را در دانشگاه ارسطو واقع در شهر تسالونیک در شمال یونان گذراند. ایشان برای ادامه تحصیلات در دوره دکتری به همراه مادرش که اهل فرانسه است، به فرانسه سفر کرد و پس از بازگشت به یونان به تدریس فلسفه در دانشگاه ارسطو پرداخت. وی در سال  ۱۹۷۲  در دانشکده فلسفه دانشگاه آتن به تدریس فلسفه مشغول شد و در سال ۱۹۷۳ ریاست این دانشکده را عهده دار و در سال ۱۹۷۷  میلادی به ریاست دانشگاه آتن رسید. ایشان از سال ۱۹۸۴ میلادی به عضویت و سپس به ریاست آکادمی آتن انتخاب شد. وی همچنین عضو تعداد زیادی از انجمن های فلسفی بین المللی و ملی بود.
 موچوپلوس تالیفات و پژوهش های متعددی در زمینه فلسفه مقایسه ای، تاریخ فلسفه، فلسفه محیط زیست، فلسفه هنر، تاریخ  معاصر فلسفه یونان و فلسفه جهان از خود برجای گذاشته است. ایشان ۶۰ کتاب فلسفی در کارنامه دارد و تعداد زیادی مقاله پذیرفته شده در سطح بین المللی ارایه کرده که مورد استقبال اساتید و اندیشمندان جهان قرار گرفته است. وی در مجموع دارای بیش از ۲۵۰ کتاب و مقاله در زمینه فلسفه است و در محفل نخبگانی به عنوان افلاطون یونان معاصر شناخته می¬شود.

درگذشت اونگلوس موچوپلوس  فیلسوف یونانی و رئیس انجمن ایران و یونان 
پروفسور موچوپلوس همچنین ریاست انجمن ایران و  یونان را تا پایان عمرش عهده دار بود. وی از سال ۱۳۶۷ خورشیدی که انجمن دوستی ایران و یونان راه اندازی شد، به واسطه رابطه خوبی که با "اندونیس تری چیس" شهردار آتن و رئیس آن انجمن داشت به عنوان معاون انجمن ایران و یونان انتخاب گردید و تا زمان درگذشت اندونیس تری چیس در این سمت باقی ماند. ایشان بعد از تری چیس ریاست انجمن ایران و یونان را عهده دار شد و تا پایان عمر خود این سمت را عهده دار بود. فعالیت در انجمن ایران و یونان باعث علاقه¬مندی ایشان به فرهنگ و هنر ایران زمین شد به گونه ای که نامبرده مطالعات وسیعی در خصوص حافظ داشته و از وی به عنوان تنها حافظ شناس یونانی یاد می¬شود. اونگلوس موچوپلوس به عنوان آهنگ ساز شناخته شده،  موسیقی سنتی ایران را نیز به خوبی می¬شناخت. وی همچنین، در زمان فعالیت در انجمن ایران یونان نشست های متعددی در زمینه گفت و گو¬های بینا دینی برگزار کرد. ایشان، همچنین به همراه هیاتی از اساتید  یونانی که برای شرکت در گفتگوهای بین دینی  به ایران سفر کرده بود، دیداری با علامه جعفری (ره) داشت و شیفته منش و سطح علمی  ایشان گردید. پروفسور موچوپلوس یکسال بعد از دیدار با علامه جعفری (ره)، وی  را برای ایراد سخنرانی در دانشکده فلسفه دانشگاه آتن دعوت کرد و از ایشان به گرمی استقبال نمود و بارها بر این نکته که علامه یکی از اندیشمندان بی نظیر جهان معاصر است، تاکید می کرد. 
 
 

کد خبر 8294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =