پرورش روحیه کارآفرینانه زنان در شهرک سیاهپوست نشین آفریقای جنوبی

ایشارا ماهاراج می گوید: "زنانی در شهرک های ما آرزوها و بلندپروازی هایی دارند که هیچکس واقعاً از آنها خبر ندارد. " پس از احوالپرسی مودبانه و نوشیدن جرعه ای آب، با او وارد گفتگوی شیرینی درباره زنان کارآفرین می شوم، موضوعی که در هفت سال گذشته فکر او را به خود مشغول کرده و موضوع رساله دکترای او بوده است.

او می گوید: "آنها مانند والدین خود، کارآفرینی در اقتصاد غیررسمی را تنها راه مناسب برای رهایی از فقر می دانند. "

کارآفرین زن در شهرک سیاهپوست نشین فرشته نجاتی برای اقتصاد است. اطلاعات کمی در مورد آنها وجود دارد، اگرچه بسیاری از آنها اشخاص باصلابتی هستند.

ماهاراج از سال ۲۰۱۵ زنان پیشه ور را آموزش داده و از آنها حمایت می کند، که برخی از آنها ساکن فیلیپی[۱] و خیلیتشا[۲] در کیپ فلتس[۳] و ایمیزامو یتو[۴] در خلیج هوت[۵] هستند. مانند آنها، او نیز در یک شهرکی سیاهپوست نشین بزرگ شد و مشکلات، نقاط قوت و مزایای موقعیت آنها را تجربه کرده است.

یکی از مشکلات اصلی آموزش است. بسیاری از زنان در اقتصاد غیررسمی دوره دبیرستان خود را تمام نکرده اند. آنها نه سواد مالی دارند و نه حتی مفاهیم اولیه کسب و کار را درک می کنند.

برنامه های حمایت شغلی زیادی در کیپ غربی و سایر بخش های آفریقای جنوبی وجود دارد. اما تأثیر این برنامه ها چیست؟

حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMMEs) موانع منحصر به فرد و زیادی که زنان سیاه پوست اداره کننده مشاغل در شهرک های سیاهپوست نشین با آن روبرو هستند، را در نظر نمی گیرند. رنگ پوست و جنسیت آنها اغلب این صاحبان مشاغل را با مشکلات مضاعفی مواجه می سازد، به این معنی که آنها اغلب آخرین کسانی هستند که از برنامه های حمایت از مشاغل کوچک سود می برند.

موانعی که آنها با آن روبرو هستند- مانند زنان بدون مهارت، تحصیلات و حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط- می توانند به مشکلات عاطفی و روانی اجتماعی برای آنها منجر شوند.

مسیر پیش روی آنها مملو از همه آسیب ها و ضعف هایی است که صاحبان مشاغل و زنان سیاه پوست در زندگی با آن روبرو هستند، مثل فقر، جنایت، نظام حمایتی شکننده، گرسنگی و ناراحتی های اجتماعی.

بیگانه هراسی برای کسانی که اصالتاً اهل آفریقای جنوبی نیستند یا فاقد تابعیت هستند، نیز مسئله دیگری است که به موارد قبلی اضافه می شود.

اما زنان کارآفرین ساکن شهرک های سیاهاپوست نشین که ماهاراج برای نوشتن رساله دکتری خود در زمینه کارآفرینی زنان در دانشگاه کیپ تاون به بررسی زندگی آنها پرداخته است، از پای در نمی آیند. او با تحقیقات خود قصد دارد میلیون ها زن ساکن مناطق کم درآمد را معرفی نماید.

مهاراج می گوید: "من در حیرت هستم که چگونه زنان می توانند چندین سرمایه گذاری مخاطره‌آمیز را همزمان انجام دهند و آنها را در مواقع بحرانی با یکدیگر تطبیق دهند. آنها همیشه به دنبال فرصت هایی برای افزایش درآمد و تنوع در مهارت های خود هستند. "

و در حالی که آنها این کار را انجام می دهند، دیگران را نیز ارتقا می دهند و از درآمد خود برای حمایت و آموزش فرزندان خود استفاده می کنند.

در طول دوران محدودیت های کرونایی در سال ۲۰۲۰، یک زن، که در شهرک سیاهپوست نشین به اجرای تورهای گردشگری اشتغال داشت، متوجه شد که کسب و کارش در حال نابودی است. هیچ کس از تورهای شهرک های سیاهپوست نشین استفاده نمی کرد و تمام تجربیات او بی استفاده شد.

اما برگزاری تورهای گردشگری تنها شغل او نبود. او برای اولین بار برنامه توسعه جوانان را راه انداخته بود، که زمانی که همه گیری بیماری در آفریقای جنوبی رخ داد، بر آن تمرکز کرد. او همچنین موفق شد برای مشاغل گردشگری کمک مالی مربوط به زمان شیوع بیماری کووید -۱۹ دریافت کند و از این بودجه برای آموزش جوانان برای فعالیت به عنوان راهنمای تور استفاده کرد.

زن دیگری برای غلبه بر محدودیت های کرونایی، شیوه آنلاین تجارت خود را به راه انداخت. او ماساژور است و در کلبه خود، شمع هایی از سویای طبیعی تولید می کند. امروزه، او همچنان شمع های خود را به کویت و آلمان صادر می کند.

ماهاراج می گوید: "انگیزه کارآفرینی همچنان ادامه دارد و راه های جدیدی برای کسب درآمد پیدا می شود. آنها تنها خود مشغول به کار می شوند، بلکه جوانان بیکار را نیز استخدام می کنند. زنی در حال فروش لباس در خانه خود بود، اما برای کار به عنوان بارستر قهوه، در حال آموزش دیگران بود. در طول دوران محدودیت های کرونایی، او کافی شاپی را باز کرد و جوانان را استخدام کرد و آموزش داد تا با او کار کنند. "

مسیری که این زنان طی می کنند، نمایانگر مسیری است که ماهاراج طی کرد. والدین او الگویی برای کارآفرینی خود او بودند.

پس از فارغ التحصیلی با درجه عالی در رشته روانشناسی صنعتی، سالها با بیکاری و سقط جنین متعدد دست و پنجه نرم کرد. سرانجام او صاحب یک فرزند دختر شد.

ماهاراج به یاد می آورد: "این لحظه ای حساس بود که باعث شد از خودم بپرسم، می خواهم چه کار کنم؟ "

او تصمیم گرفت که کسب و کار خود را راه اندازی کند و ایده ای تجاری مطرح کرد که به او امکان می داد جوانان بیکار را بر اساس فرهنگ شرکت و نقاط قوت جوانان، با شرکت ها مطابقت دهد.

برای جمع آوری کمک های مالی برای راه اندازی استارت آپ خود، ماهاراج با تعصباتی در مورد این واقعیت مواجه بود که او زنی رنگین پوست و مجرد است.

"تبعیض من را ترغیب کرد... آیا زنان دیگر نیز با این مسئله روبرو هستند؟ "

تحقیقات در زمینه کارآفرینی در سطح بین المللی همین روند را آشکار کرد: سرمایه گذاران مرد ممکن است در صورت همکاری با یک مرد، به تأمین بودجه کارآفرینان زن فکر کنند، اما نه به تنهایی.

آنها تعصبی آگاهانه یا ناخودآگاه نسبت به کارآفرینان زن تنها دارند.

ماهاراج مأموریت دارد تا سیاست حمایتی و فضای بهتری را برای آنها ایجاد کند. اما، همانطور که بسیاری دیگر از محققان آفریقایی تجربه می کنند، صدای محققان این قاره در زمینه تجارت و کارآفرینی غالباً نه شنیده می شود و نه مورد توجه قرار می گیرد.

در کنفرانس بین المللی اخیری درباره کارآفرینی، ماهاراج تنها محقق آفریقایی حاضر در آن بود.

"فرضیات بسیاری در مورد آفریقا وجود دارد - این که همه بر اساس نیازهای خود عمل می کنند. حال این سئوال مطرح می شود که آیا کارآفرینی واقعاً برای این زنان خوب است؟ چنین طرز تفکری درست نیست. در واقع، هم نیازها و هم فرصت ها انگیزه اصلی فعالیت های آنها است. "

"آنچه باید پرسید این است که چگونه می توانیم از کسب و کار این زنان که چنین برنامه ها و آرزوهای بزرگی برای جامعه خود در سر دارند، حمایت کنیم؟ "

منبع:

https://mg.co.za/opinion/۲۰۲۱-۰۹-۲۶-township-women-invisible-formidable/

 

[۱] Philippi

[۲] Khayelitsha

[۳] Cape Flats

[۴] Imizamo Yethu

[۵] Hout Bay

کد خبر 9161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =