"زازا واشاکمادزه" ، رئیس آژانس دولتی امور ادیان گرجستان با " الله شکور پاشازاده" ، رئیس اداره مسلمانان قفقاز، دهم مهرماه در کشورآذربایجان دیدار و گفت وگو کرد . در این دیدار ، پاشازاده روابط دو کشور همسایه را ویژه خواند

"زازا واشاکمادزه" ، رئیس آژانس دولتی امور ادیان گرجستان با " الله شکور پاشازاده" ، رئیس اداره مسلمانان قفقاز، دهم مهرماه در کشورآذربایجان دیدار و گفت وگو کرد . در این دیدار ، پاشازاده روابط دو کشور همسایه را ویژه خواند و خاطرنشان کرد : که زندگی مساعد اقلیت "آذربایجانی ها" در کشورگرجستان برای او از اهمیت زیادی برخوردار است . وی افزود "روابط بین آذربایجان و گرجستان در همه زمینه ها  ازجمله روابط فرهنگی و اقتصادی در حال گسترش است و در این راستا ، " ایلیای دوم " ، اسقف اعظم گرجستان ، نقش بسزایی را در این زمینه داشته اند .  رئیس اداره مسلمانان قفقاز اظهار داشت: اسقف اعظم گرجستان برادر بزرگتر من است و ما مناسبت های مذهبی را به یکدیگر تبریک می گوییم . همچنین ما از برخورد مهربانانه ایشان با آذربایجان سپاسگزاریم و این به معنای ارتباط خوب مردم گرجستان با ما است."  در ادامه ، رئیس آژانس دولتی امور ادیان گرجستان ، ضمن تبریک تولد الله شکور پاشازاده ، نامه تبریک اسقف اعظم گرجستان را به وی تحویل داد. وی بر روابط برجسته رهبران معنوی دو کشور که به نوبه خود بر روابط بین دو ملت تأثیر زیادی گذاشته ، تأکید کرد. "زازا واشاکمادزه" ، همچنین به چالش های دنیای مدرن ، تهدید افراط گرایی و ​​تروریسم که حوزه دینی را نیز متأثر ساخته اشاره کرد و ضمن برشمردن پروژه های اجرا شده توسط دولت که  در راستای ادغام اقلیت های قومی با جامعه ، برنامه ریزی شده ، "محیط مدارا" در گرجستان را مثبت ارزیابی نمود . شایان ذکر است در این دیدار "زوراب پاتارادزه " ، سفیر فوق العاده و تام الاختیار گرجستان در جمهوری آذربایجان و "مبارز قربانلی" ، رئیس کمیته دولتی انجمن های مذهبی آذربایجان نیز حضور داشتند.

شایان ذکر است بر اساس تصمیم دولت گرجستان درسال۲۰۱۱ میلادی (۱۳۹۰) ، " اداره مسلمانان گرجستان"  به منظور مدیریت و کنترل اموردینی مسلمانان این کشور ، به صورت مستقل و با اختصاص بودجه دولتی، تأسیس شد. این در حالی بود که " اداره مسلمانان قفقاز " به ریاست "الله شکورپاشازاده" (مستقر در آذربایجان) که آذری های گرجستان را تحت پوشش فعالیت های دینی خود قرار داده بود از ابتدا به مخالفت با تأسیس چنین اداره ای پرداخت و استدلال می نمود که اکثریت مسلمانان گرجستان را آذری‌ها تشکیل می‌دهند و هدف از تأسیس " اداره مسلمانان گرجستان"، جدایی مسلمانان گرجستان از مسلمانان جمهوری آذربایجان است. در ادامه سیاست های دولت گرجستان مبنی برکنترل و ایفای نقش حداکثری دراین حوزه ، نهاد دیگری با نام " آژانس دولتی امورادیان گرجستان" از سال ۲۰۱۴ (وابسته به نخست وزیری گرجستان) تأسیس شد که هم اکنون اداره مسلمانان گرجستان زیر نظر این مرکز قرار دارد. حال در  چنین شرایطی که روابط نهاد های دینی دو کشور طی سالیان متمادی به سردی گراییده بود، می بایست منتظرماند تا هدف از دیدار اخیر رییس آژانس دولتی امور ادیان گرجستان از آذربایجان ، نمایان تر گردد .

کد خبر 9028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =