روز شنبه گذشته (۱۰/۷/۱۴۰۰) احزاب و گروه های زیادی که در به ثمر رساندن انقلاب مردم سودان شرکت داشته اند، به سالن معروف "قاعه الصداقه" آمدند تا پیمان ملی "وحدت نیروهای آزادی و تغییر" را که توسط برخی از احزاب و گروه های سیاسی امضا کننده توافقنامه صلح در جوبا، تهیه و تدوین شده بود، امضا کنند.

بسمه تعالی

پس از گذشت بیش از یک سال و نیم از انقلاب اخیر مردم سودان، برخی از گروه های مسلح و احزاب سودانی احساس می کنند که این انقلاب توسط تعداد اندکی از احزاب و گروهای دیگر سودانی (چهار حزب و گروه مانند حزب کمونیست سودان، حزب امت سودان و ...) مصادره شده است، لذا روز شنبه گذشته (۱۰/۷/۱۴۰۰) احزاب و گروه های زیادی که در به ثمر رساندن انقلاب مردم سودان شرکت داشته اند، به سالن معروف "قاعه الصداقه" آمدند تا پیمان ملی "وحدت نیروهای آزادی و تغییر" را که توسط برخی از احزاب و گروه های سیاسی امضا کننده توافقنامه صلح در جوبا، تهیه و تدوین شده بود، امضا کنند، تا بدینوسیله این فرصت را به همه احزاب و گروه های سیاسی، (غیر از حزب غیر قانونی کنگره ملی) داده شود تا در تشکیل سودان جدید مشارکت کنند.

امضا کننندگان این پیمان ملی با شعار "آزادی، صلح ، عدالت و وحدت تنها انتخاب ملت"، معتقدند که پس از پایان یافتن دوره انتقالی در سودان، باید با هرگونه انحصار طلبی، کنار گذاشتن (گروه های سیاسی، طرق صوفیه، سازمان های اجتماعی، گروه های مردمی) و عدم مشارکت دادن سودانی ها برای انتخاب دولت قانونی منتخب خود، مخالفت شود. لذا حکومت از آن گروه ها و احزابی است که در انتخاباتی آزاد و سالم، اکثریت آرای مردم را به دست آورند. 

گروه های سیاسی و جنبش های مسلحانه ای مشارکت کننده در پیمان صلح جوبا، طرق صوفیه، سازمان های اجتماعی، گروه های مردمی و شخصیت هایی که این پیمان ملی را امضا کرده اند عبارتند از:

۱. جنبش ارتش آزادیبخش سودان به رهبری "منی ارکو مناوی" که اکنون حاکم اقلیم دارفور (شامل سه ایالت دارفور جنوبی، دافور شمالی و دافور مرکزی) می باشد.

۲. جنبش عدل و مساوات به رهبری "جبریل ابراهیم" که اکنون وزیر امور مالی سودان است .

۳. جبهه مردمی متحد آزادی و عدالت به رهبری "امین داوود"

۴. جبهه شمال به رهبری "محمد سید احمد سر الختم الجاکومی"

۵. حزب بعث سودان به رهبری "یحیی الحسین"

۶. " محمد علی حامد الشاکوش" رئیس جنبش ارتش آزادیبخس سودان (شاخه شورای رهبری)

۷. حزب الناصری به ریاست "ساطع الحاج"

۸. ژنرال "خمیس جلاب" به نمایندگی از جنبش مردمی شمال

۹. "حلم عبد السلام حمزه" به نمایندگی از کمیته های مقاومت (این کمیته ها یکسال و نیم قبل و پس از پیروزی انقلاب اخیر مردم سودان تشکیل شدند، تا به صورت انقلابی امور جاری مردم را اداره و دستاورد های انقلاب را محافظت کنند)

۱۰. شورای بیداری انقلابی به رهبری "موسی هلال" مشاور سابق عمر البشیر و یکی از شخصیت هایی که قبلا از سوی دادگاه بین المللی به دلیل دست داشتن در حوادث دارفور تحت تعقیب بود.

۱۱. حزب الاتحادی موحد به ریاست "محمد عصمت" (البته ایشان در روزنامه التغییر سودان امضای این پیمان را تکذیب کرد و گفت که این پیمان بر ما عرضه شد و ما کلیات و جزئیات آن را نپذیرفتیم و امضا نکردیم)

۱۲. "علی خلیفه عسکوری" رئیس ائتلاف دمکراتیک عدالت اجتماعی

۱۳. "التوم هجو الشیخ" رئیس حزب "مسار الوسط" (خط میانه)

۱۴. "بشری الصائم" به نمایندگی از گروه "مبادره المجتمع المدنی"

۱۵. "احمد الحاج ابکر" به نمایندگی از گروه مهاجرین و پناهندگان

۱۶. "محمد علی قرشی" رئیس "جبهه سوم تمازح"

۱۷. "اسامه دهب" به نمایندگی از "جنبش آزادیبخش کوش"

همچنین در برخی از رسانه ها نام "ابراهیم الامین" رئیس حزب ملی امت نیز آمده است که دفتر ایشان، امضای این پیمان از سوی "الامین" را تکذیب کرد.

مهمترین بند های پیمان ملی

· وحدت سودان و تحقق امنیت و استقرار در آن

· تاسیس حکومت بر اساس عدالت اجتماعی (به گونه ای واقعی و نه شعاری)

· ایجاد سیستم فدرالی در سودان

· مشارکت گسترده مردم در نوشتن قانون اساسی

· تحول آسان و با امنیت دمکراتیک

· تهیه برنامه کشوری برای تشکل های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی

· تکمیل روند صلح با همکاری امضا کنندگان

· تدوین استراتژی برای توزیع عادلانه امکانات دولتی

· تاکید بر بازسازی ارتش متحد بر اساس اعتقاد به وحدت ملی

· مشارکت گسترده زنان و جوانان در موسسات دولت و حکومت و ضمانت نقش آنها

· ضرورت بازگشت اختیاری مهاجرین و پناهندگان به روستا، مناطق و شهرهای خود

· ادامه فعالیت کمیته "زدودن رانت خواری و استرداد اموال دولتی اختلاس شده"، اما بر اساس قانون

همچنین امضا کنندگان این پیمان ملی، مهلت دو هفته ای را برای تثبیت این امضاها به صورت اختیاری و توافق، تعیین کردند.

دیدگاه های شخصیت های سودانی پیرامون این پیمان ملی

· "یحی الحسین" رئیس حزب بعث سودان معتقد است که این پیمان ملی باید زمینه را برای حضور هرچه بیشتر احزاب و گروه های سودانی در تعیین سرنوشت خود، آماده کند، وی همچنین از امضا کنندگان درخواست نمود که برنامه ای توسعه گرایانه، اورژانسی و فوری برای مدت باقیمانده از دوره انتقالی برای پیشبرد کارهای دولت کنونی تهیه کنند.

· "منی ارکو مناوی" حاکم کنونی دافور پیرامون این پیمان ملی گفت: منظور از امضای این پیمان دمیدن روح تازه به انقلاب است و از بین بردن انحصار "چهار گروه" مسلط بر قدرت در پس از انقلاب است، زیرا ما هنگامی که پیمان اولیه آزادی و تغییر را امضا کردیم، ۷۳ گروه سیاسی و مسلح بودیم که پس از مدتی تعداد این گروه ها به ۸۹ رسید، اما اکنون فقط ۴ گروه سیاسی قدرت را به دست گرفته اند. سپس وی به مسئولین این ۴ گروه گفت: انسان عاقلی در بین شما نیست؟ نظام سابق ۳۰ سال قدرت را به دست گرفته بود و شما را هم از قدرت دور کرده بود، حالا شما همان روش نظام سابق را پیش می گیرید.

· "جبریل ابراهیم" رهبر جنبش عدل و مساوات و وزیر امور مالی کنونی، در اعتراض به روش کاری کمیته "زدودن رانت خواری و استرداد اموال دولتی اختلاس شده" گفت: قبل از اینکه تحقیقات پیرامون افراد تکمیل شود، ما مخالف مصادره اموال مردم و بی آبرو کردن آنها هستیم. وی همچنین تاکید کرد که ما موافق از بین بردن انحصار حزبی در نظام سابق هستیم و باید با فساد مبارزه کرد زیرا که یکی از شعارهای انقلاب همین مبارزه با فساد است، اما نباید مردم را به دلیل اتهام به عضویت حزبی از حضور در تشکیلات دولتی محروم کرد.  

·    

ملاحظات کارشناسی :

۱. پس از صدور بیانیه شورای رهبری سودان به نام وزارت امور خارجه این کشور در رابطه با مخالفت با برگزاری این جلسه( جهت امضای این پیمان ملی)، انتظار می رفت، مشکلاتی در برگزاری این جلسه پیش آید، اما پلیس و نیروهای امنیتی کلیه امور را زیر نظر داشتند و جلسه با امنیت کامل برگزار شد.

۲. سالن اجتماعات "قاعه الصداقه" با حضور گسترده شخصیتها مانند "بشاره جمعه ارور" وزیر کشور نظام سابق، اعضا و روسای کمیته های مجلس ملی سابق، پر شده بود، اما هیچ یک از نظامیان سودانی و دکتر عبد الله حمدوک نخست وزیر کنونی در این جلسه حضور نداشتند.

۳. برخی از احزاب دیگر سودانی مانند حزب امت سودان امضای این میثاق ملی را کودتای غیر نظامی قلمداد کرده اند و الصدیق صادق المهدی یکی از رهبران این حزب اعلام کرد که اکثر این امضا کنندگان هنگام پیروزی انقلاب در قصر ریاست جمهوری بودند، یعنی آنها باقیمانده های نظام سابق هستند، اما با حمایت گسترده مردم از اهداف انقلاب، این تلاش ها بی اثر خواهد ماند.

۴. سرهنگ "الطاهر ابو هاجه" مشاور تبلیغاتی ژنرال عبد الفتاح برهان رئیس شورای رهبری سودان در رابطه با مخالفان این "پیمان ملی" گفت: حوادث کنونی مخالفین این پیمان را پشت سر خواهد گذاشت، و آنها نمی توانند در برابر حرکت گسترده مردم قرار گیرند، و مردم از آنها عبور خواهند کرد. که این سخنان بیانگر موضع نظامیان کنونی سودان در رابطه با موافقت با امضا کنندگان "پیمان ملی" می باشد.

۵. ساختمان "قاعه الصداقه" که دارای چندین سالن اجتماعات، سالن تآتر، سینما و مراکز دیگر می باشد، در زمان حکومت ژنرال "جعفر نمیری" رئیس جمهور اسبق این کشور، از طرف کشور چین ساخته و به دولت سودان اهدا شد. و بسیاری از کنفرانس های بزرگ بین المللی و جلسات سرنوشت ساز سودان در این ساختمان برگزار گردید.

https://alintibaha.net/online/۹۰۴۸۱/روزنامه انترنتی الانتباهه سودان–۳/۱۰/۲۰۲۱م (۱۱/۷/۱۴۰۰)

https://www.altaghyeer.info/ar/۲۰۲۱/۱۰/۰۲/ - مرکز خبری سودانی " التغییر" – ۳/۱۰/۲۰۲۱م (۱۱/۷/۱۴۰۰)

https://www.altaghyeer.info/ar/۲۰۲۱/۱۰/۰۳/ - مرکز خبری سودانی " التغییر" – ۳/۱۰/۲۰۲۱م (۱۱/۷/۱۴۰۰)

 

کد خبر 8952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =