پس از گذشت تقریبا دو هفته از کودتای نظامیان سودان بر علیه دولت انتقالی این کشور، و ورود کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس و موسسات بین المللی (سازمان ملل)، به عنوان میانجیگر بین نظامیان و سیاستمداران، اکنون مذاکرات بین دولت انتقالی و نظامیان کودتاگر ، تقریبا به بن بست رسید. و دلیل این شکست مذاکرات بین دو طرف سودانی، نگرانی های آنها از پذیرش خواسته های همدیگر است،

پس از گذشت تقریبا دو هفته از کودتای نظامیان سودان بر علیه دولت انتقالی این کشور، و ورود کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس و موسسات بین المللی (سازمان ملل)، به عنوان میانجیگر بین نظامیان و سیاستمداران، اکنون مذاکرات بین دولت انتقالی و نظامیان کودتاگر ، تقریبا به بن بست رسید. و دلیل این شکست مذاکرات بین دو طرف سودانی، نگرانی های آنها از پذیرش خواسته های همدیگر است، یعنی دولت موقت نگران است که اگر خواسته های نظامیان را مانند انحلال این دولت و منحل کردن کمیته مبارزه با رانت خواری و فساد و... را بپذیرد، دیگر نمی تواند مسیر انتقال دمکراتیک قدرت به دولت و نمایندگان منتخب مردم را به سلامت بپیماید. و از سوی دیگر نظامیا کودتاگر نیز نگران هستند که اگر این دولت انتقالی به کار خود ادامه دهد، با اتهاماتی که برخی از وزرای این دولت ‌مانند وزیر صنعت، متوجه نظامیان ارشد موجود در حاکمیت (ژنرال برهان و ژنرال حمیدتی) می کنند و با پرونده سازی کمیته مبارزه با رانت خواری و فساد برای آنها، این نظامیان نیز به سرنوشت پیشینیان ناکام خود مانند ژنرال البشیر دچار گردند.

البته بنابر گزارش روزنامه انترنتی القدس العربی، در تاریخ (۱۵/۸/۱۴۰۰) هیأتی از سوی اتحادیه عرب به ریاست "حسام زکی" نایب رئیس این اتحادیه، برای یافتن راه حلی برای بحران کنونی به خارطوم آمد و با ژنرال برهان رئیس شورای حاکمیتی سودان، دیدار و پیرامون پشتیبانی از تلاش هایی که برای عبور از بحران کنونی در چارچوب توافقنامه هایی امضا شده در دوره انتقالی، صورت می گیرد، بحث و گفتگو کردند .که به نظر نمی رسد این هیات نیز بتواند کار مثبتی انجام دهد. همچنین هیأتی به ریاست از سوی اتحادیه آفریقا به خرطوم آمد، و با مسئولین سودانی پیرامون یافتن راه حلی برای بحران کنونی مذاکره کرد.

 "عبد الفتاح برهان دیروز (۱۶/۸/۱۴۰۰) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد که مشکل بودن نخست وزیر سابق نیست بلکه ، نگرانی ما این است که روند سابق دولت انتقالی (منحل شده)، سودان را از رسیدن به اهداف خود که در قانون اساسی موقت مورد توافق قرار گرفته بود، محروم سازد.

کشورهای عربستان و امارات که ابتدا یا سکوت و یا کودتاگران را تایید کردند، اکنون به همراه آمریکا و انگلیس طی بیانیه ای مشترک خواستار بازگشت دولت انتقالی، آزادی زندانیان و عمل به قانون اسای موقت شده اند.

همچنین تجمع حرفه گران سودانی نیز اعلام کردند که با نظامیان مذاکره، و در حکومتی آنها می خوهند تشکیل دهند مشارکت نخواهند ‌کرد.

این تجمع طی بیانیه ای در صفحه خود در فیس بوک اعلام کرد که نیروهای انقلابی به سه موضع مخالف یعنی (نه گفتگو، نه همراهی و نه مشارکت با کودتاگران) پایبند هستند.

قابل توجه است که کودتاگران چند روز پس از انجام کودتا ۴ وزیر دولت انتقالی ( "حمزه بلول"، وزیر اطلاع‌رسانی، "علی جدو"، وزیر حمل و نقل، "هاشم حسب الرسول" وزیر ارتباطات و "یوسف آدم" ورزش و جوانان) را آزاد و در مقابل ۴ سیاستمدار دیگر را را زندانی کردند که ۳ نفر از آنها (محمد عثمان، حمزه فاروق و نادر صالح) اعضای حزب کنگره سودان و نفر چهارم "طه عثمان" عضو کمیته "مبارزه با رانت خواری و فساد" می باشند. که این آزاد و زندانی کردن همزمان، خود بسیار جای تامل دارد، زیرا که از یک سو، آزادی وزرا یکی از شروط بازگشت نخست وزیر حمدوک به سرکار و اداره مجدد امور کشور می باشد، و از سوی دیگر، حزب کنگره سودان تنها حزبی بود که با صدور بیانیه خواستار محاکمه کودتاگران شده بود، در حالیکه بعد از وقوع کودتای اخیر در سودان، بسیاری از احزاب دیگر و برخی گروه های مسلح این کشور خواستار برقراری مصالحه با نظامیان شده بودند. 

ملاحظات کارشناسی:

۱. بنابر تجربه قبلی که از دخالت کشورهای غربی در سودان مانند موضوع جدایی جنوب این کشور، دلیلی اصلی شکست میانجگری بین نظامیان و سیاستمداران (دولت انتقالی)، جدّی نبودن عرب ها و غربی ها برای حل این بحران می باشد، زیرا که خارجی ها می خواهند در سودان وضعیت غیر مستقر (کنترل شده) باقی بماند و یا با تاخیر زمان برقراری استقرار در این کشور، آنها بتوانند جایگزین مناسب برای تامین منافع خود در این کشور پیدا کنند.

۲. به نظر می رسد که هدف از دستگیری رئیس (عمر دقیر)، اعضای حزب کنگره سودان و دو وزیر عضو این حزب (ابراهیم الشیخ و خالد عمر)  بستن دهان مخالفان سرسخت این کودتا می باشد، زیرا که این سه نفر دستگیر شده اخیر، روز قبل با " فولکر پرتس"رئیس نمایندگی سازمان ملل دیدار کرده بودند، و موضوع مذاکرات بین طرفین بررسی بحران اخیر و تاکید بر کودتا بودن این حرکت اخیر نظامیان از سوی حزب کنگره سودان، بود. البته نماینده سازمان ملل نیز در این دیدار اعلام کرد که از نظر دیدگاه آمریکایی نیز این عمل کودتا می باشد.

۳. "ابراهیم جبریل" رهبر جنبش "العدل و المساوات" و "منی ارکو مناوی" رهبر جنبش ارتش آزادیبخش سودان و حاکم کنونی اقلیم دارفورکه خود از رهبران انقلاب اخیر سودان بودند، و اکنون هم سو با نظامیان خواهان انحلال این دولت موقت می باشند، و تشکیل دولت فراگیر جدید می باشند.

۴. در مقابل مخالفان کودتا مانند احزاب امت و کنگره و ...، بسیاری از گروه ها و شخصیت های سودانی با نظامیان در برکناری این دولت انتقالی همسو هستند مانند (جبهه مردمی متحد آزادی و عدالت به رهبری "امین داوود"، "جبهه شمال" به رهبری "محمد سید احمد سر الختم الجاکومی"، " محمد علی حامد الشاکوش" رئیس جنبش ارتش آزادیبخس سودان (شاخه شورای رهبری)، "حزب الناصری" به ریاست "ساطع الحاج" و ... .

https://www.altaghyeer.info/ar/۲۰۲۱/۱۱/۰۳/ - ۱۲/۸/۱۴۰۰

https://www.altaghyeer.info/ar/۲۰۲۱/۱۱/۰۶/  - ۱۲/۸/۱۴۰۰

کد خبر 9853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =