۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۷

کتابخانه ملی پارلمان گرجستان، کتابخانه علمی اصلی گرجستان است که از انتشارات چاپی گرجستان و مهمترین نشریات چاپی علمی و جهانی و سایر اسناد، کتابشناسی ملی، اطلاعات، آثار علمی-پژوهشی، فعالیت های روش شناختی و مرکز فرهنگی نگهداری می کند. کتابخانه ملی به دلیل اهمیت ویژه ایالتی، تابع پارلمان گرجستان است.


کتابخانه ملی پارلمان گرجستان، کتابخانه علمی اصلی گرجستان است که از انتشارات چاپی گرجستان و مهمترین نشریات چاپی علمی و جهانی و سایر اسناد، کتابشناسی ملی، اطلاعات، آثار علمی-پژوهشی، فعالیت های روش شناختی و مرکز فرهنگی نگهداری می کند. کتابخانه ملی به دلیل اهمیت ویژه ایالتی، تابع پارلمان گرجستان است.

نام کامل: کتابخانه ملی پارلمان گرجستان- ایلیا چاوچاوادزه

-آدرس:  گرجستان، تفلیس ۰۱۰۸، خیابان گودیاشویلی ۵/۷
-تلفن:   + (۹۹۵ ۳۲) ۲۹۷ ۱۶ ۰۲+ (۹۹۵ ۳۲) ۲۹۷ ۱۶ ۶۱ 
-فکس: + (۹۹۵ ۳۲) ۲۹۷ ۱۶
-وب سایت :  http://www.nplg.gov.ge

-مدیرکل کتابخانه : آقای گیورگی ککلیدزه
-تاریخ تأسیس کتابخانه : ۱۸۴۶

-تعداد پرسنل: ۴۴۱ نفر
-در شش ساختمان واقع شده است که همه ساختمان ها متعلق به کتابخانه ملی است.
-دارای بیش از ۴،۷۰۰،۰۰۰ واحد ذخیره‌سازی است که بیش از ۳،۷۸۰،۰۰۰ واحد آن کتاب به ۹۹ زبان می باشد و در آن بزرگترین مجموعه کتاب های کمیاب گرجی در گرجستان در این کتابخانه نگهداری می شود.

-تعداد خوانندگان: از سال ۲۰۱۷-۲۰۱۹ (تا ۱ اکتبر)، ۲۱۵۰۸ نفر  به عضویت کتابخانه در آمده اند که از این تعداد؛ ۱۱۴۳ نفر از شهروندان خارجی هستند.

تاریخچه کتابخانه ملی پارلمان گرجستان به سال ۱۸۴۶ برمی گردد، زمانی که "کتابخانه عمومی تفلیس" بر اساس کتابخانه ریاست جمهوری در تفلیس تاسیس شدافتتاح کتابخانه عمومی آرزوی جامعه گرجستان در آن زمان را برآورده کرد و آن ایجاد کتابخانه ای در تفلیس بود که برای همه اقشار مردم در دسترس باشدحمایت جامعه گرجستان در این مورد با این واقعیت تأیید می شود که کتابخانه عمومی تازه تأسیس در سال ۱۸۴۸ به صندوق "کتابخانه خصوصی دوستانه" که به ابتکار دیمیتری کیپیانی در سال ۱۸۴۲ در تفلیس افتتاح گردید منتقل و مقرر شد که این کتابخانه با ادبیات ناب قفقازی پر شوددر این زمینه  مسافر فرانسوی دوبوآ دومونپارناس در گرجستان به او کمک زیادی کردتا سال ۱۸۵۹ صندوق کتابخانه عمومی شامل ۱۳۲۶۰ جلد به ۱۹ زبان بود.  

با افزایش بودجه، ساختمان مذکور دیگر جوابگوی نیاز کتابخانه نبود و نیاز به احداث ساختمان کتابخانه شددر سال ۱۸۴۷، میخائیل ورونتسوف، فرماندار کل، از واختانگ اوربلیانی شاعر و شخصیت عامه مشهور گرجستانی درخواست کرد که با سرمایه شخصی خود ساختمان کتابخانه عمومی را بسازد که وی در سال ۱۸۵۱ این ساختمان یک طبقه را به عمومی تبدیل کرددر سال ۱۸۶۸، در نتیجه سازماندهی مجدد مؤسسات تحت مدیریت ولیعهد قفقاز، کتابخانه عمومی تفلیس و موزه قفقاز در یک سیستم دولتی ادغام شدند و به «موزه قفقاز و کتابخانه عمومی تفلیس» تغییر نام دادند.

در سال ۱۸۶۹ ساخت یک ساختمان کتابخانه جدید آغاز و در سال ۱۸۷۱ کتابخانه به ساختمان جدیدی منتقل شددر ۳ دسامبر ۱۹۱۳، کتابخانه عمومی تفلیس به کتابخانه علوم موزه قفقاز تبدیل شد و به طور کامل با موزه قفقاز ادغام شددر سال ۱۹۱۴، به دلیل شروع ساخت ساختمان جدید موزه قفقاز، کتابخانه تعطیل و کتابها بصورت بسته بندی شده به مدت ۱۰ سال در زیرزمین ها نگهداری شد و سپس به کتابخانه جدید انتقال یافت. این کتابخانه از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۹۰ به عنوان کتابخانه مرکزی فعالیت کرد و در سال ۱۹۹۰ کتابخانه ملی گرجستان نام گرفت.سپس با حکم رئیس جمهور گرجستان در ۲۵ دسامبر ۱۹۹۶ به پارلمان گرجستان منتقل و "کتابخانه ملی پارلمان گرجستان" نامیده شد. این کتابخانه از سال ۲۰۰۰ به نام ایلیا چاوچاوادزه نامگذاری شده است.لازم به ذکر است کتابخانه ملی پارلمانی گرجستان از سال ۱۹۹۱ عضو فدراسیون بین المللی انجمن های کتابخانه ای (IFLA) است.

کد خبر 10406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =