هشت روز ناآرامی و هرج و مرج در ماه جولای ژوهانسبورک

یک پلیس از گروهی از غارتگران مظنون محافظت می کند که در ۱۳ جولای ۲۰۲۱ در مرکز خریدی در ووسلوروس، ژوهانسبورگ در جریان غارت و شورش های ناشی از زندانی شدن رئیس جمهور سابق، جاکوب زوما، دستگیر شدند.

در جولای ۲۰۲۱، با زندانی شدن جیکوب زوما[۱] ، صحنه‌های وحشتناک و خشونت‌آمیزی از ناآرامی ها و غارت در استان های کوازولوناتال و گوتنگ به وجود آمد. بیش از ۳۴۰ نفر جان خود را از دست دادند و میزان خسارات وارده از ۵۰ میلیارد راند فراتر رفت. روزنامه نگارانی مانند کانیتا هانتر[۲] ، جف ویکس[۳] و کاویل سینگ[۴] با گردآوری روایتی کامل، صدها صفحه از اسناد فاش شده و گزارشات اطلاعاتی را بررسی کردند. هشت روز در ماه جولای گزارش دست اولی از آنچه واقعاً اتفاق افتاده است که از مرکز هرج و مرج روایت شده است.

کتاب هشت روز در ماه جولای، کتابی که توسط سه روزنامه‌نگار News۲۴ نوشته شده و توسط تافلبرگ منتشر شده است، به سرعت پس از حوادثی منتشر شد که بلافاصله پس از زندانی شدن رئیس‌جمهور سابق جیکوب زوما به دلیل بی احترامی به دادگاه رخ داد.

به زندان انداختن زوما یک پروسه طولانی و پیچیده بود، که با اغتشاشات حامیان او، شامل تهدیدات مکرر مبنی بر این که اعتراضات عمومی گسترده ای پس از زندانی شدن او انجام خواهد شد، همراه بود.

هشت روز در ماه جولای همه این حوادث را در نظر می گیرد و سؤالات مربوطه را در مورد میزان برنامه ریزی شورش های جولای، اهداف برنامه ریزان آنها و اینکه دقیقاً آن برنامه ریزان چه کسانی بودند، مطرح می کند.

بسیاری از این سؤالات بی پاسخ مانده یا به طور کامل پاسخ داده نشده است. چگونه به حقایق پشت پرده وقایع ماه جولای پی ببریم؟ حتی اکنون، با گذشت چهار ماه، سخت است که با شرایط صحیح کنار بیایم: آیا این یک قیام، شورش، آشوب یا غارت بود؟ یا تلاش برای کودتا، همانطور که برخی در حزب حاکم گمان می کردند؟

آیا این حوادث هماهنگ شده بود یا خود به خود یا ترکیبی از هر دو؟ چه اقداماتی باعث بروز سایر اقدامات می شود؟ آیا این کار عوامل تحریک کننده بود که برای تخریب زیرساخت ها و ایجاد هرج و مرج به منظور دشوارتر کردن شرایط رئیس جمهور سیریل رامافوسا تلاش می کردند؟

از این گذشته، این رامافوسا است که از سوی حامیان زوما به عنوان دشمن اصلی خود تلقی می شود: او زوما را در کنفرانس انتخابی کنگره ملی آفریقا در سال ۲۰۱۷ برکنار کرد، و قول داده است که با فساد و تسخیر دولت- که زوما و چند تن از دوستانش به آن متهم شده اند- مبارزه کند. اساساً، جبهه ای از صاحبان سابق قدرت وجود دارد که با مقامات جدید در حال جنگ هستند، به ویژه به این دلیل که برنامه اصلاحات رامافوسا احتمالاً میزان نفوذ و قدرت آنها را تحت تأثیر قرار می دهد.

برخی از حامیان زوما که غارتگران را تشویق می کردند، دستگیر شده اند، اما بسیاری از آنها متواری هستند. مشخص نیست که پرونده ها علیه آنها چگونه پیش می رود. سازمان‌های اطلاعاتی ادعا می‌کنند که اغتشاشات را پیش‌بینی کرده‌ بودند و پلیس توجه چندانی نکرد، اما رئیس پلیس این مسئله را رد می‌کند. مطمئناً در روزهای اولیه اغتشاشات، عدم حضور پلیس به چشم می آمد.

روز دوشنبه در حالی که غارتگران و سایر جنایتکاران بخش های اصلی شهر دوربان را تصرف کردند، این شهر نیز دچار هرج و مرج شد. این ناآرامی ها که از پنجشنبه گذشته آغاز شد، پس از دستگیری جاکوب زوما، رئیس جمهور سابق، که به دلیل بی احترامی به دادگاه مجرم شناخته شد، آغاز شد.

هشت روز در ماه جولای نوعی تجزیه و تحلیل مورد نیاز را ارائه می دهد تا آفریقای جنوبی به آنچه در آن روزهای غارت و شورش رخ داده، توجه کند. نویسندگان به دقت گزارشات اطلاعاتی و سایر گزارش ها را بررسی کرده و تلاش می کنند بین آن چه که شناخته شده، آن چه که  درک شده و آن چه که  قبل از "روزهای ماه جولای" قابل پیش بینی بود، تمایز قائل شوند.

اما این کتاب کارهای بیشتری انجام می‌دهد، و خواننده را دقیقاً به وسط آن آشفتگی می‌برد، به‌ویژه از دید خبرنگارانی که در همان حال، در صحنه حضور داشتند. کاویل سینگ در کوازولوناتال، مرکز غارت و شورش، و جف ویکس با غارتگران در گوتنگ روبرو بود. روایت های آنها ازاین حودث تکان دهنده است، به خصوص برای کسانی که از راه دور به تماشای این رویدادها نشستند. کانیتا هانتر همه چیز را به زیبایی کنار هم آورده است، از جمله تجربه دوربان درست پس از تخریب.

آن‌طور که آدریان باسون، سردبیر News۲۴ در پیش‌گفتار خود می‌گوید، این کتاب «پیش‌نویس اجمالی و استادانه‌ای از تاریخ» است - تاریخی که هنوز به‌طور ناخوشایندی در حال آشکار شدن است.

منبع :

https://www.news۲۴.com/news۲۴/books/eight-days-in-july-inside-the-unrest-and-looting-that-shook-south-africa-۲۰۲۱۱۱۰۵

 

[۱] Jacob Zuma

[۲] Qaanitah Hunter

[۳] Jeff Wicks

[۴] Kaveel Singh

کد خبر 9641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =