سال ۲۰۲۱ سالی بسیار مهم و حساس برای مسئله فلسطین بود، زیرا که در این سال فلسطینها از موضع عقب نشینی های پی در پی به مواضع تهاجمی و اقدام کننده اصلی تبدیل شدند و موضوع فلسطین پس از انزوای موقت در سالهای قبل، در این سال بار دیگر در سطح جهان به طور گسترده ای مطرح گردید.

بسمه تعالی

سال ۲۰۲۱ سالی بسیار مهم و حساس برای مسئله فلسطین بود، زیرا که در این سال فلسطینها از موضع عقب نشینی های پی در پی به مواضع تهاجمی و اقدام کننده اصلی تبدیل شدند و موضوع فلسطین پس از انزوای موقت در سالهای قبل، در این سال بار دیگر در سطح جهان به طور گسترده ای مطرح گردید.

سال ۲۰۲۱.. سال فلسطین

وضعیت فلسطین در سال ۲۰۲۱م مانند سال های گذشته نبود، زیراکه رویدادهایی مانند ایستادگی در برابر، مبارزه به صورت خانوادگی و زد و خوردهایی در داخل سرزمین های اشغالی (غیر از غزه و کرانه باختری) در این سال اتفاق افتاد.

نیروهای مقاومت فلسطین در این سال با اتخاذ موضع اقدام پیشگیرانه در برابر دشمن، فرصت غافلگیری را از دشمن گرفت، و دیدگاه های امنیتی صهیونیست ها را زیر سوال برد. مثلا در جنگ "شمشیر قدس" (جنگ اخیر غزه)، دشمن اشغالگر با نگرانی فراوان از قدرت موشکی مقاومت  اسلامی فلسطین (حماس)، و برای تقویت گنبد آهنین خود، خواهان دریافت امکانات بیشتری شدند.  

پس از اینکه موضوع آزار و اذیت فلسطینیان و مصادره و تخریب منازل آنها توسط اشغالگران صهیونیست در محله "شیخ جراح" در جهان آشکار شد، مقاومت فلسطین تصمیم گرفت به پیام مردم قدس به "محمد ضیف" فرمانده گردان های قسام، پاسخ مثبت بدهد و در جواب کشتار مردم قدس، مواضع صهیونیست ها را برای اولین بار در داخل سرزمین های فلسطینی موشک باران کند. گزارش ها در این بار می گوید که "محمد ضیف" یک ساعت قبل شروع موشک باران به صهیونیست ها اخطار کرد تا از کشتار مردم قدس، و از انجام فعالیتهای تحریک آمیز بر علیه فلسطینیان دست بردارند، و هزاران شهرک نشینی که آماده حمله به فلسطینیان و اشغال مسجد الاقصی بودند را به شهرک های خودشان بازگرداند، اما هنگامی که صهیونیست ها به این اخطارها توجه نکردند، موشک باران مواضع صهیونیست ها، و به دنبال آن جنگ اخیر غزه آغاز شد، و ۱۱ روز ادامه یافت که و پس از آن "گروهان های قدس" اعلام کرد که شهرهای "تل آویو"، "دیمونا" ، اسدود"، "عسقلان"، "سیدیروت" و سایر شهرهای اشغال شده را با موشک ها نقطه زن و به صورت گسترده خواهد زد. که این جنگ یازده روزه نتایج خسارت بارتری نسبت به جنگ پنجاه و یک روزه ی قبلی صهیونیست ها به غزه در سال ۲۰۱۴م، برای اشغالگران به همراه داشت به گونه ای که این زیان ها با ۵ % تا ۸ % از تولید ملی صهیونیستها برابری می کرد در حالیکه خسایر اشغالگران در جنگ قبلی فقط ۳ % بر آورد شده بود. و شهر "عسقلان" بیشترین زیان را در این جنگ متحمل شد و هزار و هشتاد و هفت بار به این شهر حمله موشکی صورت گرفت. وبزرگترین دستاورد مقاومت فلسطین در این جنگ این بود که مجدداً اعتماد به نفس و امید به پیروزی و نابودی اشغالگران در دل مردم فلسطین زنده شد، و برعکس روحیه صهیونیست ها تضعیف شد، به گونه ای که ۵۹ % از مردم اسرائیل معتقد بودند که اسرائیل در جنگ اخیر غزه پیروز نشده است.

سال گذشته میلادی در شهرهای اشغال شده در سال ۱۹۴۸م، شبه انتفاضه ای روی داد، به گونه ای که صهیونیست ها به شدت به هراس افتادند و بخش های ویژه ای در ارتش، پلیس و امنیت داخلی خود (شاباک) برای مقابله با این قیام مردمی در قدس و شهرهای دیگر مانند "الجلیل"، "الرمیله"، "اللّد"، " کفر کنا"، "بئر السبع" و ... تشکیل داد. این حوادث برای صهیونیست ها بسیار ترس آور و تهدید کننده است به گونه ای که "یائیر لبید" وزیر خارجه کنونی رژیم صهیونیستی، این حوادث و این قیام مردمی را تهدیدی برای موجودیت اسرائیل به شمار آورد.

البته فلسطینیان در سال گذشته تلفاتی هم دادند، مانند شهادت ۱۳۰ مرد و زن فلسطینی در طول سال گذشته و انتفاضه اخیر مردم قدس و سایر شهرهای اشغالی.

یکی از رویدادهای قهرمانانه اسرای فلسطینی در سال گذشته، فرار حیرت برانگیز ۶ اسیر فلسطینی به نام (یعقوب القادری، زکریا الزبیدی، محمد المعارضه، ایهم کممجی و مناضل نفیعات) به رهبری "محمود العارضه"  از زندان "جلبوع" بود که این اسرا با کندن کانالی، که بعدا به "کانال آزادی" معروف شد، دست به کار بی سابقه ای زدند که علاوه بر افزایش روحیه آزادی طلبی در میان اسرای فلسطینی ها، نقشه های امنیتی زندان های صهیونیست ها را زیر سوال بردند. و رسانه های صهیونیستی اعتراف کردند که این عملیات فرار از زندان بزرگترین عملیات آزادی طلبی در سال های اخیر بود. اما متاسفانه چند روز پس از آزادی اسرای فلسطینی، نیروهای امنیتی، همه ۶ نفر اسیر فلسطینی را مجددا به دام انداختند.

یکی دیگر از رویدادهای مهم سال گذشته در فلسطین اعتصاب های غذای اسرای فلسطینی که سالها در زندان های صهیونیستی به سر می برند، می باشد. بنابر گفته برخی از تحلیلگران فلسطینی آنها با اراده های پولادین و با معده های خالی به جنگ اشغالگران بی رحم صهیونیست رفتند. و در یکی از این اعتصاب غذاها، تعداد ۲۵۰ اسیر از جنبش "جهاد اسلامی فلسطین" در اواخر مهرماه گذشته اعتصاب غذای خود را آغاز کرده اند و تا کنون ادامه دارد. همچنین اسرای فلسطینی دیگری که بدون هیچ تفهیم اتهامی به زندان افتاده اند نیز به این اعتصاب غذا پیوستندکه اسیر "هشام ابو هواش" همچنان به این مبارزه خود ادامه می دهد و به همین مناسبت تظاهرات گسترده ای در داخل وخارج فلسطین برای آزادی این اسیر در حال برگزاری است. البته اذیت و آزار زنان اسیر فلسطینی نیز سبب شد تا گروه های مقاومت فلسطینی ضمن محکوم کردن این ظلم و ستم ها، رژیم صهیونیستی را تهدید به جنگ کنند.

البته صهیونیست ها نیز برای جدا کردن محلات فلسطینی از همدیگر، در میان آنها شهرک های صهیونیستی بنا می کنند و به بهانه حمایت از این شهرک ها، محدودیت هایی برای رفت و آمد فلسطینی به وجود می آورند، به طوریکه محلات شمالی یک شهر فلسطینی را از محلات جنوبی ان جدا می کنند. در این رابطه حکومت رژیم صهیونیستی در اواخر سال گذشته با ساخت ۱۳۵۵واحد مسکونی فلسطینی در کرانه باختری موافقت کرد، همچنین قرار است که با ساخت۳۱۴۴ واحد مسکونی دیگر از سوی حومت اشغالگر قدس در کرانه باختری موافقت بشود، لذا در شهرک های "رفاقا" ۳۳۹ واحد مسکونی، و در شهرک "کدومیم" ۳۸۰ و در شهرک صهیونیستی"کفار عتصیون" ۲۹۲ و در شهرک صهیونیستی "هار براخا" ۲۸۶ واحد مسکونی ساخته خواهد شد.

وزارت "مهاجرت و جذب مهاجر" در رژیم صهیونیستی در سال گذشته اعلام کرد که ۲۷ هزار مهاجر از کشور های مختلف به اسرائیل مهاجرت کردند، و این عدد بیانگر افزایش ۳۰ % شهرک نشینان صهیونیست می باشد، که این روند برخلاف قوانین بین المللی و قطعنامه های سازمان ملل است.

 البته این مهاجرت های جدید در داخل رژیم صهیونیستی مخالفینی نیز دارد، مثلا جنبش صهیونیستی"السلام الآن" (صلح اکنون) در بیانیه ای که در روزنامه "معاریف" منتشر شد، به این مهاجرت ها اعتراض و اعلام کرد که این کار هر امیدی را برای ایجاد صلح در آینده با فلسطینی ها را به نا امیدی تبدیل می کند و رسیدن به هر راه حل سیاسی برای دشمنی بین فلسطینی ها و صهیونیست ها را منتفی می کند. و از سوی دیگر نیروهای مقاومت فلسطینی نیز برای رویارویی با این صهیونیست های جدید، فعالیت های خود را بیشتر کرده اند.

یکی دیگر از رویدادهای مهم سال گذشته در فلسطین اشغالی و به ویژه پس از عملیات "سیف القدس" (حمله اخیر به غزه)، افزایش عملیات شهادت طلبانه در کرانه باختری می باشد، در حالیکه نیروهای امنیتی رژیم اشغالگر قدس اعتراف کرد که توانایی متوقف کردن این عملیات در حال رشد را ندارد.

این عملیات به اشکال مختلف صورت می گیرد (شلیک گلوله، حمله با سلاح سرد و زیر گرفتن با ماشین)، مانند حمله "عمر ابو عصب" نوجوان فلسطینی به نیروهای صهیونیستی در بخش قدیمی قدس که به زخمی شدند دو نیروی امنیتی و شهید شدن او انجامید، و یا عملیات "فادی ابو شخیدم" که یک سرباز اسرائیلی را با گلوله کشت، و ۴ سرباز دیگر را زخمی کرد، یا عملیات دختر فلسطینی در محله "شیخ جراح" که منتهی به زخمی شدن یک زن صهیونیست شد، و ...، به گونه ای که رسانه های صهیونیستی از آنها با عنوان انتفاضه جدید که موجودیت اسرائیل را به خطر انداخته، نام می برند. همچنین افزایش این عملیات، اختلاف موجود در میان احزاب و گروه های سیاسی صهیونیستی را بیشتر کرد.

سازمان امنیت داخلی صهیونیستی (شاباک) در آماری اعلام کرد که فقط در ماه خرداد گذشته ۵۹۲ علمیات استشهادی در کرانه باختریو ۱۸۷ عملیات در قدس اشغال شده صورت گرفته است که این آمار بسیار بیشتر از آمار  ماه قبل که بیانگر ۱۰۴ عملیات (۸۰ در کرانه باختری و ۲۴ در قدس اشغال شده) صورت گرفته در ماه اردیبهشت گذشته می باشد.

همچنین رویداد های سال گذشته مسئله فلسطین را به صورت گسترده در سطح جها ن مطرح و باعث محکومیت رژیم صهیونیستی شد، مثلا علاوه بر محکومیت صهیونیست ها در بسیاری از دانشگاه ها راهرو های کنگره آمریکا و میدان های لندن و برلین،۷۰ استاد برجسته در دانشگاه معروف "هاروارد" در آمریکا بعد از حمله اخیر اسرائیل به غزه، این رژیم اشغالگر را محکوم، و با مردم فلسطین اعلام همدردی کردند.

https://www.maannews.net/news/۲۰۵۷۴۴۱.html - خبرگزاری فلسطینی "معاً" – ۱/۱/۲۰۲۲م

کد خبر 10370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =